2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

Prešovskí elektrotechnici majstrami sveta v programovaní robotov

Je sobota 26. júna, ráno. Má to byť ďalší horúci letný deň, a tak dobre padne ranný lejak, ktorý sa znenazdajky prehnal Prešovom. Kľúč zapadá do zámku a odomyká budovu Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej na Plzenskej ulici v Prešove. Do budovy školy vchádza spolu s učiteľom pätica žiakov, pre ktorých bude tento deň obzvlášť horúci. Vrcholia totiž medzinárodné súťaže RobocupFirst Lego League (FLL), do ktorých postúpili z celoslovenských kôl a zhodou okolností sa obe konajú v rovnakom týždni. Na tabuli v triede sa objavujú časy dnešných mítingov. Nesmieme nič zmeškať, to by znamenalo koniec nádejí. Zostáva posledná jazda robotom v disciplíne Robot Game, snímaná kamerou a hodnotená na diaľku rozhodcami v Grécku. Krátko po nej nasleduje hodinové stretnutie s porotou, ktorá posudzuje návrh riešenia robotických misií, ale rovnako pedantne aj tímovú spoluprácu, či výskumný projekt s názvom Hlas lesa, ktorým sa naši žiaci usilujú motivovať ľudí k ekologickým aktivitám v prírode.

 

 

A teraz rýchlo z Grécka do Francúzska. Tam totiž mala prebiehať súťaž Robocup 2021. Koná sa však iba dištančne, s tisíckami súťažiacich a desiatkami rozhodcov roztrúsenými po celom svete. Pre nás jediné šťastie. Inak by sme niektorú zo súťaží museli obetovať. Zážitky z ciest to ale nevyváži. Najskôr míting s rozhodcom zo Singapuru. Je veľmi zvedavý na stratégiu našich žiakov, ktorú vymysleli a naprogramovali vo štvrtkovej 4-hodinovej súťaži. Chváli vysoké skóre, ktoré sa nášmu virtuálnemu robotovi-záchranárovi, darilo dosahovať v skupinovej fáze turnaja. O 14:00 vypuknú naživo štvrťfinálové boje, do ktorých sme spomedzi 20 tímov z celého sveta postúpili. Už sa nevieme dočkať. Do 14:00 ale využívame každú chvíľku na spracovanie tretej a poslednej technickej výzvy v súťaži futbalových simulácií v rámci Robocupu. Už vieme, že v tejto súťaži nevyhráme, zaplietla sa nám chyba do kľúčového programu a ten už nie je možné opraviť. Nevadí, napriek tomu chceme obstáť so cťou aj vo virtuálnom futbale. O 14:00 však už všetci sedíme pred tabuľou ožiarenou dataprojektorom a v napätí očakávame odštartovanie štvrťfinálových bojov v kategórii Rescue simulation (Záchranárske simulácie). Tu je zoznam štvrťfinalistov:

 

RS71     !focus, Slovakia

RS72     Airobo Force, Indonesia

RS73     Alcaides Team, Portugal

RS77     Cybercoders, United Arab Emirates

RS80     Negaahe No, Iran

RS81     Neo OpenSky, Brazil

RS85     Sina, Iran

RS90     ÖG-Pikachu, Germany

 

 

Možno vás zaujíma, prečo máme pred focusom výkričník. Ten v reči programátorov znamená negáciu, takže názov tímu sa správne má čítať NO FOCUS. Vo štvrťfinále je naším súperom tím Sina z Iránu. Máme menšie obavy, jednak preto, že prehra vo štvrťfinále znamená smutný a rýchly koniec bez medaily, a tiež preto, že Sina v Montreali 2018 aj v Sydney 2019 valcovala súperov rozdielom triedy. Prvé minúty prvého štvrťfinále nás držia v napätí, no v druhej polovici súboja sa situácia vyjasní a po 8 minútach sa na tabuli zastaví čas s výsledným skóre:

 

!focus vs. Sina 2360 : 1300

 

Radosť pred odvetou preveľká. Máme náskok vyše 1000 bodov, to už hádam nemôžeme stratiť. Roboty si vymenia farby a štartovacie pozície a nasleduje druhý štvrťfinálový súboj. Po 8 minútach sa školou na Plzenskej ulici rozlieha potlesk a radostný krik po výsledku:

 

!focus vs. Sina 2590 : 1455

 

Pozorne sledujeme súperov v zostávajúcich súbojoch. Niektorého z nich totiž dostaneme v semifinále. Nebude to jednoduché, pretože všetci dosahujú vysoké skóre. O 15:30 začínajú semifinálové boje. Opäť sedíme s očami uprenými na robotických záchranároch pohybujúcich sa po tabuli. Ide do tuhého. Pred dvoma rokmi sa náš robot v semifinále tesne pred koncom zasekol a stratil 100-bodový náskok. Nakoniec z toho bola zemiaková medaila, bronz brali Nemci. Teraz dostávame Nemcov už v semifinále. A znova je to súboj dlho vyrovnaný. Nakoniec sa naše semifinálové zápasy končia takto:

 

!focus vs. ÖG-Pikachu 2420 : 1630             

odveta 2060 : 1555

 

                                                                      

 

Huráááá, sme vo finále!!!

 

Minúty do 16:20, kedy štartujú boje o medaily, ubiehajú veľmi pomaly, dusno v učebni robotiky by sa dalo krájať. Čakajú nás Brazílčania. Ich doterajšie súboje boli buď tesné – okolo 2000 bodov alebo zažiarili aj výsledkom nad 2700 bodov. Budú to nervy.

 

Najskôr boj o bronz vyhráva druhý iránsky tím Negaahe No. Potom už nasleduje prvý finálový duel. Brazílčanom sa v prvej časti nedarí, naopak náš robot získava bodík za bodíkom. Vypracovávame si rýchlo 600 bodový náskok, a ten sa nám darí do konca súboja ešte navýšiť a víťazíme s najvyšším dosiahnutým bodovým ziskom dňa:

 

Finále 1: !focus vs. Neo OpenSky 3010 : 1910

 

Eufória po zápase je veľká. Predčasné oslavy víťazstva však pred odvetou striedajú opatrné vyjadrenia „Ešte nie je koniec, čo keď sa nám robot niekde zasekne alebo vysype náklad do pasce?“ Finálová odveta začína o pár sekúnd po prvom zápase. Od začiatku je to veľmi vyrovnané. S pribúdajúcim časom sa situácia nemení, čo sa však mení, je naše vnútorné napätie. Od víťazstva vo finále by nás mohla odstaviť iba prehra o viac ako 1100 bodov. A my stále vedieme. Pomaly sa triedou na najvyššom poschodí školy začínajú opakovane ozývať výkriky – „Sme majstri sveta“, tentokrát už ale nikto neprotestuje. Po 8 minútach je všetko spečatené:

 

Finále 2: !focus vs. Neo OpenSky 2525 : 2200

 

Dovoľte mi na záver vyjadriť obdiv k programátorským, konštruktérskym, ale i manažérskym a jazykovým zručnostiam, k pracovitosti a obetavosti všetkých našich žiakov, ktorí záver školského roka strávili po večeroch aj po víkendoch nielen plnením školských povinností, ale navyše aj plnením úloh medzinárodných robotických súťaží:

 

Filip Ondrej (majster sveta Robocup - Záchranárske simulácie, účastník FLL)

Samuel Vargovčík (majster sveta Robocup - Záchranárske simulácie, účasť Futbalové simulácie)

Patrik Sašina (účastník FLL, účastník Robocup -  Futbalové simulácie)

Adam Strelec (účastník FLL, účastník Robocup - Futbalové simulácie)

Damián Haladej (účastník FLL)

Marek Štofánik (účastník FLL)

Martin Baluďanský (účastník Robocup - Futbalové simulácie)

Peter Vargovčík, vedúci tímu

 

Ing. Peter Vargovčík

Ocenenie dlhoročnej práce RNDr. Anny Budišovej

Matematická olympiáda je súťaž žiakov základných a stredných škôl, ktorú vyhlasuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR v spolupráci s Jednotou slovenských matematikov a fyzikov a Slovenskou komisiou Matematickej olympiády.

