2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

Chcem, aby moje produkty zmenili svet k lepšiemu

danilak-rados

V tomto vydaní mesačníka Newsletter uverejňujeme druhú časť rozhovoru s Ing. Radoslavom Danilákom, PhD., ktorý je výnimočným a živým príkladom toho, ako sa dá svojimi schopnosťami, talentom a tvrdou prácou získať rešpekt a uznanie v cudzej krajine. Ing. Radoslav Danilák, PhD., prezrádza v rozhovore viac o sebe a svojej práci, i spomienkach na SPŠE.

  • Zháňate do nového projektu vždy nových spolupracovníkov, alebo vsadíte na overený a stabilný tím?

V každej mojej spoločnosti sú jadrom ľudia, ktorí pôsobili aj v mojich predchádzajúcich firmách. Sme zohratý tím. Za tým, aby vás zamestnanci nasledovali doslova až na kraj sveta, stojí jednoduchá vec. Férové správanie, rešpekt a ponúknuť príležitosť.

  • Pomohla Vám v biznise aj kuriózna situácia či náhoda?

Možno to vyznie zvláštne, ale šťastie v biznise je dôležitý faktor. Aby ste uspeli, je potrebné ho mať na svojej strane. Platí však, že šťastie praje len pripraveným, ktorí sa ťažkou prácou dostali do správnej pozície a spoliehať sa naň sa tiež nedá. Uvediem príklad šťastnej náhody: spolupracovali sme s jedným manažérom z Toshiby, s ktorým sme sa vzájomne veľmi rešpektovali. Postupne sa prepracoval až na pozíciu prezidenta Toshiby v Japonsku, no a keďže sme sa vzájomne veľmi rešpektovali, pomohlo to biznisu. Toshiba sa totiž stal jedným z najvýznamnejších investorov v mojej firme Skyera.

  • Aký je recept na úspech vo svete IT?

Mať najlepšiu technológiu, správať sa nielen k zákazníkom, ale aj ku konkurentom s rešpektom, dať o sebe vedieť cez iných a hovoriť pravdu, nič nezahmlievať. Zavádzanie môže niektorým krátkodobo pomôcť, ale dlhodobo vždy vedie k strate dôvery s veľmi negatívnymi následkami.

  • Ako sa bude vyvíjať oblasť IT, v ktorej sekcii sa tu oplatí venovať?

Kľúčovou je oblasť umelej inteligencie a robotiky. Po tomto nasledujú web-služby rôzneho druhu.

  • Umelci potrebujú pre svoju tvorbu inšpiráciu. Čo inšpiruje Vás?

Mojou inšpiráciou sú ľudia, ich osud a to, čo vo svojom živote nielen dokázali, ale aj čo odovzdali spoločnosti.

  • O čom snívate teraz?

O tom, že produkt mojej novej firmy Tachyum zmení svet k lepšiemu. Že sa v budúcnosti pozitívnym spôsobom dotkne väčšiny ľudí na svete.

danilak-rados
  • A o čom ste snívali v tínedžerskom veku?

Svoj sen aktuálne prežívam. Sníval som totiž o tom, že raz budem pôsobiť vo firme ako je Tachyum. Nebol to sen len v tínedžerskom veku, ale dlhodobo. Nemohol som sa mu však venovať, lebo častokrát som musel riešiť niečo iné s vyššou prioritou. Ten správny čas však konečne nastal.

  • Máte aj nesplnené sny a túžby?

Samozrejme, mám. Veď keby sa všetky túžby splnili, nemuseli by sme sa už snažiť a tak prežívať dosiahnuté šťastie. Máločo sa vyrovná pocitu, keď ste po tvrdej práci získali to, na čom ste dreli.

  • Chýba Vám niečo zo Slovenska?

Áno, chýbajú mi úprimní ľudia so zdravým, sedliackym rozumom. Našťastie, tu v Spojených štátoch mám spolužiakov.

  • Čomu sa venujete vo voľnom čase, ak ho teda vôbec máte?

Keď mám voľno, rád ho trávim čítaním knihy, vychádzkami do prírody s mojimi blízkymi, venujem sa tiež streľbe.

  • Ako vyzerá Váš bežný pracovný deň?

Pracovný deň mi začína pred siedmou hodinou. Pri raňajkách si prečítam správy zo sveta, ako aj technológií. Potom sa venujem tomu, čo som už večer kvôli únave nedokončil. Zväčša doobeda vybavujem veci, ktoré nepočkajú. Obedy sú zväčša pracovné – buď mám biznis obed, alebo obed so zamestnancami, alebo aj míting. Po obede sa až do večere venujem najmä strategickým a zložitejším veciam. Večeru vo firme poskytujeme obvykle zadarmo, častokrát som tu, aby som sa mohol porozprávať so svojím tímom. Po jedle doťahujem veci, na ktoré nebol čas počas dňa. A večer zaspávam pri čítaní technických článkov či s knihou v ruke. Spať idem po polnoci.

  • Myslíte si, že pracujete viac ako iní?

     Áno, určite áno. Normálne pracujem 70 hodín týždenne, ale pár mesiacov pred finišom projektu je to už vyše 100 hodín do týždňa. Je to veľká záťaž, ale manažment musí ísť príkladom. Pamätám si veľa nocí, keď som ako CEO bol ešte o 3.00 h. ráno s inžiniermi v laboratóriu.

  • Študovali ste na SPŠE, maturovali ste zhruba pred 30 rokmi. Pamätáte si ešte mená svojich profesorov a predmety, ktoré Vás učili?

Samozrejme. Jeden z profesorov, RNDr. Rastislav Vrškový, ma naučil, ako pristupovať k problémom a riešiť ich. Bohužiaľ, už nie je medzi nami. Ďakujem tiež mojej triednej profesorke Mgr. Viere Hoffmannovej, ktorá mi vytvorila priestor na to, aby som sa mohol venovať svojim záujmom.

  • Spomeniete si na zábavné stredoškolské príbehy?

Ale áno. Doteraz, keď si na to spomeniem, sa smejem na mojom spolužiakovi, ktorý sa snažil potajme jesť počas hodiny. No dal si ruku pod sánku, takže mu hlava nadskakovala (smiech).

  • Ktoré kompetencie a zručnosti ste počas štúdia na SPŠE získali a ktoré Vám pomohli v budovaní kariéry?

Praktické myslenie. A tiež heslo, že „pokiaľ je výsledok neistý, učiňte pokus“. SPŠE mi umožnila experimentovať s hardvérom. Bola to odvaha nechať sa vŕtať študentom v 50-tisíc korunovom SM 50/50 minipočítači, ktorý sme mohli aj zničiť.

danilak-rados
  • Do akej miery Vám štúdium na SPŠE pomohlo vo vzdelávaní, vedeckej práci a podnikaní?

Značne. Na SPŠE som dostal možnosť experimentovať. Veď ako sa hovorí, skúsenosť je priamoúmerná škode, čo sa napácha. Znie to ako vtip, ale je na tom niečo pravdy. Pokiaľ chcete jedného dňa stáť na čele vlastnej firmy, je dôležité už počas strednej školy na niečom robiť (ideálne v oblasti, v ktorej chcete pôsobiť) a dosahovať výsledky. SPŠE prostredie bolo unikátne, lebo vyprodukovalo mnoho absolventov, na ktorých bolo celé Československo právom hrdé. Hovorím napríklad o Jánovi Lužnom, ktorý reprezentoval Československo na olympiádach, nebol však jediný úspešný absolvent SPŠE.

  • Aké znalosti a zručnosti by mal mať absolvent našej školy, ak by sa chcel uplatniť vo svete biznisu?

Špičkový človek sa musí vedieť sám motivovať a mať „ťah na bránku“. A je úplne jedno, v akej oblasti chce pôsobiť. Potom sú tu veci, ktoré sa odlišujú od oblasti, v ktorej chce pôsobiť. Ak sa chce uplatniť vo vede a vývoji, musí mať intelektuálnu výhodu, akúsi vnútornú silu, čo ženie jeho zvedavosť. Musí chcieť byť najlepší a musí mať dobré schopnosti riešiť problémy. Ak chce byť manažér, potrebuje iné zručnosti. Tu je kľúčová psychológia. Musí vedieť, ako správne motivovať ľudí.

