2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

Úspech na celoštátnom kole súťaže ZENIT v programovaní

ZENIT v programovaní je súťaž spájajúca „zručnosť, elán, nápaditosť, invenciu a tvorivosť“, so zameraním na PROGRAMOVANIE, WEB DEVELOPMENT a GRAFICKÝ DIZAJN. Je určená žiakom SŠ, SOŠ a gymnázií s cieľom podporiť a vyhľadávať talentovaných a nadaných žiakov SŠ, rozvíjať ich tvorivé kompetencie, odborné-teoretické vedomosti a odborno-praktické schopnosti a zručnosti v elektrotechnike a elektronike, programovaní a strojárstve.

 

Tento rok sa vzhľadom na epidemiologickú situáciu celoštátne kolo súťaže konalo dištančne v dňoch 8. 3. až 10. 3. 2021.

 

V kategórii GRAFICKÝ DIZAJNÉR nás reprezentovala Daniela Chovancová (IV.F), ktorá sa umiestnila na 2. mieste. Podľa zadania pracovala na navrhnutí vizuálu marketingovej kampane v podobe príspevkov na sociálnych sieťach, bannera, brožúry a plagátu. Porotu pozitívne zaujal navrhnutý štýl vytvorený na základe správnej analýzy klienta zo zadania, ktorý bol vizuálne prepojený pri každej forme. Pri hodnotení sa kládol dôraz aj na technické požiadavky výstupov a používané technológie.

 

 

V kategórii WEB DEVELOPER nás reprezentoval Jakub Bednár (IV.SA), ktorý sa umiestnil na 3. mieste. Podľa zadania pracoval na vytvorení webovej stránky so zobrazením informácií a prihlasovaním pre používateľov, zároveň aj administrátorským rozhraním pre správu obsahu. Hodnotenie bolo zamerané na správne používanie technológií webovej stránky a údajov v databáze.

 

Prinášame vám krátky rozhovor so súťažiacimi:

 

1. Ako dlho sa venuješ dizajnu, resp. tvorbe webových aplikácií?

 

D.CH.: Už od detstva som sa venovala kresleniu a tvorivej činnosti. Mojím snom bolo stať sa web dizajnérkou. V tom mi výrazne pomohla škola, už v prvom ročníku som sa oboznámila so základmi tvorby webových aplikácií. Zapájala som sa aj do rôznych aktivít v rámci školského občianskeho združenia IMPULZ, kde som navrhovala svoje prvé plagáty. Následne som tieto zručnosti spojila a dnes sa profesionálne venujem dizajnu a web developmentu pre množstvo klientov a spolupracujem aj s viacerými marketingovými agentúrami.

 

J.B.: S tvorbou webových stránok som sa prvýkrát stretol v prvom ročníku na tejto škole. Vo finále teda môžem skonštatovať, že to už sú nejaké tri až štyri roky.

 

2. Ako si vnímal/a zadania na celoškolskom kole súťaže ZENIT?

 

D.CH.: Zadanie tohto ročníka bolo môjmu srdcu veľmi blízke, keďže sa jednalo o vytvorenie vizuálu marketingovej kampane značky oblečenia s dôrazom na lokálnu a ekologickú výrobu. Pri zadaní som teda mohla uplatniť moje poznatky z oblasti marketingu. Zadanie bolo zamerané na správnu analýzu – výber jemných pastelových farieb, minimalistický štýl, správne kombinovanie fotografií a hlavne technické nastavenia a optimalizácie súborov.

 

J.B.: Ako prvé som si všimol to, že sme mali asi dvakrát viac času. Zadanie však bolo komplexnejšie, bolo potrebné naprogramovať viac vecí ako na školskom či krajskom kole. Niekedy sa mi zadanie zdalo trochu nedokončené a informácie ohľadom zadania sme dostávali až počas súťaže. Každopádne, bral som to ako výzvu, pretože za tých osem hodín sa to všetko stihnúť nedalo.

 

 

3. Bližšie popíš proces práce na tvojom zadaní. Čo ti pri riešení robilo najväčší problém?

 

D.CH.: Na začiatku je veľmi dôležité podrobne si prečítať špecifikáciu značky, z ktorej som vyhodnotila, aký štýl vizuálu bude správne dopĺňať ich zameranie a hodnoty. Potom nasledovala práca na špecifických úlohách – banner, plagát, brožúra a príspevky na sociálne siete, kde máme striktne vymedzené, aké programy, fotografie a fonty môžeme používať. Pre mňa bolo určite najťažšie splniť všetky technické parametre, ktoré sa zameriavajú na tlač výstupov. Konkurencia bola veľmi vysoká a väčšina súťažiacich mala v tomto znalosti z ich štúdia polygrafie. Čas bol veľmi obmedzený a stresujúci, no v tomto kole som si konečne našla čas aj na „poupratovanie“ v logickej skladbe delenia vrstiev.

 

J.B.: Súťaž bola rozdelená na dva dni. Prvý deň sme sa venovali statickej časti stránky, čo je vlastne to, ako to vyzerá a ako sa to správa z pohľadu užívateľa. Druhý deň sme pracovali na dynamickej časti, ktorá sa skladala z tvorby databázy, prihlásenia, registrácie, administrácie a práce s dátami. Najväčším problémom pre mňa bolo to, že som nevedel, ako boli jednotlivé časti zadania ohodnotené, a tak som nevedel, čomu sa mám najviac venovať a mať to ako prioritu. Taktiež som veľa času strávil plnením častí zadania, ktoré neboli až tak veľmi podstatné.