 

Práve Slovenská komisia Matematickej olympiády pri príležitosti 70. výročia MO udelila v tomto školskom roku našej kolegyni, RNDr. Anne Budišovej, Ďakovný list za dlhoročnú obetavú prácu pre Matematickú olympiádu.

 

Kolegynka, Anna Budišová, pripravuje už dlhé roky našich žiakov v oblasti matematiky. Jednou z ciest, ako žiakom ukázať krásu a silu matematickej pravdy, je olympiáda. Úlohou olympiády však nie je vychovávať len matematikov, pretože ľudia so zmyslom pre pravdu a schopnosťou racionálneho a exaktného myslenia sú predsa potrební v každej oblasti ľudskej činnosti. Zásluhou našej kolegyne sa žiaci s radosťou zapájali do MO a dosahovali úspechy v tejto oblasti a stávali sa z nich vynikajúci riešitelia. Jedným z nich je aj víťaz 70. ročníka, Samuel Vargovčík, žiak prvého ročníka, ktorý zvíťazil s veľkým náskokom pred svojimi súpermi.

 

 

Veríme, že takýchto riešiteľov bude vďaka Anke Budišovej každým rokom viac a viac. Prajeme jej hlavne pevné zdravie a veľa síl v jej poslaní. Blahoželáme ku krásnemu oceneniu a ďakujeme.

Mgr. Jana Pavlišáková

Úspechy SPŠE v robotických súťažiach

O skvelých výsledkoch našich žiakov v súťaži Robocup a postupe na celosvetovú súťaž sme už začiatkom mája informovali. Z robotiky to však za posledný mesiac nebolo ani zďaleka všetko.

 

20. 5. 2021 sa konal regionálny turnaj medzinárodnej robotickej súťaže FLL (First Lego League) v Prešove. Organizátorom tohto turnaja bola po prvýkrát naša škola. Pandemická situácia neumožnila, aby sa turnaj konal prezenčne, teda aby mohli byť všetci súťažiaci na jednom mieste v budove našej školy. Zvládli sme to však aj dištančne. Jednotlivé tímy poslali svoje projekty a súťažné riešenia a potom sa zúčastnili mítingov, na ktorých svoje projekty predstavili. Veľká vďaka za to patrí najmä kolegom Ing. Jozefovi Macejovi a Ing. Františkovi Rusinkovi a taktiež Ing. Jurajovi Štefanovičovi, PhD. z Bratislavy, s ktorými sme tvorili hodnotiacu komisiu turnaja. Zároveň sa chcem poďakovať aj rozhodcom turnaja, žiakom Matejovi Mazúrovi z III.SB a Matejovi Kandráčovi zo IV.SB, za spoluprácu pri hodnotení disciplíny Robot Game. Konečné výsledky prezrádzajú, že naši žiaci súťažiaci v tíme Speshari: Filip Ondrej, Patrik Sašina, Adam Strelec, Damián Haladej (všetci II.C) a Marek Štofánik (I.SA) postúpili historicky ako prvý tím SPŠE do národného finále, ktoré sa bude konať v dňoch 11. - 12. 6. 2021.

 

 

Na prelome mája a júna sa konala ešte jedna významná robotická udalosť – kvalifikačný turnaj v simulovanom robotickom futbale, z ktorého najlepšie tímy postúpili na svetový pohár Robocup 2021. Medzi 55 tímami z celého sveta sme mali aj my svoje želiezko v ohni. Tím Speshari v zložení Samuel Vargovčík, Marek Štofánik (obaja I.SA), Adam Strelec a Martin Baluďanský (II.C) mal pred sebou neľahkú úlohu, keďže národnej kvalifikácie sme sa nezúčastnili, a tak chýbali potrebné skúsenosti. Niekoľko mítingov večernej školy Pythonu a Webots či cenné podnety a príspevky všetkých zúčastnených nakoniec dopomohli k tomu, aby aj naše virtuálne roboty súťažili. V Euroafrickej zóne bojovalo švajčiarským systémom v siedmich kolách spolu 22 tímov z Nemecka, Rakúska, Talianska, Maďarska, Grécka, Chorvátska a Slovenska. Speshari zo 7 zápasov 3 vyhrali a 4 prehrali a so ziskom 9 bodov a skóre 46:44 skončili v kvalifikácii na 5. mieste, čo tímu !focus, podobne ako začiatkom mája, zabezpečilo postup na celosvetové finále, ktoré sa uskutoční v dňoch 22. - 28. júna.

 

Výsledky kvalifikácie Euroafrickej zóny nájdete tu:

 

https://robocupjuniortc.github.io/soccersim-2021/pdfs/qae.pdf

Ing. Peter Vargovčík

Úspech SPŠE na aktivite Región IT riešení

Vzdelávací program Región IT riešení, ktorý je realizovaný v spolupráci Prešovského samosprávneho kraja a  spoločnosti Unicorn Systems, má za sebou svoj druhý ročník. Aj tento rok sa Stredná priemyselná škola elektrotechnická zapojila do tohto projektu s tímom v zložení: Patrik Mosorják, Jakub Bednár a Matúš Rastislav Kuzma (všetci sú žiakmi IV.SA triedy).

 

V rámci projektu žiaci počas jedného školského roka od septembra 2020 do júna 2021 pracovali v dvoch kategóriách: webové zadania a aplikačné zadania. Výsledkom ich práce sú nové aplikácie, ktoré môžu implementovať v rámci webových stránok a IT riešení svojich škôl.

 

Tím našej školy pracoval na vývoji aplikácie REFA, ktorá má slúžiť na nahlasovanie rôznych porúch v rámci školy. Na vývoji aplikácie participovali žiaci spolu s vedúcim tímu a zástupcami spoločnosti Unicorn systems. Tím musel absolvovať pravidelné konzultácie a prezentovať svoj posun pri vytváraní aplikácie.

 

Nášho žiaka Patrika Mosorjáka sme požiadali, aby nám prezradil niečo viac o svojom projekte.

 

 

Popíšte nám viac projekt REFA, na ktorom ste pracovali.

 

V rámci projektu, na ktorom sme spolupracovali v mene Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej so spoločnosťou Unicorn System, sme vyvíjali webovú aplikáciu, ktorá pomôže komukoľvek, kto potrebuje odchytávať chyby či zaznamenávať hlásenia o poškodených predmetoch alebo iných objektoch. Aplikácia nesie meno REFA a veríme, že už čoskoro nájde svoje využitie aj na našej škole, kde určite pomôže pri nahlasovaní chybného hardvéru či softvéru, ale aj výpadkov internetu či rozbitých stoličiek.

 

Aká bola najväčšia výzva pri práci na tomto projekte?

 

Keďže je RITR zastrešený spoločnosťou Unicorn, jednou z ich podmienok bolo, aby sme pracovali v ich frameworku, ktorému sme museli spočiatku porozumieť a naučiť sa ho. Táto podmienka bola pre nás asi najobtiažnejšia a cítili sme sa, akoby nás niekto hodil do bazéna bez záchranného kolesa, pričom vôbec nevieme plávať. Našťastie to bola len otázka času a vytrvalosti a veľmi rýchlo sme pochopili, aké výhody ich systém prináša.