  • Ako teda motivovať ľudí?

V biznise sa stretnete s tromi skupinami ľudí. Takzvaných A+ hráčov posúva vpred výzva, fakt, že dokáže zvládnuť náročný problém, chcú docieliť najlepšie riešenie. Ľudí, ktorí chcú ovládať iných, motivuje status, právomoci a finančné ohodnotenie. Tretiu skupinu tvoria ľudia, ktorí sa zaujímajú o iných ľudí. Podnecuje ich, keď môžu pomáhať.

  • Čo motivuje biznismena?

Takýto človek musí byť samostatný a musí sa vedieť sám motivovať. Určite musí byť expert v oblasti, v ktorej podniká a mal by byť aj psychológom. Bez chápania ľudí a toho, čo ich ženie vpred, by mal ťažkosti uzavrieť dohody a zmluvy. Takýto človek musí byť špička v každej oblasti. Musí tiež vedieť znášať neúspechy a ťažké situácie – lebo aj tie nastanú.

  • Čo ovplyvnilo Vaše rozhodovanie o tom, čo budete v živote robiť?

Bolo to samoštúdium počas strednej školy, keďže oblasť, v ktorej dnes pôsobím, bola zhruba pred 30 rokmi na začiatku. Aj preto som nechcel ísť na gymnázium, ale na SPŠE. Dnes som rád, že vyvíjam produkty, ktoré ľuďom prinášajú vysokú hodnotu.

  • Do akej miery boli prírodovedné predmety dôležité pre Vaše štúdium na vysokej škole, ako aj v ďalšom profesionálnom živote?

Prírodovedné predmety boli, sú a stále budú kľúčové. Tu, v Spojených štátoch, sa to na stredných školách, ale aj na priemerných vysokých školách, čoraz viac zanedbáva. Z tohto dôvodu začína Amerika zaostávať v kvalite školstva za svetom. Ale opakujem, hovorím o stredných školách a priemerných vysokých školách, nie renomovaných amerických univerzitách. Ešte prezradím, že najlepších inžinierov, ktorí so mnou robili v predchádzajúcich spoločnostiach, som mal zo Slovenska, Česka, Číny, Ruska, a len z troch či štyroch univerzít z USA.

  • Podnietili vyučujúci SPŠE Váš záujem o študijný odbor na vysokej škole alebo ste sa vybrali vlastnou cestou na základe iných rozhodnutí a okolností?

Vybral som si sám. Už keď som išiel na strednú školu, tak som vedel, že budem pokračovať v štúdiu a aj to, kde budem v štúdiu pokračovať.

  • Mali ste vzor? Niekoho, kto zásadným spôsobom ovplyvnil Váš život a kariéru?

Bol to môj otec. Ako vysokoškolský profesor bol rozhľadený a rozvážny. Nezabudnem tiež na pána profesora Rastislava Vrškového zo SPŠE. Doteraz spomínam a obdivujem jeho vášeň, radosť z dobrej roboty a úprimnosť. Na to sa nedá zabudnúť. Ovplyvnil ma tiež Jensen Huang, zakladateľ a CEO spoločnosti nVidia. Je doslova legendárny svojou úprimnosťou a tým, ako vedel vyjednávať s ľuďmi bez ohľadu na titul či status. Keďže je fakt, že zakladateľ firmy určuje jej smerovanie a kultúru, tak to, akým spôsobom som do svojich firiem vyberal ľudí a budoval firemnú kultúru, je podobné tomu, čo som sa naučil pri Jensenovi. Od nVidia sa je čo učiť.

danilak-rados
  • Do akých vzdelávacích projektov by sa mali študenti zapájať?

To je veľmi individuálne, ale určite do takých, kde sa dosahuje praktický výsledok a ktoré ich bavia. Ak ich projekty nebudú baviť, je to pre študentov zväčša stratený čas, keďže si vzdelávací projekt len odsedia. Študent by si mal vybrať vzdelávací projekt aj podľa toho, do akej skupiny ľudí sa radí – čo som už spomínal vyššie. Teda či je to takzvaný A+ hráč, alebo rád ovláda iných ľudí, či mu skôr ide o pomoc.

  • Akých ľudí je dobré mať v spoločnosti?

V akejkoľvek firme je dobré mať mix týchto ľudí, ktorí by mali byť v správnych pozíciách.

  • Čo poradíte našim študentom – maturantom pri výbere vysokej školy, alebo pri štarte ich kariéry z vlastnej skúsenosti?

Ak ste sa pre niečo nadchli, nasledujte to. Ľudia, ktorí majú svoju misiu a cieľ, vždy dosiahnu viac ako tí, čo toto nemajú. Pokiaľ nemáte preferenciu, zamerajte sa skôr na univerzálnejšiu vysokú školu. A nechajte si tiež poradiť od ľudí, ktorí vás dobre poznajú.

  • Boli by ste ochotný mentorovať niekoľkých študentov našej školy? Aké podmienky by museli spĺňať?

Samozrejme, veľmi rád. Musia byť šikovní a chcieť pôsobiť v oblasti, v ktorej mám znalosti. Musia byť zapálení pre vec a vedieť sa motivovať. Mentorom som už bol. Viedol som tých najlepších študentov z Číny, dnes majú všetci vlastné firmy tu, v Spojených štátoch.

  • Ak by ste boli riaditeľom našej školy so zameraním na elektrotechniku, IT a manažment firemných procesov, ktoré predmety by sa povinne vyučovali?

Riaditelia a učitelia sú odborníci, ktorí z praxe najlepšie vedia, čo by sa malo vyučovať a v akej miere. Z praxe však viem, že je veľmi dôležité ovládať aspoň základy psychológie, vedieť čítať v ľuďoch a rýchlo zistiť, čo ich motivuje. Trénovať by sa mali aj prezentačné a komunikačné zručnosti, študentov by tiež mohol baviť vývoj – základy digitálneho návrhu. Lebo vytvoriť niečo, čo funguje, je fascinujúce. V kariére by im mohol byť taktiež osožný predmet základy manažmentu a projektového manažmentu.

Pre absolventov, no nielen, je ťažké prejsť pracovnými pohovormi. V tomto im viem pomôcť – viem totiž popísať, na základe čoho špičkové firmy prijímajú ľudí do zamestnania. Sám som robil pracovné pohovory s vyše 2-tisíckami potenciálnych pracovníkov, do zamestnania som prijal približne 200. Z toho vyplýva, že v mojich firmách sme nakoniec najali len zhruba 10 percent ľudí. Študentom viem popísať, ako beží proces a aké sú kritériá.

  • Ako teda prebieha výber?

Najskôr si prečítate životopis kandidáta, ktorý pripraví personálny manažér. Pokiaľ je zamestnanec absolvent, alebo každým rokom mení firmu, jeho CV ide, bohužiaľ, na spodok uchádzačov. Keď kandidát prejde prvým krokom, nasleduje telefonický rozhovor. Zistíme, či nenafúkol svoj životopis. Ak tak spravil, jeho CV sa vyradzuje, pričom, mimochodom, ide asi o štvrtinu uchádzačov z celkového počtu. Pokiaľ kandidát týmto kolom prejde, dostane úlohu – vyriešiť problém, pričom sa s ním o tom bavia traja až štyria zamestnanci firmy. Ak čo i len jeden s uchádzačom nesúhlasí a uvedie vážny dôvod prečo, je vylúčený z pohovorov a pracovnú ponuku nedostane. Ak kandidát prejde všetkými týmito kolami, ide na pohovor ku mne. Riadim sa zásadou, že každý CEO firmy, ktorá má do 300 zamestnancov, by mal poznať svojich ľudí. Pokiaľ prejde aj mojím interview, žiadame ešte aspoň o dve či tri referencie od manažérov či spolupracovníkov z predchádzajúcich firiem a tiež výpis z registra trestov. Ak je všetko v poriadku, dostane pracovnú ponuku.