 

4. Akú skúsenosť ti priniesla účasť na tejto súťaži?

 

D.CH.: Na tejto súťaži som sa zúčastnila po tretíkrát a vždy si z nej odnesiem veľké množstvo nových zručností a nápadov. Zlepšujem sa hlavne v technických nastaveniach súborov a objavovaní funkcií grafických programov.

 

J.B.: Okrem červených vyschnutých očí a bolesti chrbta som mal veľmi dobrý pocit po tom, ako som na druhý deň projekt odovzdal. Bol som celkom prekvapený z toho, koľko som toho za tých osem hodín reálne stihol. Rozhodne som sa zároveň aj niečo nové naučil a som rád za túto skúsenosť.

 

 

5. Čo by si odporučil/a menej skúseným záujemcom o programovanie? Ako a čím by mohli začať?

 

D.CH.: Moje motto je „Nebojte sa skočiť do vody, aj keď neviete plávať“, čo by som určite preniesla aj na túto súťaž. Nebojte sa toho, aj keď neviete najlepšie navrhovať dizajn alebo programovať. Ja sama som si pri mojej prvej účasti päť minúť pred začiatkom súťaže nainštalovala nový grafický program a podarilo sa mi v ňom nakresliť logo. Určite by som všetkým odporučila zúčastniť sa tejto súťaže a aj ďalších. Keby som mohla vrátiť čas a prekonať strach, tak sa určite prihlásim aj v prvom ročníku. Začať môžete kedykoľvek pomocou bezplatných online nástrojov, pomocou ktorých si môžete navrhnúť svoj prvý plagát alebo aj naprogramovať hru, stačí len chcieť a nebáť sa.

 

J.B.: Ja osobne by som im odporučil nevzdávať to hneď na začiatku, pretože z vlastnej skúsenosti viem, aké je to náročné pre niekoho, kto začína. V programovaní je toho veľmi veľa, čomu musí človek porozumieť a naučiť sa. Na začiatok by som odporučil vymyslieť si nejaký jednoduchší projekt, ktorý by im pomohol aj pri ich každodennom živote, pretože keď si to vymyslia oni sami, tak budú mať aj väčšiu motiváciu programovať a zdokonaľovať sa. Ako som už spomínal, rozhodne by to nemali vzdávať pri prvom probléme, ktorý nastane. Programovanie nie je niečo, čo sa naučíte za mesiac alebo dva. Je to niečo, čo sa každým dňom vyvíja, a preto sa pri tom dokážeme každý deň naučiť niečo nové.

 

Našim súťažiacim ďakujeme a gratulujeme k dosiahnutým úspechom.

Ing. Gabriela Mitrová, Mgr. Lukáš Zgola

Súťaž o najlepšiu počítačovú hru

Slovenský herný priemysel je rýchlo rozvíjajúce sa odvetvie s vysokými obratmi. Tvorba počítačových a digitálnych hier je mimoriadne atraktívne kreatívne odvetvie s nízkym prahom pre vstup, avšak s vysokou mierou konkurencie na svetovom trhu. Obraty slovenských projektov a firiem dosiahli v roku 2020 56,6 miliónov € a počet nových pracovných pozícií narástol o 30%. Na Slovensku je aktívnych 55 štúdií, ktoré spolu zamestnávajú 762 profesionálov.

 

Školská súťaž o najlepšiu počítačovú hru je zameraná na tvorbu hier, ktorej cieľom je podporiť a motivovať našich študentov k programovaniu hier pomocou ľubovoľných, nimi zvolených platforiem. Pri tejto práci si žiaci musia naštudovať prácu so zvoleným prostredím a ukázať kreativitu a dizajnérske cítenie.

 

Tohto roku prebehol už 7. ročník súťaže o najlepšiu počítačovú hru. Po ukončení školskej súťaže každoročne posielame najlepšie hry do súťaže IHRA organizovanej UPJŠ v Košiciach. Je to prehliadka hier v rámci celého Slovenska. Tohto roku bude znovu vyhodnotenie súťaže IHRA v apríli online formou. Držme palce našim žiakom.

 

Tohtoroční žiaci, ktorí sa zapojili do školskej súťaže:


Šimon Čarný, III.SB s hrou RoboShooter,
Dávid Bunca, IV.SB s hrou Gladius,
Patrik Hrabčák, Filip Čmilňák, IV.SA s hrou JetDrifter,
Erik Novysedlák, Dávid Kacvinský, IV.SA s hrou Jumper
a po dokončení projektu v rámci PČOZ sa pridal aj Slávo Vaľko s hrou Šach.

 

Každý žiak dostal štyri otázky. Tu sú niektoré odpovede. Dúfam, že vás zaujmú a na druhý rok sa tiež pridáte k súťažiacim.

 

Čo ťa inšpirovalo vytvoriť hru?

 

Patrik Hrabčák, Filip Čmilňák: Obaja sme fanúšikmi počítačových hier a vždy nás zaujímal proces, ako takúto hru vytvoriť. Preto sme sa spoločne rozhodli to vyskúšať. Brali sme to ako výzvu a možnosť získať nové vedomosti a skúsenosti.

 

Šimon Čarný: Inšpirovali ma hlavne hry, ktoré som hrával. Hry ako napríklad Shovel Knight, Cave Story alebo Super Meat Boy. Taktiež to bolo z veľkej časti podmienené neustálym sedením doma počas karantény. Preto som si povedal, že ten čas nejako využijem a vytvorím si novú hru.

 

Čo ťa inšpirovalo použiť také technológie pri vývoji hry, aké si použil?