 

 

Aké benefity Vám táto aktivita priniesla?

 

Okrem pochopenia fungovania korporátnych firiem, sme určite posilnili aj náš tím, kde sme si zas a znova uvedomili, že sila jednotlivca sa nikdy nevyrovná sile celého tímu. Za zmienku určite stoja aj pravidelné telefonáty, ktoré nám pomohli pri komunikácii problémov a testovaní našej aplikácie. Vo výsledku teda môžeme zhodnotiť, že sme sa veľa naučili. Súťaž bola pre nás skúsenosťou, ktorá nás posunula vpred.

 

V utorok 22. 6. 2021 vo veľkej zasadačke Úradu PSK prebehlo vyhodnotenie vzdelávacieho programu Regiónu IT riešení, prostredníctvom ktorého jednotlivé tímy prezentovali svoje aplikácie a webové zadania. Prezentácie sa zúčastnili 4 tímy zo 4 škôl z Prešovského samosprávneho kraja. Všetci účastníci boli za svoju snahu ocenení a prezentovali veľmi zaujímavé projekty.

 

 

Traja najúspešnejší žiaci získali za svoje aplikácie či webové stránky plne hradené štipendium na Unicorn University v Prahe a prax vo firme Unicorn Systems. Všetci títo žiaci boli zo Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej, takže im k tomuto úspechu gratulujeme a prajeme veľa úspechov v ďalšom štúdiu. Zároveň ďakujeme za vzornú reprezentáciu školy.

 

Taktiež ďakujeme zástupcom spoločnosti Unicorn Systems a Prešovského samosprávneho kraja za túto vynikajúcu aktivitu. Radi sa zapojíme aj v ďalších školských rokoch.

 

Ing. Martin Broda, PhD.

Hack Košice Marathon 2021

Pravdepodobne ste už počuli slovo hackathon, ktoré by vo vás mohlo vyvolať predstavu programátorskej 24 - 48 hodinovej aktivity plnej sprievodného programu, zaujímavých prednášok a jedla. Keďže situácia bola „pandemická“, tak tento rok sa Hackathon Hack Košice presunul do formátu maratónu.

 

10 týždňov, 5 výziev, 1 000 € hlavná cena... Medzinárodného programátorského maratónu sa zo Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Prešove zúčastnil tím s názvom 42, v zložení žiakov III.SB triedy: Timotej Breznický, Matej Mazúr a Marko Poľanský.

Konkurencia bola naozaj rôznorodá, keďže sa súťaže zúčastnilo 19 tímov zastupujúcich Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Španielsko a Indiu.

 

V rámci maratónu bolo 5 výziev, každá bola od rozdielneho sponzora a zameraná na inú tému.

 

Prvá výzva bola od startupovej spoločnosti SudoLabs, v ktorej majú každodenný problém s tým, kto, kedy a odkiaľ objedná stravu. A vyriešiť to im môže trvať aj 30 minút. Preto našou úlohou bolo vymyslieť software, ktorý by im pomohol nájsť odpovede na tieto otázky. My sme odpovede vložili hneď na prvú stránku, tiež sme sa snažili uľahčiť objednávanie tým, že všetky výbery jedál v spoločnosti vidí človek, ktorý objednáva, v jednoduchom zozname.

 

Naše vypracovanie môžete nájsť na: https://github.com/42-HackKosice/1B-OrderMealApp

 

Druhá výzva bola od spoločnosti Visma, cieľom bolo vytvoriť/navrhnúť spôsob, ako by mohol vyzerať workspace budúcnosti.

 

Každý sme v uplynulom roku zažili situáciu, keď sa väčšina programátorov presunula z fyzického do on-line priestoru. Z toho dôvodu bolo nutné do on-line priestoru presunúť aj prácu. Naším nápadom bolo vytvoriť miesto, kde každý zamestnanec vidí svoju prácu na ktorej pracuje bez ohľadu na to, kde sa práve nachádza. Navrhli sme motivovať zamestnancov v rámci dobrovoľných úloh za bonusové odmeny a urobiť tak z práce „hru". Taktiež sme mysleli na limitované priestory v office. Aby sa tam nestretlo naraz veľa ľudí kvôli limitom, ktoré sa týkali pandemickej situácie. Projekt z prvej výzvy sme zakomponovali ako súčasť nášho projektu, keďže digitalizovanie práce je podľa nášho pohľadu súčasťou budúcnosti.

 

 

Naše vypracovanie: https://github.com/42-HackKosice/2B-ModernWorkspace

 

Tretia výzva bola od spoločnosti Thermo Fisher. Zadanie bolo viac orientované na prácu s obrázkami. Dostali sme sadu obrázkov z elektrónového mikroskopu a mali sme nakresliť elipsu, kde sa nachádza hľadaný predmet a tiež to následne zapísať do súboru. Táto úloha bola pre nás najťažšia, keďže sme nikdy s ničím podobným nepracovali. Ale popasovali sme sa aj s týmto problémom a naučili sme sa spracovať obrázky v Pythone.

 

Naše vypracovanie: https://github.com/42-HackKosice/3B-ReadDataFrom.tiff

 

Štvrtá výzva bola od Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Prišli na to, že ich hodiny sú nezaujímavé pre študentov a preto potrebujú nápad, ako by sa dali urobiť zaujímavejšie. Naším najväčším problémom pri tejto úlohe bolo nájsť nejaký nápad, ktorý by to mohol zlepšiť. Každý z nás srší nápadmi, ale akurát vtedy, keď ich naozaj potrebujeme, tak nám nič svetoborné nenapadne. Pretože sa venujem dátovej analýze, tak sme vytvorili dotazník a poslali ho na študentov SPŠE-PO, aby sme zistili ich názory a aby sme mali nápady podložené faktami. Možno ste sa doň zapojili aj vy.

 

Naše vypracovanie: https://github.com/42-HackKosice/4B-HowToImproveEducation

 

 

Piata výzva bola od organizátora samotného, úlohou bolo využiť nejaké dve API a z nich vytvoriť aplikáciu. Táto aplikácia nemusela byť užitočná, išlo o to, aby sme sa zabavili. Vytvorili sme preto aplikáciu, ktorá vysvetľuje, prečo 42 (pre tých, ktorí nevedia o čom je reč, odporúčame Stopárovho sprievodcu galaxiou)... Na vytvorenej stránke sme porovnávali najhoršiu poéziu. Tiež tu bol priestor pre hľadačov dúhy. Ak máte záujem, tak na stránke sa vám zobrazí najbližší čas vo vašom meste, kedy môžete tento prírodný úkaz nájsť. Veľmi sme sa pri tejto výzve zabavili a škoda, že hackathon sa touto výzvou skončil.

 

Naše vypracovanie: https://github.com/42-HackKosice/42-HackKosice

 

Medzi aktivitami prebiehali rôzne zaujímavé workshopy, na ktorých sme sa naučili základy Machine Learningu, lepšie pracovať s Gitom alebo tiež analyzovať obrázky. Bolo potrebné si aj oddýchnuť od programovania a raz za 2 týždne prebiehala pizza & game night. Na tej sme sa rozprávali pri hraní rôznych kresliacich, hádacích ale aj logických hier. A objednávala sa aj pizza, aby to bola pravá pizza & game night.