  • Do akej miery sú dôležité skúsenosti kandidáta?

Kandidát, ktorý nemá skúsenosti, ale má schopnosti, prejde, lebo takého zamestnanca pošleme na školenie. S kandidátom, ktorý nemá schopnosti, sa už nedá veľa urobiť. Uvediem príklad: raz som do zamestnania na vedúcu programátorskú pozíciu prijal ruského jadrového fyzika. Po dvoch mesiacoch školení bol z neho jeden z najlepších programátorov.

Mať schopnosť riešiť problémy je dôležitejšia ako skúsenosti či dokonca znalosti. Platí totiž, že vyše polovica zamestnancov bude pracovať na pozíciách so znalosťami, ktoré neexistovali počas ich štúdia, a preto sa musia prispôsobiť.

Ďalším dôležitým kritériom je tiež kultúrna zhoda. Prijať zamestnanca, ktorý nezapadne do tímu alebo kultúry firmy, spôsobí všetkým len problémy.

Posledným kritériom sú dosiahnuté výsledky. Raz sme na pozíciu, ktorá si vyžaduje vysokoškolské štúdium, prijali človeka s ukončenou strednou školou. Rozhodli sme sa tak len preto, že sme zistili, akú skvelú prácu odviedol v predchádzajúcom zamestnaní.

Niekedy, keď príde naraz veľmi veľa životopisov, je v prvom kole pohovorov okrem životopisu kritériom aj univerzita. Z prestížnych univerzít dostane ponuku na nové zamestnanie jeden z troch uchádzačov, zo slabých univerzít len 1 z 30. Dobré univerzity si už zväčša vyberajú dobrých študentov pri prijímačkách.

  • Aké vízie, poslania, ciele by mala mať naša škola, ktorá pripravuje absolventov hlavne pre štúdium na vysokých školách?

Merateľným cieľom školy je pripravovať absolventov pre štúdium na vysokých školách. Cieľom učiteľov, ktorí vidia učenie ako svoje poslanie a nie iba zamestnanie, by malo byť pripraviť absolventov na úspešný život. To bolo aj krédo profesora Rastislava Vrškového. A ja sa s ním úplne stotožňujem. Základná a stredná škola formuje človeka, to, aký je. Vysoká škola ho zas definuje v tom, čo bude robiť. Všetky školy sú v živote človeka nesmierne dôležité.

danilak-rados
  • Aké formy a metódy vyučovania sú podľa Vás v súčasnej dobe efektívne a motivujúce?

Také formy, kde sa študent aktívne zapojí. Jednoducho, keď niečo musí urobiť, alebo musí mať výsledok. Dobrým spôsobom sú rôzne súťaže, kde ho motivuje tlak rovesníkov. Dôvodom, prečo je americké školstvo (s výnimkou pár špičkových univerzít) v žalostnom stave, je niekoľko. Jednak sú študenti zavalení projektmi a domácimi úlohami do bodu, kedy nemajú žiaden voľný čas samostatne robiť niečo, čo ich baví. Základné a stredné školy sú podstatne horšie ako na Slovensku. Keby som chodil na strednú školu v USA, nikdy by som nemal čas na experimentovanie a na samoštúdium. Kvôli zlej vzdelanosti musia Spojené štáty importovať veľké množstvo vzdelaných ľudí z iných krajín, aby zaplátalo dieru vo vzdelávaní. Preto sú v Amerike Číňania, Rusi a Európania takí úspešní – aj keď do Spojených štátov odchádzajú ľudia, ktorí potom chýbajú doma. Vidím však veľkú vlnu Číňanov, ktorí sa vracajú späť do vlasti, aby naštartovali biznis a začali si plniť svoj sen. V oblasti hardvéru Čína masívne investuje, a tak napreduje rýchlo dopredu. V USA je tomu presne naopak, tu investície do polovodičov a hardvéru rapídne klesajú. Aj z toho dôvodu predbehli v roku 2016 Číňania USA v super počítačoch, pričom náskok sa každým rokom zvyšuje. Paradoxom je, že to bol Fermi čip, na ktorom som pracoval, čo umožnil Číne obehnúť USA. V roku 2016 síce vtedajší prezident Barack Obama zakázal vývoz Fermi čipov z Ameriky do Číny, ale už bolo neskoro. Spojeným štátom sa už Čínu nepodarilo dobehnúť.

  • SPŠE oslavuje tento rok 65. výročie svojho vzniku. Čo by ste jej popriali k narodeninám?

Škole, ktorej som za mnohé vďačný, želám ďalších minimálne 100 rokov kvalitnej a úspešnej práce, akú SPŠE robila doteraz.

Ďakujeme Vám za Váš čas a prajeme veľa tvorivej invencie a radosti z výsledkov Vašej práce.

PhDr. Andrea Mladá

Riaditeľ SPŠE Prešov medzi ocenenými pedagógmi

img-5605-jpg

Dňa 28. 3. 2018 primátorka mesta Prešov – Andrea Turčanová, pri príležitosti rezortného dňa pedagogických i nepedagogických pracovníkov školstva ocenila v PKO 11 prešovských pedagógov za ich prínos a prácu v školstve.

Teší nás, že ocenenie mesta Prešov získal aj riaditeľ prešovskej SPŠE – Ing. Slavomír Kožár, MBA, ktorý je vo funkcii riaditeľa Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Prešove od roku 1996. Počas svojho pôsobenia sa snaží o to, aby škola mala v regióne dobré meno. Trvalou výzvou preňho je držať krok s praxou a neustále hľadať nové ciele pre školu a aj pre seba. Je aktívnym lídrom a úspešným manažérom. Podieľal sa na tvorbe množstva projektov ESF, ktoré posunuli výučbu v škole nielen v oblasti materiálno-technického vybavenia, ale aj v oblasti odborného rastu pedagógov a zefektívnení výučby. SPŠE v Prešove si udržiava pod jeho vedením meno aktívnej školy, ktorá je lídrom najmä vo vzdelávaní mládeže v oblasti informačných technológií. Študenti školy sa aktívne zapájajú nielen do odborných súťaží (SOČ, ZENIT, NAG, ROBOCUP, SYGA, olympiády v programovaní, v matematike...), ale aj do jazykových či športových súťaží. V rebríčku kvality stredných škôl, ktorý pripravil Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), je SPŠE v Prešove pod vedením Ing. Kožára, MBA dlhodobo hodnotená veľmi pozitívne. V decembri 2017 bola škola uvedená medzi odbornými školami ako druhá najkvalitnejšia škola na Slovensku.

K získanému oceneniu mesta Prešov Ing. Slavomírovi Kožárovi, MBA srdečne gratulujeme a v mene celého pedagogického kolektívu SPŠE Prešov mu želáme dobré zdravie a veľa síl pri realizácii ďalších jeho plánov a cieľov.

Mgr. Ivana Kurtyová

Víťazstvo v súťaži NaGa 2018

naga-2018-jpg

Náš trojčlenný tím v zložení Antónie Juskovej, Branislava Kutaša a Jána Škvaru sa rozhodol zapojiť do súťaže NaGa (Navrhni Gadget), ktorú organizuje VSE Holding a Košice IT Valley. Súťaž sa konala 22. 3. 2018 v Košiciach a bola zameraná na „INTERNET VECÍ“ a jeho využitie v reálnom živote.

Predmetom súťaže bolo vytvoriť funkčný prototyp zariadenia v oblasti SMART HOME. Spomedzi 16 tímov sme dostali možnosť odprezentovať náš projekt – INTELIGENTNÉ VYKUROVANIE, a bojovať o popredné priečky. Po odprezentovaní nás hodnotiaca komisia zahŕňala otázkami ohľadne nášho gadgedu, ktorý pozostával zo zónového vykurovania, UI rozhrania, servera a mobilnej aplikácie. Zaujímalo ich, z čoho vlastne náš celý návrh pozostáva a ako by sme si vedeli predstaviť realizáciu v praxi. Veľa otázok padlo aj na efektívnosť nášho návrhu, výhody pre potenciálneho koncového užívateľa, ekonomickú návratnosť, dokonca aj na predstavu ďalšieho vývoja tohto prototypu. Nakoniec sme všetko dokázali pri overení funkčnosti zariadenia.
Komisia ocenila nápaditosť návrhu, koncové riešenie, funkčnosť, prínosy pre bežného užívateľa, bussines case, finálnu prezentáciu a odmenila nás 1. miestom. Boli sme veľmi nadšení a táto súťaž nás motivovala ďalej pracovať na sebe, rozširovať si svoje obzory a naučiť sa využívať kritické myslenie.