 

Dávid Bunca: Na vývoj hier používam technológiu/engine Unity. Podľa mňa je to najjednoduchší nástroj pre začínajúcich vývojárov hier. Prostredie je jednoduché, kód sa píše v C# (veľmi podobné Jave, to je tiež jeden z dôvodov prečo som si vybral Unity) a vývoj hier je možný 2D aj 3D.

 

Erik Novysedlák: Poznám niekoľko skvelých nástrojov pre vývoj hier, no Unreal Engine 4 považujem osobne za jedno z najlepších možných riešení pri tvorbe hry, poskytuje typy a rady aj pre začiatočníkov, dostáva pravidelné updaty s novým obsahom a všetko umožňuje zdarma.

 

Slávo Vaľko: Pri tvorbe mojej hry som používal jazyk C++ a grafické API OpenGL. Už v druhom ročníku som chcel vytvoriť hru, ale nepáčila sa mi práca v hernom engine, ako je napríklad Unity alebo Unreal. Zdali sa mi na moje účely príliš komplikované a chcel som mať kontrolu nad tým, čo robím. Keďže sme sa učili v škole C++, tak som hľadal, ako by som ho mohol použiť, a tým som sa dostal k OpenGL. Ak by som mal porovnať herný engine k OpenGL, tak by to bolo ako porovnávanie už postaveného auta s rozobratým komponentom – v princípe sa dá jazdiť na oboch, ale iba v tom druhom prípade, keď si ho aj sami postavíte, skutočne pochopíte, ako to funguje pod kapotou. Po niekoľkých nešťastných pokusoch som sa teda rozhodol zariskovať a použiť ho v kombinácii s C++ pri tvorbe môjho projektu.

 

Prečo si si vybral takú tému hry?

 

Dávid Kacvinský: Jednoducho to bolo prvé, čo mi napadlo. Žáner prišiel prvý a téma sa k tomu len nejako dopasovala.

 

Patrik Hrabčák, Filip Čmilňák: Témou našej hry je otvorený svet, v ktorom môžete voľne lietať so stíhačkou a vašim hlavným cieľom je zneškodňovať nepriateľov, ktorí na vás útočia. A čo nás teda inšpirovalo k tejto téme? Filip je veľkým fanúšikom lietadiel vo všeobecnosti, zatiaľ čo ja som vždy chcel vyskúšať vytvoriť si hru s veľkým svetom, v ktorom máte pocit voľnosti. Rozhodli sme sa teda spojiť naše záľuby, následne vznikol nápad o leteckej hre v otvorenom svete.

 

Slávo Vaľko: Chcel som vytvoriť niečo, čo by nebolo ani príliš ľahké ani ťažké, muselo by to byť aj niečo zmysluplné a nechcelo sa mi uvažovať nad originálnym nápadom. Počas tvorby projektu a testovania prostredia som sa teda rozhodol spraviť šach, keďže jeho pravidlá poznám a vedel som si predstaviť, že som schopný túto hru dokončiť.

 

Chceš sa aj naďalej venovať tvorbe hier?

 

Šimon Čarný: Určite áno, za tých pár rokov, čo sa tomuto hobby venujem som vytvoril asi 6 hier a určite s tým nechcem v blízkej budúcnosti prestať.

 

Dávid Bunca: Vývoj hier ma baví. Živiť sa tým by bol môj malý splnený sen, no musím ešte získať veľmi veľa zručností a  vedomostí. Môj plán po skončení strednej školy je ísť na vysokú školu a popritom si nájsť prácu/brigádu vo firme ako aplikačný developer.

 

Patrik Hrabčák: Práca na tejto hre bola zaujímavá skúsenosť, v ktorej som sa naučil mnoho nových vecí. Taktiež som ale zistil, že tvorba hry nie je vôbec jednoduchá a vyžaduje si to mnoho času a občas aj frustrácie. Mojou hlavnou úlohou na tejto hre bol hlavne dizajn a modelovanie samotnej mapy. V konečnom dôsledku som si vytváranie tejto hry užil a vedel by som si predstaviť sa tomuto venovať aj naďalej.

 

Filip Čmilňák: Taktiež som sa počas práce naučil mnoho nového, aj keď ma to niekedy stálo veľa energie. Moja úloha na projekte bola hlavne technická časť, to znamená logika samotnej hry, ovládanie stíhačky a podobne. No prácu na projekte som si užil a bavilo ma riešiť rôzne problémy a komplikácie. Rozhodne by som sa teda chcel venovať tvorbe hier aj v budúcnosti.

 

Erik Novysedlák: Tento smer ma rozhodne zaujal a dokážem si predstaviť, že so správnym tímom by som sa dokázal tvorbe hier venovať aj naďalej.

 

Dávid Kacvinský: Určite áno. Už teraz mám nápady na ďalšie hry, ktoré sa mi snáď raz podarí uskutočniť.

Ing. Mária Šandrejová, koordinátor súťaže

Zdieľajte dobré ekonomické príklady

Pandémia SARS COVID-19, ktorá trvá už takmer rok, je skúškou pre všetky sociálne skupiny. Spoločne sú prijímané administratívne opatrenia na minimalizáciu šírenia vírusu medzi obyvateľmi nielen  na medzinárodnej, ale i štátnej či regionálnej úrovni.

 

V krajinách V4 vzniklo mnoho rôznych iniciatív, ktoré vyhodnocoval  projektový tím SPŠ elektrotechnickej v Prešove v rámci projektu Public4MSME – Model zdieľania ekonomiky ako zdroj nástroja pre mikro, malé a stredné firmy počas reštartu COVID-19, ktorý je podporovaný  Medzinárodným vyšehradským fondom.