 

Počas týchto náročných desiatich týždňov sa nám podarilo získať 1065.911 kilometrov a obsadiť tak 3. miesto na medzinárodnej súťaži:

(https://hackkosice.com/marathon/leaderboard/).

 

Okrem sumárneho hodnotenia sa hodnotila každá výzva samostatne. Na priebežných výzvach sa nám podarilo obsadiť jedno 1., jedno 2. a jedno 3. miesto a raz vyhrať verejné hlasovanie. Týmto ďakujeme všetkým, ktorí nás podporili a dúfame, že ďalší rok uvidíme viacerých študentov SPŠE-PO zapojených do tejto aktivity.

 

Ak by Vás zaujímali aj projekty ostatných tímov, môžete ich nájsť na: https://hackkosice.com/marathon/gallery/

Matej Mazúr, III.SB, Tím 42

Hurá, prázdniny!

30. jún 2021 bol posledným dňom školského roka 2020/2021. Sme veľmi radi, že týmto náročným školským rokom, ktorý poznamenala pandémia a dištančné vyučovanie, sme sa mohli opäť rozlúčiť spoločne na školskom dvore. Dobrú náladu nám nepokazilo ani neúprosne pripekajúce slnko - veď bolo len predzvesťou prázdninových a dovolenkových dní.

 

 

 

Slávnostné ukončenie školského roka sa už tradične začalo hymnou Slovenskej republiky, po ktorej nasledovala školská hymna. Po príhovore Ľuboša Ondeka, žiaka I.F, nasledoval príhovor Ing. Martina Brodu, zástupcu riaditeľa školy. Vo svojom prejave zhodnotil uplynulý školský rok, ktorý kvôli COVID 19 kládol vysoké nároky na žiakov i učiteľov. Veľkú pozornosť venoval hlavne výsledkom maturitných skúšok a celkovému prospechu jednotlivých tried. Potom nasledovalo za účasti zástupkyne Rodičovského združenia ocenenie žiakov, ktorí v tomto školskom roku dosiahli mimoriadne študijné a športové úspechy, či významné umiestnenie v odborných a matematických súťažiach.

 

 

V závere svojho príhovoru zaželal Ing. Broda žiakom a učiteľom krásne a príjemné prázdniny a dovolenky a vyjadril presvedčenie, že po príjemných prázdninových letných dňoch sa všetci budeme tešiť na opätovné septembrové stretnutie.

 

 

RNDr. Anna Budišová

Jún na školskom internáte

Po siedmich mesiacoch dištančného vzdelávania sa brány škôl a školských internátov otvorili až 17. mája. Žiaci sa na tento deň tešili, keďže svojich spolužiakov a spolubývajúcich už veľmi dlho nevideli, kvôli opatreniam spojených s pandémiou COVID – 19.

 

Chlapci netrpezlivo čakali, kedy si už budú môcť zacvičiť v školskej posilňovni a spoločne zahrať futbal. Bohužiaľ, všetky tieto športové aktivity sa mohli začať realizovať až začiatkom júna. Horúci jún priniesol aj ďalšie výchovno-vzdelávacie aktivity. Pre žiakov 1. ročníka to bola prednáška na tému – Zdravé stravovanie a obezita. Cieľom tejto výchovnej aktivity bolo oboznámiť žiakov s najnovšími poznatkami o zdravej výžive a tiež následkoch pri jej nedodržiavaní. Obezita je závažné chronické metabolické ochorenie a vo viac ako 95 percentách  prípadov je vznik obezity zapríčinený nepomerom medzi energetickým príjmom a výdajom. Žiaci sa dozvedeli, ako sa zdravo stravovať, ako odolávať nezdravým potravinám v preplnených obchodoch alebo ako pravidelne športovať.

 

 

Ďalšou zaujímavou výchovno-vzdelávacou aktivitou bola beseda o šikanovaní pre prvý ročník. Žiaci sa zamýšľali nad vzájomnými vzťahmi v skupine. Ich vzájomné väzby utuží prejavenie tolerancie, empatie, dôvery a rešpektu. Na tému šikanovania a kyberšikanovania sa hovorilo aj so žiakmi 3. ročníka. Aktivita sa zameriavala na jemnejšie prejavy šikanovania a prevenciu rizikového správania na internete. Keďže na našom školskom internáte už roky triedime odpad, na chodbe ŠI sme vytvorili nástenku s recyklačnými symbolmi pre lepšie zvládnutie separovania odpadu. So žiakmi tretieho ročníka sa konala aj beseda na túto tému - bolo im premietnuté krátke motivačné video. Žiaci boli taktiež oboznámení o správnom triedení odpadu podľa recyklačných symbolov na obaloch.

 

Koncom mesiaca sme ešte stihli navštíviť Vežu konkatedrály sv. Mikuláša v Prešove a pokochať sa pohľadom z výšky na krásne historické centrum mesta a jeho okolia. Chceme sa ešte pochváliť vynovenou miestnosťou vychovávateľov, ktorá bola celá zrekonštruovaná a vybavená moderným nábytkom. Pre žiakov internátu boli zakúpené nové kvalitné vankúše. Bol aktualizovaný Vnútorný poriadok ŠI a ešte sa stihla v spoločenskej miestnosti stretnúť Žiacka rada ŠI a prekonzultovať požiadavky žiakov na budúci školský rok.

Mgr. Viera Barjaková

Oceňovanie našich absolventov

Netradičný školský rok si vyžaduje netradičné riešenia. A nebolo tomu inak ani pri odovzdávaní vysvedčení a ocenení našich štvrtákov, ktorí ukončili svoju púť na Strednej priemyselnej škole elektrotechnickej v Prešove naozaj nezvyčajným spôsobom.

 

Súčasťou ukončenia štúdia na našej škole býva slávnostné odovzdávanie vysvedčení a následné ocenenie žiakov za mimoriadne výsledky či reprezentáciu, ktoré sa koná za prítomnosti pedagógov, rodičov a pozvaných hostí.

 

Keďže momentálna situácia je zložitá a nepovoľuje takéto akcie, predsa sa nám podarilo nájsť náhradné riešenie. V komornom duchu za prítomnosti vedenia školy a triednych profesorov si naši tohtoroční štvrtáci prevzali maturitné vysvedčenia a viacerí z nich aj ocenenia.

 

Za reprezentáciu školy v technických súťažiach a dlhodobý prínos pri šírení dobrého mena SPŠE si z rúk riaditeľky školy Ing. Ivety Marcinčinovej  prevzali Ďakovné listy títo žiaci: Richard Baška, Juraj Brilla, Lukáš Brilla, Matej Kandráč, Martin Ragan, Miriam Staneková a Andrej Tadeáš Bača.

 

Ďakovné listy

 

Za mimoriadne výsledky v súťažiach, vzornú reprezentáciu školy a vynikajúce študijné výsledky bol udelený Rad školy týmto žiakom:

 

Daniela Chovancová, IV.F

Rad školy - Daniela Chovancová

 

Richard Klimko, IV.F

Rad školy - Richard Klimko

 

Patrik Mosorjak, IV.SA

Rad školy - Patrik Mosorjak

 

Všetkým oceneným srdečne blahoželáme, prajeme pevné zdravie a veľa úspechov na ďalšej ceste životom. Veríme, že takéto ukončenie maturitného ročníka sa určite silno vryje do pamäti všetkých prítomných.

Ing. Martin Broda, PhD.