Antónia Jusková, IV. C

Víťazi súťaže Junior Internet

Naši študenti sa v dňoch 22. 3. a 23. 3. 2018 zúčastnili celonárodnej súťaže Junior Internet 2018. V prvý deň prezentoval svoj projekt Radovan Škop (IV. SA) v kategórii JuniorDesign. Po odprezentovaní všetkých projektov v tejto kategórii sme mali nádej na obsadenie popredného miesta.

V ďalší deň prezentovali Jozef Cipa (IV. SB), Alžbeta Hurová (III. SA) a Henrich Hanušovský (IV. SA), Damián Paranič (III. SB) a Adam Valalský (III. SB), všetci súťažili v kategórii JuniorLearn. Prezentovanie ako aj projekty sa porote páčili, preto sme nedočkavo čakali na vyhodnotenie. Na vyhodnotení sme zožali veľký úspech:

snimka-obrazo junior-internet

Ing. Gabriela Mitrová

Finále súťaže NAG kategória IoT

Každá súťaž má svoje finále, aj v tejto súťaži prebehlo finále, ktoré sa uskutočnilo v SŠ a VOŠ aplikované kybernetiky, s.r.o., v Hradci Králové dňa 23. 3. 2018. Súťaž prebehla v troch kolách. Prvé dve kolá prebehli v podobe domácich kôl, pri ktorých študenti dostali zadania úloh a následne ich museli do určitého dátumu odovzdať na GIT server. Priebežné hodnotenie nášho tímu a medzinárodného tímu po druhom kole bolo nasledovné. Tím Čechov a Slovákov poskočil o dve miesta nahor z 9. miesta na 7. miesto a tím Blueberries bol po druhom kole na 19. mieste.

Finálového kola sa zúčastnil Tím Čechov a Slovákov, ktorý vznikol ako kombinácia študentov zo SPŠ elektrotechnickej Prešov a SPŠE a VOŠ Pardubice. Našu školu reprezentovali študenti Ľubomír Hoffman a Martin Fujda. SPŠE a VOŠ Pardubice reprezentoval v tíme Jakub Tichý. Vo finále sa stretlo 20 tímov. Po úvodných pokynoch organizátorov na mieste konania súťaže došlo k zahájeniu činnosti študentov o 10.00 hod., ktorá trvala do 13.00 hod.. Študenti mohli využiť pomoc lektora na začiatku súťaže a tiež na konci po dobu 20 minút. Po celú dobu činnosti bol v súťažnej miestnosti čulý ruch, kde riešili súťažiaci komplexné úlohy podľa zadania. Úlohy boli zamerané na publikovanie hodnôt tímu ZČU na vybranom serveri. Pre publikovanie si študenti mohli vybrať  z Raspberri Pi alebo ESP 8266. Na vizualizáciu hodnôt mohli použiť RGB LED, displej a LED pásik.

obrazok1-copy

V konečnom hodnotení Tím Čechov a Slovákov obsadil 9. miesto a Blueberries obsadil 22. miesto z celkového počtu 39 tímov. Za výsledné umiestnenie sa uvedení študenti nemusia hanbiť, nakoľko to bola ich premiéra, počas ktorej patrili medzi najmladších účastníkov konkurujúcim skúsením študentom z českých škôl.

Z tohto miesta sa chcem poďakovať všetkým účastníkom tejto súťaže, hlavne za ich námahu a čas strávený pri riešení úloh. Verím, že účasť na takomto type súťaže bola pre našich študentov prínosom a možnosťou prezentovať svoje zručnosti, schopnosti a kreativitu.

 

Ing. Ondrej Kontura

4. Matematická konferencia

matematicka-k

Dňa 16. 3. 2018 sa konala v našej škole už 4. Matematická konferencia, kde študenti, ktorí budú súťažiť v Matematickom klokane, sa mohli pripraviť netradičnou formou. Starší študenti prevzali úlohu „učiteľov“ a pomocou prezentácií pripravili riešenia zaujímavých úloh mladším spolužiakom. 22 študentov si dalo námahu s vytvorením názorného riešenia, vymysleli rôzne alternatívy v postupoch a pripravili zaujímavé a dynamické prezentácie obohatené animovanými ukážkami.

V tomto školskom roku bola konferencia obohatená o prítomnosť zástupcu z Katedry matematiky Prešovskej univerzity – Mgr. Márii Majherovej, PhD., ktorú návrh projektu a úroveň výstupov našich študentov veľmi nadchli.

Privítali sme aj hostí zo  SPŠE a VOŠ z Pardubíc v zložení: Ing. Ladislav Štěpánek, riaditeľ školy, Dr. Čechlovská, učiteľka MAT a IT, a troch študentov – úspešných riešiteľov matematických a fyzikálnych súťaží. Hostia ocenili originálnosť konceptu, kvalitné spracovanie prezentácií, poučnosť vo viacerých smeroch, dobrú spoluprácu medzi učiteľmi a študentmi, dobrú pripravenosť študentov na podujatie, u niektorých ocenili veľmi dobré vysvetľovanie pre obecenstvo, nielen matematickým spôsobom, ale aj pre laikov. 

Táto akcia, kde sa študenti navzájom spoznávajú, získavajú sebavedomie pri prezentovaní, učia sa od druhých, v značnej miere prispieva k dobrým výsledkom v matematických súťažiach, kde sa naša škola už niekoľko rokov umiestňuje na popredných miestach.

RNDr. Daniela Tekeľová

Krajské kolo súťaže Enersol

enersol-kk-jpg

Dňa 22. 3. 2018 sa študenti našej školy zúčastnili krajského kola súťaže Enersol v Humennom. Súťaž je zameraná na oblasť výroby a úspor energie, obnoviteľných zdrojov energie.

V hlavnej kategórii študent Tomáš Hudáč (IV. A) sa umiestnil na 2. mieste s prácou „Výroba elektrickej energie z organického odpadu“.

V tvorivej kategórii študenti Kristián Knapík (III. A) a Ľubomír Skirka (IV. SB)  sa umiestnili na 1. mieste s prácou „Verejné osvetlenie“.

Obidve práce postúpili do celoštátneho kola súťaže Enersol, ktoré sa uskutoční dňa 11. – 12. apríla v Senici.

„Takto stručne sa dá opísať naše niekoľkotýždňové úsilie, ktorým sme sa prezentovali na súťaži. Každý z nás mal svoje úlohy, ktoré musel riešiť tak, aby sme sa dopracovali k takému výsledku, ktorý nám nakoniec zabezpečil 1. miesto. Každá takáto súťaž nás posúva vpred, prináša nám nové priateľstvá, rozvíja naše teoretické poznatky i praktické zručnosti.“ (Kristián Knapík)

Ing. Mária Sláviková

Súťaž VSD

sutaz-vsd

V stredu, 7. 3. 2018, sa uskutočnilo finále súťaže VSD v Slovenskom technickom múzeu v Košiciach. Témou 11. ročníka bolo verejné osvetlenie v našej lokalite. Veľmi si vážime a sme nadšení, že VSD robí súťaž pre stredné školy. Súťažilo spolu 16 tímov z Popradu, Michaloviec, Humenného, Košíc a z Prešova. Z našej školy bol iba jeden tím s názvom Šidlo, v ktorom boli študenti Andrej Tadeáš Bača z I.C, Kristián Knapík z III. A a Daniel Košč zo IV. SB.

Vo finále sme videli rôzne riešenia a technické konštrukcie. Všetky práce súťažiacich študentov treba pochváliť za pracovné nasadenie a nápady, aj keď nie všetko sa vždy podarilo.

