V máji, keď sa lúčime našimi internátnymi štvrtákmi si viac ako inokedy uvedomujeme Herakleitov výrok „Všetko plynie, všetko tečie.“ Pred štyrmi rokmi k nám z podhorských lúk a stráni nášho krásneho východu priniesol prúd 37 bystrých študentov, a teraz nastal čas, keď sa títo mladí ľudia začlenia do toku života. 9.5. pred nástupom na akademický týždeň sme si neformálne posedeli pri obľúbených „lakocinkách“ a veselo i vážne porozprávali o všetkom, čo sme za tie 4 roky spolu zažili. Spätne oceňujem, že pri prípadnom prekročení mantinelov stačilo pedagogické upozornenie bez akéhokoľvek použitia ďalších donucovacích prostriedkov. Obdivovala som sociálnu a osobnostnú vyzretosť niektorých z nich: S. Starca, M. Kravca, M. Vrabľa, R. Kazimíra aj ďalších, ktorí už pri nástupe do školy boli „majiteľmi cieľa“ a neochvejne za ním v oblasti svojho záujmu kráčali.
14.5. sa uskutočnilo zasadnutie žiackej rady, kde okrem všetkých aktuálnych záležitostí, ktoré hýbu naším bežným životom odzneli aj veľmi cenné podnety predsedu žiackej rady Mareka Dlugoša. Týkali sa návrhu projektov, ktoré môžu zveľadiť a zviditeľniť školu. Z toho dôvodu je potrebné podchytiť čo najviac kreatívnych študentov s vôľou pokračovať v dosiahnutých úspechoch. Okrem pravidelnej športovej činnosti v posilňovni a v telocvični to v máji v internáte žilo najmä majstrovstvami sveta v hokeji, kde burácanie študentov v spoločenskej miestnosti malo ozvenu a silu veľkého štadióna.
Vychovávateľka 1. VS Mgr. T. Imrichová bola 6.5. so skupinou študentov na kolieskových korčuliach vo Veľkom Šariši. Študentom sa táto aktivita páčila a chcú v týchto výjazdoch pravidelne pokračovať. Taktiež 21. 5. sa stretla so svojimi zverencami, kde im formou riadeného rozhovoru poskytla informácie o všetkých podobách a formách šikanovania. Následne chlapci vyplnili krátky dotazník a dostali odpoveď na všetky svoje otázky. Aj keď sme občas v minulosti zaregistrovali prejavy „machrovania“ starších voči mladším, potešila nás spätná väzba od tohtoročných prvákov, že sa s podobným správaním nestretávajú. V ten istý deň sa v SM pod taktovkou Mgr. V. Barjakovej uskutočnil zábavno-súťažný kvíz „Súhlasíš s názorom, že...“ Študenti mali možnosť vybrať si z troch aktuálnych možností a preukázať svoju vedomostnú úroveň a situačnú pohotovosť. Najbystrejší boli O. Kost a M. Regec.
Po nástupe štvrtákov z akademického týždňa sme každý deň medzi dverami počúvali a prežívali spravodajstvo z priebeh maturitných skúšok. Z našich neprešiel iba jeden a Taxisovu priekopu pre neho predstavoval anglický jazyk. S ostatnými sme sa rozlúčili pri odovzdávaní maturitných vysvedčení, ktoré malo veľmi slávnostný ráz. Vkusne naaranžovaný veľkolepý priestor v telocvični, červené koberce, prítomnosť rodičov a hostí pripomínala atmosféru promócií. Celkové vyznenie umocnili slávnostné, ale neformálne prejavy riaditeľa školy Ing. S. Kožára, manažéra T – systému Ing. Martina Džbora a vznešená hudba. V tomto okamihu si asi všetci uvedomovali vďačnosť za vzdelanie, ktorého sa im dostalo na našej najkvalitnejšej škole, a ja som si v duchu želala, aby odborné základy, ktoré im škola dala vedeli podoprieť pevným hodnotovým rebríčkom.
Známy psychológ Maslow robil výskum s univerzitnými študentmi a prišiel na to, že bežný hodnotový systém, ktorým sa riadia učí klamať a podvádzať okolitý svet. Je založený podobne ako reklamný systém na princípe ako využiť a použiť. Z tých 3000 študentov našiel dvoch, ktorí mali trochu vyšší hodnotový systém. Ako hovoriť pravdu, neubližovať druhým, nezrádzať. Som presvedčená, že medzi odchádzajúcimi štvrtákmi by táto štatistika dopadla oveľa lepšie, lebo medzi našimi chlapcami je veľa osobnostne krásnych bytostí. Ostatným želám, aby mali chuť svoju osobnosť formovať celý život podľa najvyšších etických princípov. Krásne vyjadril vďačnosť za všetkých štvrtákov literárne nadaný blogista R. Kazimír, kde okrem iného vo svojej básni píše: „stojíme tu ako veľká parta v túto rozlúčkovú chvíľu a tešíme sa, že sme prekonali ďalšiu dlhú míľu. Míľu na ktorej nás naša škola pevne sprevádzala, na ktorej nám do života veľmi veľa dala. Nielen priateľstvá a zážitky, ale aj výchovu a vzdelanie. To my dobre vieme a z a to ti, naša milá škola zo srdca ďakujeme a ešte skvelú budúcnosť a veľa úspechov prajeme.“