Aktivity tried

SAP OVERVIEW

 

V dňoch 14. 6. a 17. 6. 2021 žiaci tretieho ročníka odboru ITM v rámci predmetu PXA ukončili po návrate do školy na prezenčné vyučovanie záverečným testovaním vzdelávanie v oblasti  školenia SAP ACADEMY - SAP Overview. Tento softvér založený na systéme klient – server a v začlenení internetu do komunikačného systému patrí v súčasnosti k softvérom najviac používaným na obchodovanie prostredníctvom internetu a riadene organizácií cez WAN siete.

 

Žiaci postupne prechádzali jednotlivými časťami daného školenia prezenčne v mesiacoch 9 a 10/2020, teoretickú časť ukončili formou dištančného vzdelávania - testom a po návrate do škôl sa vrátili k praktickej časti tohto školenia a nadobudli tak vedomosti a zručnosti v ovládaní tohto svetového softvéru na súčasnom trhu. Získali teoretické vedomosti o vzniku a dôležitosti SAP, o prehľade v systéme SAP a o SAP podnikových informačných systémoch a získali kompetencie v spustení klientskeho programu SAP EA, v prihlasovaní a odhlasovaní v SAP, kompetencie s popisom obrazovky, prácou s kódmi transakcií, s pohybom zo SAP poľa na pole, s vkladaním dát, s vyhľadávaním dát pomocou match kódov, s prácou s kontextovým menu a s prácou v režimoch, v ovládaní používateľského nastavenia SAP, s možnosťami spracovania dát, s prácou s layoutami (zobrazeniami) v SAP, so základnými nastaveniami systému, s realizovaním založenia nových dodávateľov a odberateľov a nakoniec sa naučili, ako používať Workplace. Mali tak možnosť záverečným testovaním z praktickej časti získať certifikát v danej oblasti.

 

Certifikát SAP Overview získavajú títo žiaci III.F triedy (24): Bačišin Matej, Baranová Barbara, Bogdaň Matúš, Didnianský Damián, Drabik Samuel, Harvan Sebastián, Hodor Adam, Hric Jozef, Hric Richard, Jakabčinová Miroslava, Jánoš Jakub, Kaputová Natália, Komanický Matúš, Lukáčová Olívia, Koscelník Patrik, Matkulčík Peter, Ňakat Michal, Onofrejová Radoslava, Potočňák Šimon, Riják Samuel, Sabol Kristián Samuel, Samseli Ján, Spišák Samuel, Vitališ Jakub.

Srdečne blahoželáme!

 

VYCHOVÁVAME PRE ŽIVOT,

VZDELÁVAME PRE PRAX!

Ing. Vladimíra Pastirová

Microsoft Build 2021

Dňa 27. 5. 2021 skončila medzinárodná konferencia Microsoft Build 2021, ktorá trvala 48 hodín a podobne ako minulý rok sa pre pandemickú situáciu preniesla do on-line priestoru. Táto konferencia je určená nielen pre vývojárov, ale pre všetkých nadšencov techniky, preto som využil možnosť a zúčastnil sa jej.

 

Microsoft predstavil viaceré zaujímavé novinky, ale tiež nechal ľudí napäto čakať na to, čo ešte len príde. Konferencia bola ako vždy otvorená Satyom Nadellom (CEO Microsoftu), ktorý sa poďakoval všetkým, hlavne tým, ktorí pomáhali, aby sme pandemický rok mohli prežiť lepšie. Spomenul, že cieľom Microsoftu je podporovať každého. Nielen vývojárov, ale aj ľudí, ktorí majú záujem zúčastniť sa budovania lepšej budúcnosti. Pripomenul, ako sa celý svet zmenil - musel prejsť do digitálnej podoby, a tak si vynútil potrebnú digitalizáciu v niektorých odvetviach. V úvodnej prezentácii upútal spomenutím novej verzie Windowsu, ktorú používa už niekoľko mesiacov. My ostatní si musíme počkať, ako bude vyzerať. Predpokladaný dátum jej vydania je 25. 6. 2021. Súčasťou tohto veľkého update-u by mal byť aj vylepšený Microsoft Store, na ktorom Microsoft už dlhšie pracuje. Tento update by mal byť dôležitým vzhľadom na viaceré ekonomické príležitosti pre vývojárov. Čo sa týka Windowsu, mal by prejsť viacerými grafickými zmenami.

 

 

Tohtoročná konferencia bola hlavne zameraná na .NET, Azure a GitHub:

 

  • V rámci .NET priniesli .NET 6 Preview 4, ktorý obsahuje podporu pre .NET MAUI, čo je framework, umožňujúci v rámci jedného projektu stavať aplikácie zároveň na Android, iOS, Windows aj MacOS. Pre Windows ukázali Projekt Reunion, ktorý by mal spojiť vývoj UWP a Win32 aplikácií.
  • V rámci .NET spomenuli rozšírenie Hot Reload. Táto funkcia  funguje už dlhšie tak, že viete meniť vizuálnu stránku aplikácie bez jej reštartu. Teraz sa snažia pridať do každého frameworku rozšírený Hot Reload, ktorý umožňuje meniť aj logický kód aplikácie bez nutného reštartu.
  • Pre Azure prišli viaceré vylepšenia ako napríklad Azure Arc, ktorý umožňuje Azure aplikácie vyvíjať a následne ich nasadiť do Kubernetes kontajnerov. Tie môžu byť spustené nielen v Azure, ale aj u iných sprostredkovateľov Cloudu alebo aj na užívateľovom serveri.
  • Zaujímavá správa pre mňa bolo ohlásenie serverless Cosmos datábazy, čo je nerelačná databáza. Pri nej sa platí len za požiadavky údajov a presuny v databáze. Plánuje sa ďalšie rozširovanie serverless, keďže sa tak vedia znížiť náklady užívateľov a uhlíková stopa datacentier.
  • Pri GitHube ukázali využiteľnosť Github Codespaces, čo je v podstate VS Code, ktorý beží v prehliadači a pracuje s konkrétnym repozitárom. V prípade webovej aplikácie ju dokáže spustiť priamo v danom editore a na vygenerovanom linku. Nie je to bezplatná funkcia a zatiaľ je len v beta testovaní, ale je super, že sa dá takto vyvíjať aj bez nutnosti mať výkonný počítač.

 

Ako vždy bola súčasťou aj Cloud Skill challenge, ktorá umožnila získať poukazy na Microsoft certifikáciu. Ja som túto možnosť využil a urobil som si certifikát MOS (Microsoft Office Specialist) na Microsoft PowerPoint 2019. Podarilo sa mi dostať poukazy aj na ďalšie certifikáty, v najbližšej dobe sa ich pokúsim získať.

 

Toto je len krátky prehľad toho, čo bolo na Microsoft Build 2021. Viac o predstavených novinkách si môžete nájsť na: https://news.microsoft.com/build-2021-book-of-news/

 

 

 

Matej Mazúr, III.SB

Komunikácia a Kyberšikana – Beseda s Mgr. Štofaňákovou z CPPPAP Prešov

Kedy a kde?

  Utorok, dňa 15. 06. 2021, v čase od 11:40 h do 14:10 h

  (5. – 7. vyučovacia hodina), miestnosť OUF

 

Ktoré triedy a téma?

I.B, C - Efektívna komunikácia

II.A, F, SA, SB – Bezpečne na internete

 

Čo a kto?

Beseda CPPPAP – Mgr. Jana Štofaňáková, sociálny pedagóg

 

 

Názov, téma?