Organizátori sa chceli inšpirovať návrhmi, ktoré odzneli na súťaži. Od súťažiacich sa očakávali návrhy a myšlienky, ktoré osvetlenie dodávané spoločnosťou VSD neobsahuje: snímače, inteligentné riadenie, prídaavné funkcionality, služby a iné veci, o ktoré obce majú záujem.

Názov projektu tímu zo SPŠE Prešov bol: VEREJNÉ OSVETLENIE V NAŠEJ LOKALITE, EKOLOGICKY A EKONOMICKY ZODPOVEDNÉ, INTELIGENTNÉ VEREJNÉ OSVETLENIE. STRATÉGIA OSVETĽOVANIA. Naši študenti mali pre svoj projekt k dispozícii viac ako 1000 strán textových podkladov k osvetleniu, fotografie, výsledky výskumov a literatúru. Robili aj vlastné pozorovania, zisťovania, merania, navrhli unikátne hardware a software. Na mnohých miestach vo svete je teraz móda, že sa na verejné osvetlenie používa LED technológia. Za posledné 4 roky sa „vďaka“ LED technológii zvýšilo svetelné znečistenie o 9,1%. Všetko živé – od mikroorganizmov až po človeka, je tým negatívne zasiahnuté. V práci sa študenti snažili presadzovať sodíkovú technológiu, ktorá je osvedčená a nemá detské choroby ako LED. Na porovnanie mali obe technológie. Ich technické riešenie dokáže regulovať výkon svetelného zdroja – žiarovky, LED aj sodíkovej výbojky. Lampa sa dá diaľkovo ovládať a zisťovať jej parametre. Dokáže pracovať aj v autonómnom režime a prispôsobiť sa meniacemu prostrediu. Okrem toho dokáže spracovať rôzne dáta zo snímačov a poslať ich na ďalšie spracovanie. V podstate urobili prototyp Smart osvetlenia a Smart City. V prílohe práce bola aj stratégia a koncepcia osvetlenia.

Porota ohodnotila ich prácu tak, že obsadili 3. miesto. Okrem diplomov dostali aj hodnotné vecné ceny – každý dostal mobilný telefón Samsung Galaxy J3.

Výsledok práce sa použije aj v iných projektoch a pri rôznych edukačných, informačných, popularizačných a predvádzacích akciách.

Súťažiacim blahoželáme a VSD ďakujeme za organizáciu celej súťaže, atmosféru, pohostenie, hodnotné ceny a finančnú podporu. Vážime si to a tešíme sa na nasledujúci rok.

Ján Haluška

Celoštátne kolo súťaže Zenit v elektronike

zenit-v-elektro

V Strednej odbornej polytechnickej škole v Dolnom Kubíne sa v dňoch 20.  3. – 22. 3. 2018 konalo celoštátne kolo súťaže s názvom Zenit v elektronike. Najlepší elektronici z celého Slovenska zasadli na dva dni k pracovným stolom za počítače, aby navrhli plošný spoj precízneho multimetra, ktorým je možné merať elektrické veličiny, ako napätie, prúd, odpor, diódy a teplotu. Namerané údaje sú zobrazované na LCD, pričom dáta je možné dokonca posielať prostredníctvom WIFI do počítača a vytvoriť si tak automatizované meracie pracovisko.

Prvá časť súťaže – návrh, výroba, osadenie a oživenie zariadenia, trvala celý prvý deň. V ďalšej časti súťaže sa študenti potrápili s 30 otázkami z teórie na testovaní, ktoré trvalo 90 minút. Časť teoretických otázok dokonca priamo súvisela s návrhom súčastí multimetra. Posledná časť pozostávala z písania kódu pre arduino, ktoré riadi celý multimeter. Pre spestrenie programu bol taktiež pripravený večerný seminár o návrhu čipov integrovaných obvodov, priamo odborníkmi z firmy ON Semiconductor, kde sme sa dozvedeli mnoho o kompletnom postupe od zadania zákazníkom až po sérovú výrobu čipov.  

Všetci zúčastnení získali účasťou v tejto súťaži nesmierne množstvo skúseností, niekoľko darčekov a niekoľkí aj hodnotné ceny. Naši študenti sa úspešne umiestnili na 1. a 3. mieste. Andrej Tadeáš Bača z I. C sa umiestnil na 1. mieste v kategórii B (žiaci 1. a 2. ročníka) a Daniel Gordán zo IV. C skončil na krásnom 3. mieste v kategórii A (žiaci 3. a 4. ročníka). Ďakujeme za úspešnú reprezentáciu školy a taktiež za prekonanie samých seba.

Ing. Martin Ambrozy

Po jarných prázdninách

skolsky-int

Týždeň oddychu počas jarných prázdnin pomohol chlapcom zregenerovať svoje sily a zbaviť sa chrípkových vírusov. Štvrtáci tento čas venovali predovšetkým príprave na písomnú maturitnú skúšku.

Hra so šípkami je vynikajúcou psychohygienou. Ide o šport, ktorý nie je priestorovo, ani finančne náročný a možno ho hrať v každom veku. U nás v ŠI sme zorganizovali súťaž v hode šípkami,  ktorej víťazom sa stal R. Baško.

Týždeň, v ktorom prebiehali písomné maturitné skúšky, využili študenti 2. S na skvelý relax v podobe Laser Game. Tentokrát sme zavítali do Pulzar arény, ktorá ponúkla marcové zľavy. Najúspešnejší hráč bol P. Koneval.

Marec je mesiac venovaný knihám už od roku 1955. Naším cieľom v tomto mesiaci bolo podporiť záujem o knihy. Dnes sa tento záujem akosi vytráca.  Pri ankete medzi študentmi 1. ročníka ubytovanými v ŠI sa zistilo, že z 35 chlapcov si prečíta knihu 6. Z literárnych žánrov si vyberajú sci-fi, detektívky a romány o mafii.

Chlapci z 1. S, ktorí radi plávajú, alebo len tak relaxujú vo vode, navštívili Aquapark Delňa.  Prostredie kúpaliska a malé množstvo návštevníkov im tak učarovalo, že to určite nebola ich posledná návšteva.

Súťažno-zábavný kvíz 5 proti 5  sa stal  v druhom polroku odvetou za prehru.  Družstvo, ktoré bolo v prvom polroku neúspešné, si teraz hravo poradilo so svojimi súpermi.

Záver mesiaca priniesol smutnú správu o vypadnutí mladého dievčaťa z balkóna súkromného školského internátu. Ako reakcia na túto udalosť bolo zorganizovanie celointernátneho stretnutia so ŽRŠ, kde boli študenti opätovne upozornení na obozretnosť, opatrnosť a predovšetkým na zákaz vstupu na balkóny.

Mgr. Tomáš Bosák

Aktivity tried

Laser Game

laser-game-1-b

Druhý maturitný deň, 14. 3. 2018, si naša trieda spríjemnila spoločnou akciou Laser Game v Pulzar Aréne. Rozdelili sme sa do tímov so zaujímavými názvami. V prvej hre hrali tím „Figy“ proti tímu „Náradie“. Výhercami sa stali „Figy“, no najviac by sme chceli vyzdvihnúť spolužiaka Filipa, ktorý sa so svojím skóre 10 925 bodov dostal medzi najlepších hráčov za 100 dní. V druhej hre hrali tím „Winners“ proti tímu „Ovocie“. Výhercami sa stali „Winners“, ktorým možno dopomohol aj tematický názov tímu. Najlepším hráčom bol Ľubomír, ktorý si vyslúžil hodnosť „Lord“. Tento deň sme si spoločne užili a určite si to zopakujeme.