 

To, čo predstavuje ochranný mechanizmus pre občanov, je súčasne zdrojom problémov a výziev pre mnohé mikropodniky, malé a stredné podniky. Zatiaľ čo predchádzajúce skúsenosti sa menia v podobe práce na „home office“, štúdium na  dištančné vyučovanie a  v spoločnosti sa realizujú sanitárne obmedzenia alebo nútená karanténa,  potom  malé firmy skutočne zápasia s recesiou ekonomiky. Výsledkom sú problémy týkajúce sa finančnej likvidity, zvyšovania nákladov, prepúšťania a v extrémnych prípadoch aj zatváranie spoločností. V miestnom prostredí takéto  situácie zhoršujú sociálne cítenie, ovplyvňujú náladu verejnosti, zvyšujú nezamestnanosť, dochádza  k stupňovaniu  finančnej záťaže verejnej sféry a znižovaniu  daňových  príjmov,  čo vytvára ďalšie prekážky rozvoja, ako je napríklad  nedostatok investícií, deficit v rozpočte, prepúšťanie vo verejnej sfére. Priamy účinok obmedzení na podnikanie je vysoký a má silný vplyv na život miestnych firiem, pričom ekonomická recesia často natrvalo mení miestnu realitu.

 

Od začiatku pandémie COVID-19 je podpora podnikania jednou z hlavných tém  v celej Európe, ktorej spoločným úsilím je znížiť dopad následkov uzavretia spoločnosti. „Lock down“  znamená obmedzenie v podnikaní, ale to, bohužiaľ, nerieši významné problémy lokálnej ekonomiky. Reakciou miestnych verejných inštitúcií na súčasnú situáciu bolo zavedenie modelu ekonomiky zdieľania so zameraním na malé podniky. Po roku reality pandémie sme zažili veľa zaujímavých a neobvyklých reakcií miestnej samosprávy.

 

Výnimky z poplatkov za prenajatý verejný priestor alebo stabilizácia či zníženie  miestnych daní boli prvými nástrojmi, ktoré mestá aplikovali  v spoločnosti - často to bola prvá pomoc, ktorú dostali od verejnej sféry. Obmedzenie pohybu občanov a obmedzenie počtu zákazníkov vyvolali miestne iniciatívy súvisiace s otvorením obchodných obmedzení,  rozdávaním rúšok, dezinfekčných prostriedkov alebo organizovaním mechanizmov verejného objednávania.

 

Slogan „ Buy Locally - Kupujte lokálne” sa stal dobre premysleným nástrojom na podporu miestnych maloobchodníkov v mnohých mestách krajín Vyšehradskej štvorky. Je dobré poukázať na rôzne  iniciatívy, kedy  malé firmy  hľadali a našli  nové cesty predaja svojich výrobkov (napr. v Poľsku, keď miestne úrady v čase uzavretia cintorínov sa podujali vykúpiť od miestnych výrobcov všetky chryzantémy a vyzdobili nimi verejné priestranstvá).

 

Špecifickosť miest, možnosti verejných inštitúcií i vynaliezavosť miestnych orgánov vyústili do mnohých iniciatív. Tím projektu Public4MSME v posledných mesiacoch  mapoval účasť verejnej sféry na podporu malých podnikov v regióne.

 

V procese zberu údajov bolo zhromaždených viac ako 150 rôznych iniciatív a nástrojov zameraných na podporu firiem v  mestách na Slovensku, Ukrajine, v Poľsku, Maďarsku a Moldavsku.

Projekt bol zameraný na zdieľanie poznatkov a hľadanie osvedčených postupov, ktoré by bolo  možné implementovať s ostatnými partnermi. Preto bol každý nástroj  overený v kontexte vybraných formálnych kritérií  a v kontexte cezhraničnej mobility. Následne bol vytvorený katalóg 30 osvedčených postupov za pomoci inteligentných IT nástrojov,  čo predstavuje  súbor praktických pokynov pre verejné inštitúcie a mestá v spracovanom modeli ekonomiky zdieľania, ktorý môžu využiť počas recesie reagujúc tak na súčasné potreby spoločnosti.

 

V prípade Slovenska definíciu osvedčených postupov realizovala  SPŠE, ktorá je partnerom konzorcia realizujúceho projekt.

 

Stredná priemyselná škola elektrotechnická v Prešove patrí k dominantným stredným školám na východnom Slovensku. Podľa hodnotenia INEKO sa v roku 2020 škola umiestnila na prvom mieste v rebríčku hodnotenia odborných škôl v rámci Slovenska. V súčasnosti ponúka tieto odbory: elektrotechnika a informačné a sieťové technológie. Spolupracuje s rôznymi profesijnými zoskupeniami a mnohými firmami v oblasti IT a elektrotechniky, a tak sa dalo predpokladať, že sa zapojí aj do pomoci podnikateľskému prostrediu v súčasnej pandemickej situácii.

 

Uskutočnilo sa veľa stretnutí so samosprávou a verejnými inštitúciami, ako sú univerzity, základné a stredné a školy. V  rámci nich  sa analyzovalo podnikateľské prostredie a hľadali sa spôsoby, ako tieto inštitúcie môžu pomôcť podnikateľskému sektoru.  Katalóg obsahuje jedno vybrané mesto z Prešovského regiónu, a to Prešov. Iniciatíva našej školy pomôcť malej firme pri rozbehu online kurzov a tiež iniciatívy Regionálneho podnikateľského informačného centra, hlavne mikropôžičkový program a podnikateľský inkubátor,  sú z pohľadu projektových partnerov v  čase pandémie ukážkovým príkladom dobrej pomoci podnikateľskému prostrediu.