Efektívna komunikácia a Bezpečne na internete - kyberšikana

 

Charakteristika, popis

CPPPAP pod vedením sociálnej pedagogičky - Mgr. Jany Štofaňákovej, realizovala na hodinách ETV a TRH na požiadanie triedneho učiteľa a školskej psychologičky besedy na témy: Efektívna komunikácia a bezpečnosť na internete. Žiaci tak mohli získať informácie o bezpečnom správaní sa na internete, pochopiť špecifiká a riziká správania sa v on-line prostredí, nájsť zmysel ochrany súkromia na sociálnych sieťach a význam empatie a tolerancie v on-line priestore a spoznať znaky, príčiny, prejavy a formy kyberšikanovania. Efektívna komunikácia sa zamerala na význam efektívnej komunikácie pre psychické zdravie človeka, na význam empatie a tolerancie v komunikačných vzorcoch, ako vnímať špecifiká a riziká komunikácie v on-line prostredí a na to, ako poznať zásady aktívneho počúvania v bežnej komunikácii.

 

Žiakov dané besedy zaujali a veľmi sa im páčili. Za ochotu, spoluprácu a celkové úspešné prezentovanie danej problematiky ďakujeme.

 

Vychovávame pre život, vzdelávame pre prax!

Ing. Vladimíra Pastirová, Mgr. Tatiana Bosáková

Návšteva firmy M-D-J, s.r.o.

V pondelok 14. 6. 2021 sme navštívili spoločnosť M-D-J v Košiciach, ktorá sa zaoberá nasadzovaním najnovších metód a technológií z oblasti kybernetiky, automatizácie, umelej inteligencie, informatiky a komunikačných technológií v jednotlivých odvetviach priemyslu.

 

Aplikačnou doménou spoločnosti sú veľké, stredné a malé technologické súbory v oblasti riadenia, či už klasických alebo sofistikovaných priemyselných komplexov, tvorba a dodávka softvérových a hardvérových celkov, meracej a automatizačnej techniky, priame aj vzdialené riadenie a monitorovanie technologických a robotických pracovísk. Vzdialené riadenie a monitorovanie je realizované prostredníctvom najmodernejších lokálnych a internetových aplikácií s vysokou úrovňou spoľahlivosti.

 

Počas prehliadky sme mali možnosť vidieť reálne riešenia v rôznych aplikáciách automatizovaného riadenia. V spoločnosti pracuje aj mnoho bývalých absolventov školy. Cieľom je posilniť vzájomnú spoluprácu v oblasti vyučovania PLC a IoT, pretože chceme vychovávať absolventov školy, ktorí budú čo najviac pripravení na prax.

 

Ďakujeme konateľovi spoločnosti Ing. Jánovi Ligušovi, PhD. a ďalším zamestnancom za príjemne strávený čas a možnosť zoznámiť sa s procesmi a technológiami vo firme. Veríme, že čoskoro sa budeme môcť stretnúť aj na pôde našej školy a priblížiť zaujímavé projekty našim žiakom.

 

Ing. Martin Broda, PhD., zástupca riaditeľa pre odborné predmety

Interview so žiakmi Kolégia SPŠE

Kolégium Antona Neuwirtha organizuje vzdelávacie programy pre študentov vysokých škôl a žiakov stredných škôl a mladých profesionálov s cieľom všestranného rozvoja ich osobností.

 

Kolégium Antona Neuwirtha ponúka aj program pre stredoškolákov – stredoškolské kolégiá, ktorých cieľom je pomôcť žiakom v intelektuálnom, osobnostnom aj praktickom raste. Žiaci si zlepšia svoje kritické myslenie, komunikačné a praktické zručnosti, sú sprevádzaní skúsenými akademikmi a majú priestor aj na budovanie priateľstiev.

 

Stredoškolské kolégium je organizované pomocou doobedňajších a poobedňajších seminárov o filozofii a veľkých dielach našej civilizácie. Súčasťou tohto programu sú aj 2 víkendovky, kde sa stretnú všetky stredoškolské kolégiá.

 

Kolégium SPŠE má 9 žiakov z rôznych ročníkov. Semináre neprebiehajú ako klasické školské vyučovanie, kde učiteľ vysvetľuje učivo, tu rozprávajú najmä žiaci a učiteľ napomáha viesť diskusiu. Doma, pred seminárom, dostaneme za úlohu prečítať si knihu, pozrieť film, operu, alebo si priamo na seminári prezeráme obraz alebo sochu. Na seminári potom prebieha diskusia o danom diele, žiaci môžu povedať svoje myšlienky, postrehy alebo otázky. Doobedňajšie semináre sa skladajú z dvoch častí, prvá je s prípravou a druhá bez prípravy. Poobedňajšie semináre zvyčajne trvajú hodinu a pol a sú až po školskom vyučovaní, no občas sa pri dobrej diskusii predĺžia. Atmosféra v Kolégiu je úplne pohodová, bez stresu a napätia, vzniklo tu veľa nových priateľstiev, nikto sa nemusí báť, že povie niečo zlé.

 

Prečo si sa prihlásil/prihlásila do Kolégia pre SŠ?

 

Kubo: Veľmi ma lákalo skúsiť niečo nové. Na našej škole je to prvý rok, tak som si povedal, že to skúsim. Prihlásil som sa na úvodnú hodinu, kde nám Mišo hovoril o tom, čo je Kolégium, aké aktivity tam sú, prečo je Kolégium dobré a podobne. Niekoľkokrát opakoval, že je to iné ako na klasickom vyučovaní. Veľmi ma to lákalo, a preto som sa rozhodol prihlásiť.


Paťo: Veľmi ma zaujala myšlienka rozvoja kritického myslenia a aj možnosť, že budeme môcť debatovať v kolektíve.

 

Mišo: Bol som zvedavý, čo to Kolégium vlastne je, ako funguje a akých ľudí stretnem. Taktiež som chcel skúsiť niečo úplne nové a rozvíjať myseľ aj inak, ako len čisto vedomostne.

 


Matyáš: Najmä preto, lebo mám rád umenie, či už je to hudba, divadlo alebo literatúra. Vďaka Kolégiu som si obľúbil aj obrazy. Tiež sa mi veľmi zapáčila myšlienka rozvoja kritického myslenia.

 

Filip: Veľmi ma zaujal program Kolégia – rozoberanie slávnych diel a vedenie diskusií. Taktiež som chcel spoznať nových ľudí a vyskúšať, čo Kolégium vlastne je.

 

Čo bol pre teba zatiaľ ten najzaujímavejší moment?

 

Kubo: Bolo ich veľa, no asi jeden z tých najzaujímavejších bol hneď na prvom seminári, keď nám Mišo ukázal obraz, ktorý som nikdy nevidel. Nie som nejaký extra veľký fanúšik obrazov, teda nechodím do galérií a podobne, ale bolo veľmi pekné, keď sme všetci spolu prišli na podstatu tohto obrazu, teda o čom je a čo chcel autor vyjadriť. Bol to fakt skvelý pocit.


Paťo: Pre mňa bol ten najzaujímavejší moment asi vtedy, keď sme debatovali O blaženosti od Tomáša Akvinského.

 

Mišo: Neviem, je ťažké si vybrať. Asi úplne prvé stretko, teda prvý dojem z toho celého.


Matyáš: Ja si najviac užívam "debaty" s Paťom a Kubom. Obaja sú veľmi dobrí v diskusii a podkladajú svoje tvrdenia zaujímavými faktami. Z diel ma najviac zaujali obrazy. Najviac sa mi páčili Guernica, Povolanie svätého Matúša a Pútnik nad morom hmly.

 


Filip: Najzaujímavejším momentom pre mňa bolo, keď sme sa navzájom predstavovali a prvý seminár z Kolégia. Z diel , nakoľko mám blízko k hudbe, to je opera La Boheme a tiež film Amélia z Montmartu.