Kolektív I. B

Na bowlingu

bowling-1-c-jpg

Dňa 14. 3. 2018, počas písania maturít z anglického jazyka, bola naša trieda v Lineas hoteli hrať bowling. Všetci sme sa zišli priamo na mieste. Spolu nás bolo 24, tak sme sa rozdelili do štyroch tímov po piatich a do jedného štyria. Bowling sme mali hrať dve hodiny, lebo hneď po nás tam prišli iní žiaci. Každý tím hral nejakých päť až šesť hier. Najvyššie dosiahnuté skóre mal Alexander Timko s počtom bodov 172 a druhé najvyššie skóre mal Ján Durkoš s počtom bodov 142. Ale darilo sa každému rovnako, aj keď niekto hral bowling len prvýkrát. Keď sme dohrali, naša triedna – Ing. Anna Dlugošová, dala rozchod a každý utekal na najbližšie autobusy domov. Bola to super triedna akcia a určite si ju niekedy zopakujeme.

Ján Durkoš, I. C

Hra po rannej prechádzke

bowling-1-f-jpg

Ranná prechádzka 14. 3. 2018 urobila každému dobre, a preto sa nám bowling hral ešte lepšie. Oliver si zmeral sily s triednou, no nakoniec to skončilo remízou. Niektorí z nás to zas hrali prvýkrát, no začiatočnícke šťastie nám udelilo pár strikeov. Všetci sme si tento voľný deň užili a oddýchli, aby sme sa mohli s radosťou vrátiť na ďalší deň do školy. 

Kolektív I. F

Na skle maľované

na-skle-png

Po dlhom uvažovaní a plánovaní sa naša trieda vybrala dňa 14. 3. 2018 na predstavenie pesničiek z muzikálu Na skle maľované, ktoré sa konalo v zasadacej miestnosti Okresného úradu Prešova. Toto predstavenie uvádzalo Kočovné divadlo DRaK. Vypočuli sme si niekoľko pekných piesní a ukážok z replík hercov. Zaujímavosťou bolo, že v tomto zoskupení hercov a spevákov sa nachádzala aj bývala speváčka zo súťaže SuperStar, Petra Humeňanská. Pre niekoho bolo predstavenie nudné, pre iných zasa zaujímavé. Každý z nás si z tohto predstavenia niečo odniesol. Či už to bol príjemný kultúrny zážitok, pocit, že sa nemusel učiť, alebo ako naša pani profesorka triedna, niekoľko fotografií. Predstavenie, spoločné chvíle a vtipné momenty sme si užili naplno. Príjemný deň sme zakončili rozchodom v centre mesta, kde sme mali každý z nás vlastný program.

Eva Lukáčová, I. SB

Utužovanie vzťahov

bowling-2-b-png

Dňa 14. marca 2018 sa kolektív II. B triedy spolu so svojím triednym profesorom – Ing. Petrom Gašparikom zúčastnili mimoškolskej akcie, ktorá prebiehala počas externej časti maturitnej skúšky z cudzieho jazyka. Spomínaná akcia sa konala v priestoroch Bowling Clubu, kde študenti mali možnosť zasúťažiť si medzi sebou, ale aj so svojím triednym profesorom. Taktiež bol priestor aj na neformálne rozhovory, ktoré rozširujú vedomostí študentov, utužujú kolektív triedy, ale aj prehlbujú vzťah so svojím učiteľom. Takáto udalosť mala celkovo pozitívny vplyv na triedu a dúfame, že v blízkej dobe si podobnú udalosť zopakujeme.

Kolektív II. B

Výlet do Košíc

.jpg

Dňa 14. 3. 2018 sme sa my, trieda II. C, vybrali navštíviť Slovenské technické múzeum v Košiciach s naším triednym profesorom, Ing. Jozefom Macejom. V stredu sa na celom Slovensku konali maturitné skúšky z cudzích jazykov. Pre nás to bola príležitosť vyraziť niekam na výlet. Ráno už pred ôsmou hodinou sme vyrazili vlakom do európskeho mesta kultúry, do Košíc, kde sme sa potom premiestnili do centra Starého Mesta. V múzeu sme mohli vidieť nespočetne mnoho vecí, ktoré akokoľvek súvisia s technikou. Nebolo to len chabé, nudné a nekonečné kráčanie po múzeu, mali sme aj odborný výklad, ktorý nám priblížil vývoj geodetickej techniky a kartografie, umelecké kováčstvo, hutníctvo a metalurgiu a nám najbližšiu oznamovaciu elektrotechniku. Najviac času sme napokon strávili pri zábavných atrakciách v podobe rôznych očných klamov, logických hádaniek a hier založených na postrehu. Napokon sme si ešte prešli historickú časť Košíc a zašli sme na nejaké jedlo pred cestou späť domov, do Prešova.

Marek Blaňár, II. C

Hudba pod hviezdnou oblohou

planetarium-3

Hudobný audiovizuálny program planetária pod umelou hviezdnou oblohou, ktorý portrétuje tvorbu súčasného svetoznámeho skladateľa filmovej hudby – Johna Williamsa, si dňa 14. marca 2018 vychutnali triedni profesori – Ing. Tibor Roland a Ing. Vladimíra Pastirová, so svojimi triedami II. SA a III. F. 

planetarium-2

Tento esteticko-umelecký program bol pod nočnou oblohou zameraný na Williamsovu tvorbu, ktorá je ocenená viacerými prestížnymi cenami, a bol reprezentovaný hudobnými ukážkami z filmových diel, ako sú Čeľuste, Hviezdne vojny, Blízke stretnutie tretieho druhu, E. T. – Mimozemšťan, Jurský park, Schindlerov zoznam, A. I. – Umelá inteligencia a ďalšie.

Oddýchli sme, relaxovali a nakoniec sme sa poďakovali za program potleskom.

Kolektív II. SA a III. F

Návšteva múzea

Krajské múzeum v Prešove sídli v nádherných priestoroch Rákocziho paláca od roku 1956. Pôvodne vzniklo ako mestské múzeum pri príležitosti 700. výročia písomnej zmienky v roku 1947 v budove „Kumštu“.

V súčasnom období sú v jeho budovách umiestnené historické expozície, ktoré podávajú návštevníkom ucelený pohľad na historický vývoj mesta a regiónu spolu s tradičnou ľudovou kultúrou. Budova Rákocziho paláca a jeho technické vybavenie je národná kultúrna pamiatka. Prehliadka múzea, ktorú sme absolvovali 7. 3. 2018, bola zaujímavá i poučná zároveň. Najviac sa nám asi páčila starodávna hasičská technika.

Kolektív III. A

Hasičský a záchranný zbor v Prešove

Po návšteve Krajského múzea sme sa rozhodli prezrieť si aj najnovšiu hasičskú techniku. Využili sme na to stredu, 14. 3. 2018, kedy sa štvrtáci trápili nad maturitnými zadaniami z anglického jazyka. Boli sme prekvapení, ako ďaleko pokročila technika aj v tejto oblasti. Ale veď hasiči zachraňujú ľudské životy! Videli sme aj názornú ukážku, ako rýchlo sa  dokážu hasiči pripraviť na zásah. Netrvalo im to ani 30 sekúnd a už sedeli v autách pripravení zasiahnuť.

Kolektív III. A

Zimno-jarná lyžovačka

lyzovacka-copy

Nie každý z našej triedy pravidelne lyžuje, aj keď na lyžiaraku sme sa to naučili všetci. Niekoľkí z nás sa spolu s našou triednou učiteľkou vybrali 16. 3. 2018 zalyžovať si do Tatier. Bolo to také zimno-jarné lyžovanie, trochu svietilo slniečko, chvíľku snežilo, bolo zamračené. Nám to však nevadilo, užívali sme si to naplno.

Kolektív III. A

Squash

squash-png

V stredu, 14. 3. 2018, sa konala externá časť maturity z anglického jazyka a naša trieda, tak ako aj ostatné nižšie ročníky, sa vybrala na triednu akciu mimo školy. Najprv sme sa dohodli na bowlingu, ale po istých kreatívnych nezhodách sme sa nakoniec rozhodli pre squash. Účasť bola prekvapivo vysoká a skvele sme sa pobavili. Pre väčšinu z nás to bol prvý kontakt s týmto športom, ale rýchlo sme si osvojili jeho pravidlá a techniky. Na konci sme sa všetci zhodli, že sa tam ešte určite niekedy vrátime.

