Externá časť MS
Slovenský jazyk a literatúra
Písomná forma externej časti maturitnej skúšky pre školský rok 2011/2012 sa konala 13.3.2012. Test obsahoval 64 úloh, čas na vypracovanie bol 90 minút. Pri riešení úloh boli dve možnosti. Úlohy s krátkou odpoveďou a úlohy s výberom odpovede. Niektoré ukážky v teste boli dlhé a nevhodné. Za nedostatok považujeme aj nesprávne a nejasne koncipované otázky.
Konštatujeme, že výsledky hodnotenia testov majú len čiastočnú výpovednú hodnotu o vedomostiach študentov.
Témy na písomnú časť boli dobré z hľadiska obsahu i výberu slohových útvarov.
Pozoruhodný je fakt, že študenti si vyberali iba úvahu.
Cudzie jazyky
Polovička marca je pre každého končiaceho stredoškoláka časom začiatku veľkého finále.
16. marca 2012 naši študenti absolvovali externú časť maturitnej skúšky z cudzieho jazyka a my učitelia veríme, že to zvládli úspešne. Nebola to pre nich žiadna novinka, keďže sme staršie testy robili už predtým, dobre vedeli aké typy úloh ich čakajú.
Všetci študenti si zvolili úroveň B1 z anglického aj nemeckého jazyka. Dvaja študenti požiadali riaditeľa školy o náhradu maturitnej skúšky z anglického jazyka na základe získaného jazykového certifikátu City and Guilds a štátnej jazykovej skúšky.
Externá časť maturitnej skúšky z cudzieho jazyka mala tri rovnocenné časti:
Cieľom časti Počúvanie s porozumením bolo preveriť schopnosť študenta presne a efektívne počúvať hovorený prejav, porozumieť mu ako celku, hlavnej myšlienke, dôležitým detailom a pochopiť vzťahy a súvislosti, ktoré boli potrebné na splnenie úlohy.
V porovnaní s minulým školským rokom bola táto časť testu v ANJ náročnejšia. Hovorený prejav bol v prvej ukážke dosť rýchly a nezaujímavý, keďže hovoril o úplne neznámom spevákovi. Ďalšie dve ukážky boli svojou náročnosťou porovnateľné s predchádzajúcimi maturitnými testami. Ich témy boli aktuálne a zaujímavé (Michelle Obama, Teenagers and Parents), zrozumiteľnosť bola dobrá.
Cieľom časti Gramatika a lexika bolo preveriť ako študent zvládol osnovami predpísaný rozsah gramatických štruktúr a slovnej zásoby. Študenti mali do ukážok dopĺňať adekvátne gramatické tvary na základe výberu z viacerých možností a tiež bez možnosti výberu.
Úloha s možnosťou výberu ide študentom ľahšie, hoci mnohokrát ich štyri slovesá s podobným významom zneistia a zvolia nesprávnu odpoveď. Myslíme si však, že dve úlohy (20 chýbajúcich gramatických tvarov) nedajú dostatočný dôkaz o zvládnutí či nezvládnutí gramatiky cudzieho jazyka.
Cieľom časti Čítanie s porozumením bolo zistiť, ako študenti rozumejú textu a ako sa vedia v ňom orientovať tak, aby pochopili hlavné myšlienky, základné súvislosti a vyriešili úlohy: dopĺňanie chýbajúcich informácií, výber z viacerých možností a určenie správnosti alebo nesprávnosti výpovede.
Všetky tri ukážky mali primeranú slovnú zásobu, obsahovali známe a zaujímavé témy (J.K.Rowling, The Wieliczka Salt Mine, Walt Disney), avšak boli dlhé a niektorí maturanti nestihli vypracovať poslednú úlohu v časovom limite.
Písomná časť maturitnej skúšky bola tento školský rok veľmi ľahká. Téme „Moja škola“ sa potešilo veľa študentov a mnohí odchádzali so spokojným úsmevom oveľa skôr ako dovoľoval maturitný poriadok. Dúfame, že dodržali všetky pokyny pri písaní esejí, ktoré sme cvičili na hodinách jazyka. V ich prácach budeme hodnotiť obsah a členenie textu, gramatiku a lexiku.
Konštatujeme, že externá maturitná skúška z cudzieho jazyka bola ťažšia ako minulý rok. Teší nás, že aj tento školský rok bola zachovaná možnosť výberu náročnosti úrovne a že sa testovali všeobecné, prierezové zručností (čítanie a počúvanie s porozumením), tak potrebné pre posilnenie komunikatívnej funkcie jazyka.
Maturita je o príprave. Každá vyučujúca cudzieho jazyka poskytuje svojej skupine všetky bežné aj nadštandardné materiály, ktoré pomôžu maturantovi úspešne zvládnuť skúšku dospelosti. Je len na ňom, či to využije a potom v máji za zeleným stolom zúročí.
Mgr. Emília ČulkováMatematika
Externá časť maturitnej skúšky z matematiky je pre našich študentov dobrovoľná. Napriek tomu je o ňu na našej škole veľký záujem. Vďaka tomu, že študentom boli na našej škole počas nového študijného plánu pridané 4 disponibilné hodiny matematiky v rámci štvorročného štúdia, mohli sa na ňu na hodinách matematiky, v porovnaní s inými strednými odbornými školami, dobre pripraviť. V tomto školskom roku ju absolvovalo 79 študentov. Prvýkrát si mohli vyskúšať príklady, ktoré sú trochu iné ako na bežných hodinách. Pre niektorých bude odmenou ich dobrá úspešnosť, ktorá sa udáva na maturitnom vysvedčení. Aj druhý ukazovateľ – percentil, ktorým sa študent porovnáva so všetkými študentmi, ktorí sa testovania zúčastnili, je dobrou motiváciou na zistenie ich skutočného stavu logického myslenia v matematike.
Na základe ankety, ktorú sme urobili so študentmi, ktorí túto skúšku absolvovali, možno konštatovať, že tohoročná externá maturitná skúška bola pre nich náročná. Príklady boli veľmi obsiahle, vyžadovali viac počtových úkonov. Bolo potrebné venovať maximálnu pozornosť zadaniu úloh. Výsledky boli nepekné čísla, ktoré bolo treba zaokrúhliť. Svojim spolužiakom z nižších ročníkoch odporúčajú riešiť poctivo domáce úlohy, aby mali lepšiu rutinu v počtových výkonoch a boli samostatní v logických úvahách.
Niektoré vysoké školy určia kritéria prijatia tak, že stačí dosiahnuť určitú vopred stanovenú percentuálnu úspešnosť na externej časti z matematiky, a študenti nemusia robiť prijímacie pohovory. Preto sa oplatí sledovať kritéria prijatia na vysokých školách a zabezpečiť si pohodovejšie zvládnutie prijímacieho konania pomocou externej alebo internej maturitnej skúšky z matematiky.
RNDr. Daniela Tekeľová