 

Čo očakávaš, že ti Kolégium prinesie?

 

Kubo: Tak dúfam, že sa zlepší moje myslenie a že sa aj ako človek zlepším.

 

Paťo: Nové, zaujímavé myšlienky a kamarátstvo so super ľuďmi.

 

Mišo: Kritickejšie myslenie, nejaké nové poznatky zo svetového umenia, nových priateľov a kopec srandy, čo sa zatiaľ aj darí.

 

Matyáš: Tak toto je trošku ťažšia otázka. Keď som išiel do Kolégia, chcel som nájsť ľudí s ktorými sa dá debatovať aj na hlbšie témy. Rád rozoberám diela a premýšľam nad nimi. Taktiež som tam išiel so zámerom spoznať nových ľudí. Tým, že som trošku hanblivý taktiež dúfam, že mi tie debaty dodajú sebavedomie.

 

Filip: Lepšie porozumenie pri čítaní a lepšie uvažovať v daných veciach.

 

 

Ďakujem za poskytnutie rozhovoru a za spoluprácu žiakov z Kolégia SPŠE.

 

Kristína Kostkášová, absolventka SPŠE

VSD 2021 – súťaž pre stredné odborné školy

Tohtoročná súťaž VSD bola tematicky zameraná na riadenie spotreby domácnosti vrátane nabíjania elektromobilov. Bolo to pokračovanie minuloročnej témy o inteligentnej domácnosti - Smart Home. Výhodou pre oba naše tímy zo SPŠE Prešov bolo to, že sme veľa vecí mali vopred pripravených. Pred rokom sme uvažovali podobne a bolo na čom stavať.

 

1. tím - Pájkovači od základu vymysleli diaľkovo ovládané zásuvky, ktoré dokázali nielen merať parametre odberu, ale ho aj riadiť. Používala sa komunikácia cez WiFi. Údaje sa vzájomne porovnávali a nastavená logika - priorita, riadila v domácnosti to,  čo sa má zapnúť a čo vypnúť. Rozhodujúce bolo to, aby celkový inštalovaný príkon do domácnosti nebol prekročený a zároveň zariadenie z minulého projektu dávalo pozor, aby odberová krivka bola čo najviac rovnomerná. Všetko bolo vyhotovené na vlastných plošných spojoch s využitím mikrokontrolérov. Súčiastky THT a SMD boli vlastnoručne osádzané. Výsledok vyzeral ako výrobok z továrne. Autor hardveru Andrej Tadeáš Bača má aj na iných súťažiach „problém", že mu niektorí členovia v porotách, resp.  aj iní súťažiaci neveria, že to vyrobil sám - od návrhu schémy, DPS, osadenia, programovania a oživenia. 

Tím Pájkovači  tvorili  Andrej Tadeáš Bača, IV.C  a Daša Furdiková, II.C

Konzultanti -  Martin Ambrozy a Ján Haluška

 

2. tím - Double Energy vychádzal z koncepcie z predchádzajúceho roka a hardvér doplnili o nový komunikačný modul i programové výstupy - PGM relé. Nové bolo aj programovanie pomocou programu BabyWare a o webovú stránku, ktorú vytvoril Matej Mazúr. Základom inteligentnej domácnosti bolo poplašné zariadenie, ktoré okrem toho, že dokáže chrániť objekt, dokáže riadiť domácnosť. Vhodnými modulmi, ktoré komunikujú po vlastnej sieti, vieme zisťovať stavy a riadiť to, čo chceme. Okrem tohto systém má aj rádiový komunikačný modul so SIM kartou a dokáže hlasovo volať, posielať SMS a dokáže objekt pripojiť na dátovú komunikáciu. Tým, že súťaž prebiehala počas obmedzení v súvislosti COVID-19, sme mohli programovať a riadiť veci na diaľku. Zariadenie bolo síce v Prešove, chlapci ho riadili z domu.

Všetko fungovalo výborne a je záujem o inštaláciu v domácnostiach či v iných objektoch. Zariadenie sa denne používa,  a to bezchybne.

Tím Double Energy tvorili  Brian Izsof, III.B  a  Matej Mazúr III.SB

Konzultanti -  Peter Vargovčík a Ján Haluška

 

Prezentácie a obhajoby projektov  sa konali on-line 29. 4. 2021. Tak sme mali možnosť vidieť  rôzne riešenia. Tím Pájkovači nemal uvedené umiestnenie a tím Double Energy získal 3. miesto. Všetky tímy boli vysoko hodnotené a každý rok je problém rozdeliť ceny. Každý účastník dostal hodnotné darčeky - prenosný reproduktor a tím Double Energy dostal dva monitory k PC.

Výhodou pri obhajovaní projektov boli osobné skúsenosti súťažiacich s konštrukciami, návrhmi schém a DPS, programovaním, kreslením a písaním v PC, prezentáciou. Žiaci mali skúsenosti s jemnou elektonikou aj so silovou elektrinou, s reálnym elektromobilom a s reálnou solárnou elektrárňou. 

Ďakujeme VSD za významnú podporu, ocenenia a za to, že takéto súťaže organizuje.

 

Ján Haluška

Zbierka školských pomôcok

Žiacka školská rada SPŠE v Prešove v spolupráci s Prešovským samosprávnym krajom a Nadáciou PSK pre podporu rodiny zorganizovala v dňoch 16. 6. – 22. 6. 2021 akciu pod názvom Zbierka školských pomôcok, ktorej cieľom bolo pomôcť rodinám zo znevýhodneného prostredia.

 

Do zbierky sa zapojili žiaci, učitelia aj zamestnanci, rovnako pomohli aj bývalí absolventi našej školy. Vyzbierané pomôcky (zošity, poznámkové bloky, perá, ceruzky, farbičky, kalendáre, peračníky...) poputujú v najbližších dňoch na PSK.

 

Veríme, že pomôcky pomôžu tam, kde je to najviac potrebné.

 

Ďakujeme za pomoc a spoluprácu.

 

 

Mgr. Jana Kollárová, koordinátorka ŽŠR

Súťaž v Armwrestlingu

Tak ako v iných krajinách, ani na Slovensku nie je pretláčanie rukou žiadnou novinkou. Naopak, už naši dedovia i pradedovia pri rôznych príležitostiach a na rôznych miestach zvádzali množstvo súbojov v pretláčaní rukou.

 

Dňa 22. 6. 2021 sa uskutočnil nultý ročník Súťaže v pretláčaní rukou na SPŠE (armwrestling) so snahou spopularizovať tento druh športu.

 

Súťaž bola rozdelená do dvoch kategórii do 75kg a nad 75kg.

 

V kategórii do 75kg sa na prvom mieste umiestnil M. Šoltys z III.C, druhé miesto obsadil P. Viktor z I.SB a tretie miesto M. Cimbala z I.C.

 

V kategórii nad 75kg si prvé miesto vybojoval F. Kuriplach z III. SB, druhé miesto obsadil L. Janiga z II.F a krásne tretie miesto P. Fedin z I.B.

 

Všetkým zúčastneným gratulujeme a tešíme sa na ďalšie zápolenia v nasledujúcich ročníkoch.