 

Čas recesie je a bude pre miestnu podnikateľskú sféru ťažkou skúškou. Je to obdobie, kedy sa viac upozorňuje na úlohu verejných inštitúcií. Keď máme k dispozícii verejné a štátne  zdroje, je možné vytvoriť priaznivé podmienky pre fungovanie firiem, ktoré existujú v miestnom prostredí. Skúsenosti s projektom potvrdzujú, že je to skutočne tak. Je potrebné dúfať, že rozsah tejto podpory bude ešte väčší – a to  je účelom projektu Public4MSME.

 

Informácie o projekte sú dostupné na webovej stránke www.public4sme.eu a https://spse-po.sk/clanok/823/informacia-o-projekte-public4msme.

 

Realizátori projektu vyjadrujú poďakovanie všetkým inštitúciám z Prešovského regiónu, ktorých znalosti a záujem o projekt prispeli k príprave podkladov.

 

Pozývame vás, aby ste sa oboznámili s katalógom osvedčených postupov, ktorý je k dispozícii na webovej stránke projektu (vzhľadom na medzinárodný charakter projektu sú materiály pripravené v anglickom jazyku).

 

Projekt je spolufinancovaný vládami Českej republiky, Maďarska, Poľska a Slovenska prostredníctvom Vyšehradských grantov z Medzinárodného vyšehradského fondu. Poslaním Medzinárodného fondu je rozvíjať myšlienky udržateľnej regionálnej spolupráce v strednej Európe.

 

Za projektový tím SPŠE: Ing. Marta Kollárová PhD., Ing. Martin Broda PhD. , Ing. Gabriela Mitrová

STREDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOSŤ (SOČ)

ŠKOLSKÉ KOLO SOČ NA SPŠE PREŠOV 2. 3. - 4. 3. 2021

Aj v tomto školskom roku bola organizovaná súťaž SOČ (stredoškolská odborná činnosť), počas ktorej sa mohli študenti pochváliť výsledkami svojej mnohohodinovej práce.

 

V tomto školskom roku sa mohli študenti zapojiť do 17 rôznych súťažných odborov. Túto možnosť využilo 14 študentov, ktorí prihlásili do súťaže 10 prác.

 

Študenti sa umiestnili v jednotlivých súťažných odboroch nasledovne:

 

Súťažný odbor: 1 Problematika voľného času

 

Miesto

Meno a priezvisko

Trieda

Názov súťažnej práce

 

1.

Martin Ragan

Matej Kandráč

IV.SB

Meetee - aplikácia na stretávanie sa s ľuďmi

postup na krajské kolo SOČ

2.

Lukáš Brilla

IV.SB

Beachclub System

postup na krajské kolo SOČ

 

Súťažný odbor: 2 – Matematika, fyzika a štatistika

 

Miesto

Meno a priezvisko

Trieda

Názov súťažnej práce

 

1.

René Dávid Lesník

IV.SA

Kalkulačka obsahov a objemov telies

postup na krajské kolo SOČ

 

Súťažný odbor: 11 Informatika

 

Miesto

Meno a priezvisko

Trieda

Názov súťažnej práce

 

1.

Patrik Mosorják

Matúš Rastislav Kuzma

Jakub Bednár

IV.SA

Dentify - moderná zubná ambulancia

postup na krajské kolo SOČ

2.

Ondrej Brendza

Miriam Staneková

IV.SA

IV.F

Tvorba webovej aplikácie CANZA

postup na krajské kolo SOČ

 

Súťažný odbor: 12 Elektronika, hardware a mechatronika

 

Miesto

Meno a priezvisko

Trieda

Názov súťažnej práce

 

1.

Filip Ondrej

II.C

Elektronická hra - piškvorky

postup na krajské kolo SOČ

2.

Andrej Tadeáš Bača

IV.C

Digitálne riadený oddeľovací transformátor

postup na krajské kolo SOČ

 

Súťažný odbor: 14 Tvorba učebných pomôcok, didaktické technológie

 

Miesto

Meno a priezvisko

Trieda

Názov súťažnej práce

 

1.

Daniela Chovancová

IV.F

Edukačná platforma - keepCode

postup na krajské kolo SOČ

2.

Dávid Bunca

IV.SB

CiscoScriptMaker

postup na krajské kolo SOČ 

 

Súťažný odbor: 15 Ekonomika a riadenie

 

Miesto

Meno a priezvisko

Trieda

Názov súťažnej práce

 

1.

Richard Klimko

IV.F

Faktory ovplyvňujúce ekonomické rozhodnutia

postup na krajské kolo SOČ

Ing. Ondrej Kontura

Aktivity tried

Olympiáda Podnikový hospodár, školské kolo

 

Dňa 30. 3. 2021, utorok, v čase od 09:00 – 12:00 h sa 4 žiaci/maturanti SPŠE Prešov (Richard Klimko, IV. F, Daniela Chovancová, IV. F, Oliver Omachel, IV. F a Šimon Mariňák, IV. C) zúčastnia on-line školského kola Olympiády podnikový hospodár.

 

Cieľom súťaže je popularizácia ekonómie ako vedného a študijného odboru a podpora celospoločenských snáh o zvyšovanie finančnej gramotnosti mladých ľudí.

 

Predmetom súťaže je testovanie znalosti žiakov v rámci celého územia Slovenskej republiky z oblastí:

 

  • ekonómie,
  • podnikovej ekonomiky,
  • Európskej únie,
  • náuky o spoločnosti,
  • finančnej gramotnosti.