Dávid Greš, III. B

Exkurzia na FVT

exkurzia-fvt-3

V stredu, 14. 3. 2018, sa naša trieda III. C zúčastnila exkurzie na Fakulte výrobných technológií v Prešove. Mali sme možnosť vidieť rôzne profesionálne CNC stroje v prevádzke. Videli sme spôsob, akým sa programujú, a taktiež výrobu reálneho produktu, či už na 3-osej CNC frézke alebo CNC sústruhu. Mohli sme nazrieť aj do útrob strojov a videli, z akých častí tieto stroje pozostávajú. To, čo sme videli, nám môže pomôcť sa rozhodnúť, v akej oblasti budeme neskôr pracovať po skončení štúdia. Mali sme taktiež možnosť vidieť aj praktické ukážky toho, čo sa učíme na teórii a cvičeniach v škole. Každá nová skúsenosť nám otvára obzory, takže sa tešíme na ďalšiu.

Kolektív III. C

Športová aktivita

bowling-3-sa-pn

Počas konania externej časti maturitnej skúšky z AJ, 14. 3. 2018, sme sa rozhodli rozhýbať svoje školou utrápené svaly športovou aktivitou zvanou bowling. Vďaka kontaktom Richarda Tomaša sme si počas triednickej hodiny zarezervovali 4 bowlingové dráhy. V osudnú stredu sme sa stretli na dohodnutom mieste a po počiatočných nárekoch triedneho učiteľa nad nízkou účasťou sme konečne začali športovať. Poniektorí hrali bowling po prvýkrát, iní už boli ostrieľaní hráči. Hráči na jednotlivých dráhach zápasili individuálne medzi sebou, ale aj navzájom ako tímy. Pauzy medzi hodmi sme využili na občerstvenie a priateľské rozhovory. Dve hodiny zbehli ako voda a bol najvyšší čas sa pobrať domov.

Tvrdenie „Športom k trvalej invalidite“ sa u nás našťastie nepotvrdilo, a tak sa živá a zdravá III. SA teší na ďalšie spoločné športové aktivity.

Mgr. Ján Vavrek

Projekt 3DT – stretnutie v Pardubiciach

projekt-3dt-par

Už druhý rok je SPŠE Prešov zapojená do projektu 3D Techniques v spolupráci so SPŠE a VOŠ Pardubice a školou Fenix kultur-och kunskapcentrum zo Švédska. Výsledkom projektu sú navrhnuté učebné pomôcky vyrobiteľné pomocou 3D tlače, príručky, návody a šírenie poznatkov o 3D tlači v školách. V dňoch 5. 3. až 9. 3. 2018 prebiehalo v Pardubiciach, v Českej republike, posledné projektové stretnutie, na ktorom participovali šiesti študenti našej školy z tried IV. C a II. C.

Počas tohto stretnutia partnerské strany spolupracovali na dokončení internetovej stránky, kde budú umiestnené všetky materiály vyrobené počas trvania projektu. Takisto v hostiteľskej škole SPŠE a VOŠ Pardubice prebiehali školiace aktivity a výmena skúseností týkajúcich sa 3D tlače. Partneri z Pardubíc prichystali pre hostí zaujímavý program. Mali sme možnosť naučiť sa základy programu 3Ds Max, ktorý je určený pre 3D modelovanie, zlepšiť svoje zručnosti pri skladaní PC a spoznávať miestnu školu, zvyky a kultúru. Okrem vzdelávania a práce na projekte nás čakal bohatý voľnočasový program. Absolvovali sme výlet do Prahy a návštevu továrne na výrobu autobusov Iveco vo  Vysokém Mýte. Vyvrcholením projektu bola prezentácia výsledkov projektu pred žiakmi základných škôl.

Pobyt v Pardubiciach nám ubiehal príjemne a veríme, že aj v budúcnosti sa zapojíme do podobných projektov, vďaka ktorým budeme naberať nové skúsenosti a prehlbovať odborné kompetencie nielen študentov, ale aj samotných pedagógov.

Ing. Jozef Macej, Ing. Vladislav Bajus

Návšteva zo SPŠE a VOŠ Pardubice

V piatok, 16. 3. 2018, nás navštívila skupina zástupcov SPŠE a VOŠ z Pardubíc v zložení: Ing. Ladislav Štěpánek, riaditeľ školy, Dr. Čechlovská, učiteľka MAT a IT, a traja študenti: Jiří Bartůšek so záujmom o kyberbezpečnosť PC, Filip Filipi a Jakub Čermák, obaja úspešní riešitelia matematických a fyzikálnych súťaží. Študenti našej školy, členovia ŽŠR – L. Klučerovská, M. Hakoš, A. Volko, P. Nemergut a E. Danková sa podujali sprevádzať študentov partnerskej školy počas dňa. Previedli ich našou školou a spolu navštívili zaujímavé hodiny MAT, FYZ, ANJ a ELE. Všetci prijali pozvanie na Matematickú konferenciu a strávili s nami celý pracovný deň. Kladne zhodnotili úroveň prezentácií študentov, dobrú spoluprácu pedagógov a študentov a ocenili význam tejto aktivity pre rozvoj soft skills a schopnosti verejne prezentovať svoje vedomosti.

navsteva-z

Popoludní hostia z Pardubíc navštívili v sprievode našich študentov Solivarské múzeum a následne sa vybrali na prechádzku mestom. Po spoločnej večeri s vedením školy – Ing. Slavomírom Kožárom, MBA a Ing. Bohušom Popíkom, MBA, vo večerných hodinách cestovali späť do Pardubíc.

PhDr. Andrea Mladá

Výstava prác SOČ

soc-copy-png

Dňa 6. 3. 2018 sa uskutočnila výstava prác Stredoškolskej odbornej činnosti v učebni OUF. Samotná výstava začala o 8.30 hod. a trvala do 12.35 hod. Táto akcia bola zavŕšením tejto súťaže.

Tejto výstavy sa zúčastnili práce prezentované v kategóriách Informatika, Elektronika, hardware, mechatronika, Problematika voľného času a Tvorba didaktických pomôcok. Študenti sa mohli pochváliť tým, čo dosiahli pred študentmi našej školy. Určite tieto práce budú inšpiráciou aj pre študentov nižších ročníkov, ktorých čaká o pár rokov zavŕšenie štúdia.  Počas výstavy dochádzalo k praktickým ukážkam výrobkov a výmene skúseností, názorov, vylepšení v danej oblasti. Veľké poďakovanie patrí týmto študentom za ich čas strávený počas výstavy a odbornej hodnotiacej komisii pri výbere prác pre túto výstavu.

Verím, že v budúcom školskom roku sa stretneme s hojnejším počtom prác a hojnejším počtom prezentujúcich, ktorí preukážu svoju kreativitu a praktické zručnosti. 

Ing. Ondrej Kontura

Zenit v programovaní – celoštátne kolo

V dňoch 20. – 22. 3. 2018 sa v Strednej odbornej škole polytechnickej, Dolný Kubín – Kňažia, konalo celoštátne kolo súťaže Zenit v programovaní, grafika webdeveloper. 

 

Radovan Škop (IV. SA) sa v kategórii GRAFIK umiestnil na 6. mieste.

Lukáš Purdeš (IV. SA) sa v kategórii WEBDEVELOPER umiestnil na 7. mieste.

K výsledkom blahoželáme a ďakujeme za reprezentáciu školy.

Ing. Gabriela Mitrová

Network Academy Games 2018

nag-png

Dňa 22. 3. 2018 sa opäť na pôde FEI TU v Košiciach uskutočnilo národné kolo súťaže NAG 2018, ktorého sa zúčastnili aj študenti SPŠE v Prešove. Tento rok sa našim študentom veľmi nedarilo a v celoslovenskej konkurencii študentov sieťových akadémií si vykonfigurovali 7. miesto (D. Kokoška, P. Nehila, J. Majcher) v kategórii HS3  (družstvá SŠ – 24 družstiev). V kategórii UNI sa na 13. mieste  (SŠ jednotlivci – 17 súťažiacich) umiestnil ešte iba tretiak D. Paranič. Tretiaci tento rok získavali hlavne skúsenosti. Na budúci rok budeme robiť všetko pre to, aby sme sa vrátili na popredné pozície.