 

Mgr. Viktor Mačák

Beh olympijského dňa

V termíne 21 - 28. 6. 2021 sa aj naša škola zapojila do masovej športovej aktivity Behu olympijského dňa. Tento rok sa nesúťažilo na Fakulte športu Prešovskej univerzity, ale v priestoroch Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej. Do behu na 1500 m sa zapojilo takmer 250 žiakov a žiačok našej školy. Najlepší jednotlivci boli ocenení vecnými cenami - medailami, tričkami a odznakmi. Najlepší čas 5:02 min dosiahol Samuel Štefan z I.A, druhý skončil Michal Madura z III.C a tretí Timotej Kubík z III.A. Medzi dievčatami bola najlepšia Dáša Furdíková z II.C. Tešíme sa, že sa nám podarilo rozhýbať veľkú časť našich žiakov a veríme, že v budúcom školskom roku sa tí najlepší predstavia v areáli Fakulty športu Prešovskej univerzity.

 

Mgr. Štefan Dankovič

Kalvária

Dňa 25. 6. 2021 sa žiaci tried II.A, II.B, II.C, II.SA a II.SB rozhodli, že nebudú vysedávať za školskými lavicami. Dostali nápad, že si urobia menší výlet mestom Prešov. Od našej školy okolo rieky Torysy sme sa prešli na Kalváriu, kde sme pri krásnom, veľmi teplom a slnečnom dni strávili spoločné chvíle plné srandy, s jasným výhľadom na mesto Prešov a panorámu okolitých kopcov. Po spoločnej fotke sme sa presunuli do neďalekého EKOPARKU Prešov Holá Hora. Tu sme sa rozdelili do skupiniek podľa záujmu. Niektorí sa išli pozrieť na zvieratká, iní si zahrali loptové hry alebo využili preliezačky, hladoši okupovali miestny bufet a lenivci len tak ležali na tráve v tieni. Čas nám na výlete ubehol rýchlejšie ako štyri hodiny v škole a už teraz sa tešíme na ďalšiu podobnú aktivitu.

 

Lukáš Kvetán, II.A

Relax pod hviezdnou oblohou, Ekopark a Kalvária - aktivity triedy II.F

Konečne sme po návrate do škôl z dištančného vzdelávania mohli ako kolektív zažiť spoločné chvíle v exteriéri. Dňa 25. 6. 2021, v piatok, sme si vychutnali hudobný audiovizuálny program planetária pod umelou hviezdnou oblohou, ktorý portrétuje tvorbu súčasného svetoznámeho skladateľa filmovej hudby Johna Williamsa. Tento esteticko – umelecký program bol pod nočnou oblohou zameraný na Williamsovu tvorbu, ktorá je ocenená viacerými prestížnymi cenami a bol reprezentovaný hudobnými ukážkami z filmových diel ako sú Čeľuste, Hviezdne vojny, Blízke stretnutie tretieho druhu, E. T. – Mimozemšťan, Jurský park, Schindlerov zoznam, A. I. – Umelá inteligencia a ďalšie. Oddýchli sme si, zrelaxovali, niektorí zdriemli J a nakoniec sme sa poďakovali za program potleskom.

 

 

Dňa 29. 6. 2021, v utorok, sme sa vybrali na prechádzku smer Kalvária - Ekopark, aby sme tak mohli ukázať tieto krásne časti nášho mesta spolužiakom z triedy, ktorí ich ešte nenavštívili.

 

Prešovská kalvária je komplex barokových kaplniek a kostola, nachádzajúci sa na pahorku na západnom okraji Prešova. V minulosti ju považovali za druhú najkrajšiu kalváriu na území Uhorska (po Banskoštiavnickej kalvárii). Vznikla začiatkom 18. storočia, pôsobením jezuitov v období rekatolizácie z iniciatívy Spolku umierajúceho Krista. Prešli sme celým komplexom, ktorý okrem kostolíka sv. Kríža tvorí štrnásť kaplniek krížovej cesty, kaplnku Svätých schodov, katakomby a priľahlý cintorín.

 

EKOPARK - chránený prírodný výtvor je súčasťou areálu Holá hora založený v roku 1820 Matejom Sennowitzom ako botanická záhrada pre študijné účely študentov a pestovanie ohrozených druhov rastlín východoslovenského regiónu v západnej časti mesta Prešov. Je to alokačné pracovisko, kde sme mohli vidieť rôzne zvieratká - poníky, kozy, ovce, rôzne druhy sliepok, vtákov a papagájov. Nás najviac zaujali koníky. :)

 

 

kolektív triedy II.F

Spoločne strávený čas záverečných dní v škole

Aj v tomto školskom roku sme sa po mesiaci vrátili k dištančnej forme vzdelávania v dôsledku pandémie COVID - 19. Ostali prázdne školy, poloprázdne dopravné prostriedky, avšak monitory domácich počítačov či notebookov sa zaplnili  menami prihlásených, v lepšom prípade aj ich podobizňami.

 

V rámci mimoriadnych vládnych opatrení prebiehala výučba prostredníctvom on-line komunikácie. Aj naše triedne aktivity boli obmedzené na spontánne debaty na triednických hodinách. Tam sme sa o sebe dozvedali, kto ako zvláda „domáce väzenie“, domácu prípravu, niektorí aj chorobu. Spoločne sme zdieľali piatkové raňajky.

 

Ani sme sa nenazdali a prišiel koniec tohto nezvyčajného školského roka. Posledný jeho mesiac sa niesol v duchu prezenčného učenia. Bol horúci nielen počasím, ale aj intenzitou záverečného skúšania pred krúžkovaním známok. Aj to sme zvládli úspešne, so slušným prospechom. Pred nami boli už len dni triednych aj športových aktivít. Prvý voľný deň sme v horúcom počasí absolvovali vychádzku na prešovskú Kalváriu, výhľad z nej je vždy úžasný. Neskôr sme sa premiestnili do chládku záhrad v Ekoparku. Niektorí športovali alebo sa len prechádzali pomedzi výstavné klietky. Tí menej aktívni leňošili v tieni stromov a rozprávali si zážitky, dojmy posledných dní.

 

Po víkende nás čakal druhý spoločný deň mimo školy. Prvým zážitkom bola cesta vlakom do Veľkého Šariša, odtiaľ sme „pešobusom“ prešli po cyklistickom chodníku k šarišským rybníkom. Vo veľmi peknom, tichom prostredí sme stretli iba príležitostných rybárov. Naším cieľom bol  súkromný prístrešok neďaleko rieky Torysa, v ktorej skončili naše nohy, kamienky z „pláže“ ako žabky. Chystalo sa drevo, strúhali sa paličky na špekačky, klobásky, slaninku. Nechýbal ani rýchlokurz rozpálenia ohňa kresadlom a opekačka. Romantickú zložku zaistilo brnkanie na gitare. A hlavne sme sa rozprávali... O všeličom... V zdraví sme sa rozišli.

 

V posledný deň školského roka po slávnostnom odovzdaní vysvedčení sme sa my, žiaci, naša triedna profesorka a niekoľko našich rodičov rozlúčili so školským rokom spoločným posedením pri konzumácii pizze, kofoly a veselej debaty.

 

Prajeme všetkým krásne letné prázdniny a tešíme sa na najbližšie stretnutie v septembri.

 

kolektív triedy II.SA

Bowlingové zápolenie v podaní II.SB

Po dlhej učebnej a športovej odmlke sme strávili dopoludnie v bowlingovom centre Koral. Ukázali sme športového ducha a ponaťahovali svaly. Hoci sa zdalo, že hádzať guľou je jednoduché, opak bol pravdou. Každý si však časom našiel svoj „grif". V rámci športu sme konečne mohli stráviť chvíle spolu a utužiť náš kolektív. Po urputných bowlingových bojoch sme si dali krátku prechádzku mestom Prešov a osviežili sa zmrzlinou.

 

Daniel Oľšavský, II.SB

Napísali o nás

Mgr. Lukáš Zgola

SPONZORI