 

Všetci účastníci celoslovenského kola súťaže budú v prípade záujmu prijatí na 1. stupeň štúdia na Podnikovohospodárskej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave so sídlom v Košiciach BEZ POVINNOSTI VYKONANIA PRIJÍMACÍCH SKÚŠOK a ohodnotení zaujímavými cenami.

 

On-line test školského kola bude možné vyplniť počas vymedzeného časového limitu a bude prístupný žiakom prostredníctvom ich prihlasovacích údajov na link testovania.

 

Želáme im veľa úspechov!

 

Ing. Jozef Lukáč, PhD.                                                                                

koordinátor Olympiády podnikový hospodár

 

 Ing. Slavomíra Stašková, PhD.

prodekanka pre rozvoj fakulty, projekty a styk s verejnosťou

 

Ing. Vladimíra Pastirová, koordinátor Olympiády podnikový hospodár na SPŠE

Deň učiteľov

Poukážte 2% z Vašej dane Nadácii SPŠE

Vážení priatelia školy,

 

o Vašu priazeň, ako daňovníka sa uchádza Nadácia SPŠE Prešov.

 

Podľa zákona o dani z príjmov môže organizácia tretieho sektora, ktorá sa zaregistrovala v Centrálnom registri prijímateľov získať 2%, resp. 3% zaplatenej dane fyzických a právnických osôb. V tomto registri je aj Nadácia SPŠE Prešov. V dokumentoch nižšie nájdete viac informácií ako poukázať 2% daň a ako sa využívajú prostriedky Nadácie SPŠE. Ďakujeme!

 

Oslovenie

Postup krokov zamestnanec

Postup krokov FO

Postup krokov PO

Vyhlásenie

 

Úspech Sláva Vaľka na celoštátnom kole Olympiády v ANJ

Sme veľmi radi, že sa naša škola môže pochváliť nielen úspechmi študentov v odborných súťažiach, ale že sa do povedomia verejnosti dostávame aj vďaka úspechom v humanitných odboroch, konkrétne v Olympiáde v anglickom jazyku. Je to dôkaz všeobecnej rozhľadenosti, inteligencie a šikovnosti našich študentov.

 

Olympiáda v anglickom jazyku je súťaž pre talentovaných študentov, ktorých vedomosti sú nad rámec učebných osnov. Slávo Vaľko zo IV.B triedy k nim nesporne patrí. Vďaka svojim znalostiam a záujmu o cudzie jazyky sa prebojoval cez obvodné a krajské kolo až do kola celoštátneho, ktoré sa z dôvodu pandemickej situácie konalo dištančnou formou.

 

Súťažil v kategórii 2D pre stredné odborné školy a v konkurencii najlepších angličtinárov obsadil krásne 3. miesto. A jeho recept na úspech? „Venovať sa štúdiu cudzieho jazyka, zaujímať sa oň nielen na hodinách, ale aj doma - čítať, pozerať filmy a seriály v pôvodnom znení, v rozumnej miere, hrať PC hry s množstvom modelových situácii a kontextov, ktoré rozvíjajú slovnú zásobu a nútia vás komunikovať v cudzom jazyku.“

 

Vážime si Slávove vynaložené úsilie, srdečne mu blahoželáme k dosiahnutému úspechu a ďakujeme za vzornú reprezentáciu školy.

 

Organizátorom celoštátneho kola Olympiády v anglickom jazyku bola IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže. Výsledkovú listinu nájdete na stránke:

 

https://www.iuventa.sk/files/documents/2_olympiady/oaj/31.%20ro%C4%8Dn%C3%ADk%202020-2021/ck/vl%20ck%20oaj%20-%20online21_2d.pdf

 

Mgr. Emília Čulková

Junior Internet 2021

Súťaž je určená žiakom základných a stredných škôl. Súťažiacimi sú individuálni autori alebo tím maximálne troch autorov, ktorí sa aktívne zaujímajú o tvorbu webových stránok, programovanie aplikácií, digitálnu grafiku a dizajn, písanie textov a blogov, tvorbu webov zameraných na vzdelávanie. Súťaž obohacujú aj rôzne workshopy, diskusie a prezentácie. V tomto školskom roku sa do 16. ročníka súťaže opäť zapojili aj naši študenti.

 

Kategóriu Junior APP  reprezentujú práce:

 

  • Dentify – aplikácia pre zubných lekárov

Autori:  Mosorják  Patrik + Kuzma Matúš Rastislav + Bednár Jakub

 

  • Testovacia stránka pre Covid 19 – aplikácia pre registrovanie ľudí na testovanie a očkovanie

Autori: Cerula Marko + Pichanič Patrik + Skybjak Samuel

 

  • Mee Tee – aplikácia na stretávanie sa s ľudmi

Autori: Ragan Martin + Kandráč Matej

 

  • Beach club – aplikácia pre plážový volejbal

Autor: Brilla Lukáš

 

Kategóriu tvorba webov zameraných na vzdelávanie reprezentuje práca:

 

  • Keep code – edukačná platforma pre IT vzdelávanie

Autor: Chovancová Daniela

 

Kategóriu digitálna grafika a dizajn

 

  • Boostello – grafické portfólio

Autor: Chovancová Daniela

 

Finále súťaže sa uskutoční 23. a 24. 4. 2021 formou videokonferencie. Držíme našim študentom palce.

Ing. Gabriela Mitrová, koordinátor Amavetu

Súťaž v anglickom jazyku pre ZŠ ELEsparks 2021

Napriek nepriaznivej pandemickej situácii, ktorá nás všetkých sprevádza už takmer rok, bol záujem o účasť v 6. ročníku súťaže  ELEsparks veľký. Z 23 prihlásených družstiev sa aktívne zapojilo 18. Súťaž pozostávala z dvoch domácich on-line kôl, v ktorých boli testované gramaticko-lexikálne vedomosti, čítanie s porozumením a počúvanie s porozumením.

 

Školské kolo sa nekonalo na pôde našej školy, a tak postupujúce družstvá  robili finálny test opäť on-line. Nebolo to jednoduché, keďže starší žiaci sa učili dištančnou formou a nemali možnosť stretnúť sa v škole, spoločne sa dohodnúť na správnej odpovedi a získať tak potrebné body na pódiové miesto. Zvládli to však na výbornú. Družstvá boli vzácne vyrovnané, ukázali svoj potenciál, veľmi dobrú znalosť angličtiny a schopnosť pracovať v tíme.

 

Keďže aj po pridaní bonifikácie za ročníky dochádzalo k rovnakému počtu bodov, boli udelené 2 druhé a 2 tretie miesta.

 

1. miesto: Mates ZŠ Sídlisko II 1336, 093 01 Vranov nad Topľou (130b)

 

2. miesto: Kinderela ZŠ Ul. 17. novembra Sabinov (129b) a D.A.R.K ZŠ s MŠ Terňa (129b)

                                 

3. miesto: Black Code Základná škola Československej armády 22, Prešov  (128b) a Stars ZŠ s MŠ Pečovská Nová Ves  (128b)

 

Srdečne gratulujeme. Súťažiaci deviateho ročníka, ktorí majú záujem študovať na našej škole, získavajú bonusové body za  umiestnenie na prvých troch miestach a za aktívnu účasť v školskom kole.

 

Ceny do súťaže venovala  Nadácia SPŠE a vydavateľstvo MacMillan.

 

Ďakujeme všetkým, ktorí sa zapojili, ale veľká vďaka patrí  najmä ich vyučujúcim, pretože  aj v dobe, ktorá veľmi nepraje tímovej práci, dokážu žiakov motivovať a venovať sa im.

 

Viac o súťaži https://zssutaze.spse-po.sk/competition/elesparks

 

Mgr. Emília Čulková, Mgr. Miroslava Gajdošová, koordinátorky súťaže

Súťaže pre základné školy

ELEKTRONIKA hrou

Stredná priemyselná škola elektrotechnická v Prešove zorganizovala aj v tomto školskom roku súťaž s názvom Elektronika hrou. Súťaž pozostávala z troch domácich kôl, ktoré prebehli v čase od 30. novembra 2020 do 11. februára 2021 a jedného školského kola, ktoré sa uskutočnilo 18. februára 2021 v rámci pandemických opatrení trochu nezvyčajne, formou online meetingu. Do súťaže sa zapísalo 13 tímov zo 6 základných škôl.

 

Žiaci počas súťaže riešili úlohy so zapájaním rezistorov, merali odpor, napätie a prúd v elektrických obvodoch v simulačnom prostredí TINKERCAD. Na meetingu v rámci školského kola súťaže, už žiaci nemuseli súťažiť, ale dozvedeli sa riešenia úloh, s ktorými sa počas troch domácich kôl stretli.

 

Žiaci si prešli bodovanie za jednotlivé kolá a nasledovalo vyhodnotenie súťaže, kde sa na prvom mieste umiestnil tím Kúpeľná Prešov s počtom bodov 30, Adam Horanič a Tadeáš Gabriely. Veľmi tesne na druhom mieste s rovnakým počtom bodov sa umiestnil tím PROGRAMMERS zo ZŠ Nábrežná, Nové Zámky, Tomáš Lenčéš a Konrád Račko. Na peknom treťom mieste s počtom bodov 25 sa umiestnil tím KraHas zo ZŠ Strážnická, Ľubotice, Jakub Krajňák a Max Hasara.

 

Títo najúspešnejší výhercovia z prvých troch miest získali digitálne multimetre. Prvých šesť miest bolo odmenených školským tričkom s logom školy a logom súťaže. Víťazom blahoželáme a všetkých súťažiacich povzbudzujeme k ďalším úspechom.

 

Zaujímavé ceny do súťaže spolufinancovala nadácia SPŠE, ktorá aj takýmto spôsobom propaguje odbor elektrotechniky, motivuje žiakov základných škôl k výučbe elektrotechniky a napomáha k vyhľadávaniu talentovaných žiakov.

Ing. Patrik Jacko, PhD.

Vyhodnotenie školského kola ELEKTROmatik 2021

Do 6. ročníka matematickej súťaže ELEKTROmatik sa zapojilo 22 štvorčlenných tímov zo 14 škôl, z toho úspešných (tých, ktorí dokončili obidve domáce kolá) bolo 19. Dňa 18. 3. 2021, sa uskutočnilo školské kolo tejto súťaže, do ktorého  bolo pozvaných 6 najlepších tímov.

 

Aby sa podarilo spojiť súťažné tímy za súčasnej pandemickej situácie, zvolili sme náhradné riešenie a školské kolo sa uskutočnilo dištančnou formou pomocou komunikačnej platformy Cisco Webex Meetings. Členovia súťažných tímov riešili úlohy v samostatných skupinách a spoločne sa mohli dohodnúť na správnej odpovedi.


Zvládli to na výbornú. Ukázali, že majú výborné vedomosti z matematiky a súťažného ducha. Dokázali, že vedia zvoliť správnu taktiku v snahe získať čo najviac bodov v celkovom poradí.

 

Veríme, že mnohí z nich budú nasledujúce roky našimi úspešnými študentmi.

Výsledné poradie:


1. miesto: zsdvojkavt, Základná škola Sídlisko II 1336, 09301 Vranov n. Topľou


2. miesto: Promat 1, ZŠ Československej armády


3. miesto: Ma2PaKi, CZŠ sv. Michala Kendice 424


4. miesto: KPVH, ZŠ Ľubotice, Strážnická 26


5. miesto: Ilumináti, ZŠ s MŠ Terňa


6. miesto: Promat 2, ZŠ Československej armády

 

Diplomy a ceny, ktoré pre účastníkov súťaže venovala SPŠE  a Nadácia  SPŠE sú pripravené a budú doručené na príslušné školy. Učiteľom MAT patrí veľká vďaka za to, že motivujú svojich žiakov a sú ochotní venovať im svoj voľný čas.

 

Gratulujeme.

Mgr. Marta Kožárová, Mgr. Mária Solarová, koordinátorky súťaže

Ekonomická olympiáda

Dňa 19. 3. 2021 (piatok) sa online formou uskutočnilo krajské kolo Ekonomickej olympiády. Našu školu reprezentoval žiak IV.F, Richard Klimko. Test bolo potrebné vypracovať cez internetovú aplikáciu. Na vypracovanie testu bol pridelený čas 40 minút, v rámci ktorého museli súťažiaci odpovedať na jednu otvorenú otázku a 25 otázok, ktoré obsahovali možnosti.

 

Tohto roku sa do olympiády prihlásilo 8 500 študentov z celého Slovenska, avšak len dvaja žiaci dosiahli v školskom kole úspešnosť 100 %. Jedným z nich bol práve aj náš žiak Richard Klimko, ktorý ako odmenu získal zaujímavú knihu. Výsledky z tejto súťaže budú zverejnené v priebehu mesiaca apríl a veríme, že našu školu čaká pekné umiestnenie.

Ing. Ljuba Krišová, učiteľ ekonomických predmetov

English section

Newsletter post

 

It all started on the very day when they told us that the time had come for all of us to start thinking about a secondary school that would help us prepare for employment. As time went on and there were more and more possibilities I noticed the name Secondary Vocational School of Electrical Engineering in Prešov. Because I was driven by practical skills rather than theoretical knowledge since I was little, I knew that this school could help me achieve my goals.

 

Suddenly the day had come, I was going to the dormitory and I was feeling rather strange, it was not stress or panic since I knew a lot of people, who were going to be there with me. It probably was fear from the uncertainty of what would happen. I woke up to the sound of a bell and I knew that the first day of my high school life had come.

 

New faces, strict rules, but also the smiles of professors, who were prepared to answer any of our questions. The first week, it took quite some time to orient myself in the big building with a million doors. Who would have thought that the gymnasium would be on the third floor? But after a month I started feeling like at home and made new friendships in the dormitory, which are tougher than the nerves of our educators. Hours went on, time flew by and we did not even notice that the first year had already gone by, be it with a fair share of broken doors, the hours of physics, but also various experiences, which this school had started to graft into us, wasting no time.

 

In the second year we already knew each other well, and I could say that we were getting the hang of the thing, which was the reason why we came here. Of course, I am talking about Programming, which taught us not only basic logic, but also critical thinking and how to work under stress, because during many competitions time was running faster than usual. Over time, the first wins, successes and joys form our projects came. In addition to that, we experienced working in a team and each of us had the opportunity to find out how difficult it is to be a leader and lead a team of people to success.

 

During this time we were accompanied by smiles and a lot of fun, especially during the subject Databases, when quite curious situations arose, such as that time when we threw our classmate Alexandra into the snow, with a professor even opening the door for us. Snow was also important on the ski training course, where we had a lot of fun. Jumping into the snow, funny falls, but also the looks on the faces of beginners on the black ski slope were worth it.

 

So time passed and we were one step closer to graduation again. The third year traditionally began with a speech on the school court and we didn't even know it and we were already sitting behind our desks writing notes. Months passed, grades started to pile up and everything went smoothly until the end of the first half of the year. At the beginning of March, the time came when the coronavirus broke out on us and schools were being closed. No one knew, when we would return to school and how the lessons would go, but after a few months we realized that distance learning would be our new standard and it would only be our responsibility how we would approach it.

 

Discipline and, of course, the desire to learn quickly fell off, because between the option of staying in a warm bed or calculating math problems, no one would choose the second option. Despite all expectations, we are still programmers and it was not the slightest problem for us to switch to online education, where we miraculously performed much better than at school. In the end we returned to school only on the last day before the end of the school year, we took our report cards and left with a desire to go on summer vacation.

 

The fourth year is here, time to study for the school leaving exam. All indications showed that the coronavirus problem had disappeared and we, as honest students, had returned to school, but unfortunately the opposite was true. Masks on the face were the smallest problem, because after a few weeks we got used to it after all. But despite all the measures and our efforts to stay in school for as long as possible, after two months, our idea faded and we were sitting at home again, behind monitors with headphones on.

 

At the moment, our education takes place in person again, but for how long, no one knows. Will there be a school leaving exam? The answer to this question is in the stars. Whether yes or no, the school will stay in our memories forever. Experiences, feelings or improvisation in coming up with the right answer during a test, there is no way I will forget those. And what's more? This school has taught us the most important things that we will use in life, and as the school itself says, WE RAISE FOR LIFE, WE EDUCATE FOR PRACTICE.

 

*Pozn. - v snahe o zachovanie autentickosti pôvodného textu, neprešlo dôkladnou jazykovou korektúrou, za obsah textu zodpovedá autor.

 

Patrik Mosorják, IV.SA

Napísali o nás

SPONZORI