Jedno prvenstvo však máme. A tým je účasť dievčenského družstva Z. Damankošová, L. Vaňová, A. Hurová v súťaži NAG.

Celkové výsledky súťaže NAG 2018 sú uverejnené na webovej stránke http://www.netacad.sk/podujatia/nag2018/vysledky.

Ing. Martin Vujčík

Matematická súťaž NÁBOJ

naboj-jpg

Dňa 23. 3. 2018 sa študenti Jonáš Dujava, Filip Karniš, Matej Straka, Aleksander Kapera a Dominik Knut z III. SA zúčastnili medzinárodnej matematickej súťaže NÁBOJ v Košiciach. Náboj je súťaž pre päťčlenné tímy stredoškolákov, ktoré reprezentujú svoje školy. Celá súťaž trvá 120 minút, počas ktorých sa tímy snažia vyriešiť čo najviac úloh. V Náboji nejde o bezhlavú aplikáciu už nadobudnutých vedomostí, úlohy si vyžadujú istú dávku invencie a dôvtipu. V tomto školskom roku sa súťaže zúčastnilo 988 tímov z ôsmich krajín. Naši študenti sa medzi študentmi ostatných škôl, prevažne gymnázií, nestratili, a aj keď sa neumiestnili na medailových pozíciách, získali najlepšie výsledky spomedzi odborných škôl v rámci Slovenska.

RNDr. Anna Budišová

Súťaž o najlepšiu počítačovú hru

hra-copy-png

V októbri školského roka 2017/2018 bol v našej škole vyhlásený 4. ročník súťaže o najlepšiu počítačovú hru. Do súťaže sa zapojili študenti Michal Breškovič z triedy III. B, Benedikt Feťko z triedy IV. SB, Peter Melniček z triedy II. SB, Peter Nehila z triedy IV. SA a Kevin Seman z triedy II. SB.

Rozhodnúť o víťazovi v tejto súťaži mohli všetci, a to hlasovaním v ankete zverejnenej v Bleskovkách. Po ukončení hlasovania sú výsledky nasledovné:

  1. miesto získal študent Benetikt Feťko za hru Sheeep, ktorá bola naprogramovaná v jazyku Java.
  2. miesto získal Peter Melniček za hru Swap naprogramovanú v prostredí Unrealengine 4.
  3. miesto získal Kevin Seman za hru Galactic Defense naprogramovanú v prostredí Unity3D.
  4. miesto získal Peter Nehila, ktorý vytvoril hru Pexeso naprogramovanú v jazyku Java.
  5. miesto získal Michal Breškovič za hru Water Mill naprogramovanú v prostredí Unity 3C(C#).

Všetkým súťažiacim gratulujeme, no zvlášť chceme vyzdvihnúť prácu druhákov, ktorí sa umiestnili v rámci súťaže na 2. a 3.mieste. Tešíme sa na ich budúce hry.

Dúfame, že na druhý školský rok sa zapojí do tejto súťaže väčší počet študentov, ktorí prekročia svoj tieň a zviditeľnia svoje schopnosti a vedomosti všetkým z nás.

Ing. Mária Šandrejová

Matematická súťaž KLOKAN

matematicky-k

Už niekoľko rokov sa naši študenti zapájajú do najväčšej medzinárodnej matematickej súťaže na svete – MATEMATICKÝ KLOKAN. Táto jednorazová súťaž prebehla 19. marca 2018 na štyroch svetadieloch v približne šesťdesiatich krajinách. Z našej školy sa do súťaže tento rok zapojilo 68 študentov prvého a druhého ročníka, ktorí patria do kategórie Kadet O12 a 47 študentov tretieho a štvrtého ročníka, ktorí  súťažili v kategórii Junior O34.

Každý súťažiaci dostane diplom a najúspešnejší riešiteľ každej školy diplom školského šampióna. Desať najúspešnejších stredoškolákov zo Slovenska sa v auguste 2018 zúčastní Medzinárodného tábora najúspešnejších riešiteľov Klokana v Nemecku. Zo všetkých súťažiacich budú vyžrebovaní piati výhercovia, ktorí získajú tablety.

Výsledky súťaže budú zverejnené organizátorom najskôr 9. apríla 2018 na stránke www.matematickyklokan.sk.

Mgr. Mária Solarová

Divadelné predstavenie „The Heroes“

divadelne-pre

Študenti druhého ročníka sa v utorok, 27. 3. 2018, zúčastnili v kine Scala divadelného predstavenia v anglickom jazyku s názvom The Heroes. Sledovaním daného predstavenia si študenti mohli v praxi overiť svoje znalosti z anglického jazyka a nadobudnúť schopnosť bezprostrednej interakcie.

Táto divadelná hra v anglickom jazyku je každoročne tvorená zábavným a zároveň edukatívnym spôsobom. Predstavuje formu komunikácie, podobnú metóde cvičenia vo dvojici alebo skupinách, ktorej cieľom je zabaviť študentov a umožniť im sebahodnotenie. Divadelná hra využíva slovnú zásobu a frázy, s ktorými sa študenti môžu stretnúť v reálnom živote. Zameraná je najmä na anglické slovesné časy: present simple, present continuous, past simple, past continuous, present perfect, future tenses.

Predstavenie ohodnotili samotní študenti takto:

„Hlavnou myšlienkou bolo poukázať na skromnosť ľudí, ktorí vykonali činy hodné skutočných, nie takzvaných pseudo, hrdinov. Superhrdinovia nemusia mať nadprirodzené schopnosti, môže to byť hocikto z nás, kto sa snaží pomáhať iným ľuďom.“

„Divadelné predstavenie sa mi páčilo, keďže obsahovalo vtipné scénky zo života dnešnej generácie mladých ľudí. Herci boli sympatickí a vedeli zaujať publikum. Svoje znalosti angličtiny sme si mohli takýmto spôsobom overiť aj mimo vyučovacích hodín v škole.“

„Príbeh predstavenia sa prelínal so skutočnosťou, nakoľko opisoval ozajstné hrdinské detské činy. Superman, ktorý bol hlavným hrdinom príbehu, hľadal v súťaži detské talenty a pri jednotlivých súťažiacich poukazoval na ich kladné či záporné vlastnosti.“

Mgr. Miroslava Gajdošová

Okresné kolo Biblickej olympiády

aa-png

Dňa 21. 3. 2018 sa družstvo našej školy v zložení: Ondrej Šmidriak (I. C), Matej Dzurik (I. B) a Samuel Mizerák (I. B), zúčastnilo okresného kola Biblickej olympiády. Spolu 11 družstiev zo stredných škôl Prešova sa zhromaždilo v priestoroch pastoračného centra Kráľovnej pokoja na Sídlisku III.

Súťažilo sa vo vedomostiach z kníh: Genezis 12 – 50 a Evanjelium podľa Marka.

Hoci sme v tomto roku nesiahli na medailovú pozíciu, naši študenti preukázali pekné vedomosti z vybraných biblických kníh a získali skúsenosť z tejto úrovne súťaže. Všetkým trom ďakujeme za prípravu aj za reprezentáciu školy.

Sr. Zdenka Štrbová

Obvodné kolo vo florbale

florbal-jpg

V priebehu februára a marca 2018 sa naši študenti zúčastnili obvodného kola vo florbale. V základnej skupine 15. 2. 2018 sme zdolali SPŠ stavebnú 4:1 a GK2 v pomere 2:0. Remizovali sme 3:3 s Gymnáziom Solivarská a postúpili do finálovej skupiny. Tam sa naši chlapci predstavili 27. 3. 2018. Po dvoch  víťazstvách nad Obchodnou akadémiou a SOŠ OaS v pomere 3:0 sme zakopli so SPS strojníckou, keď sme remizovali 2:2. V zápase o všetko proti SŠ Ľ. Podjavorinskej sme museli zvíťaziť. Hoci chlapci odovzdali na ihrisku maximum, nestačilo to a domácim sme podľahli 0:2. Vinou horšieho skóre sme napokon obsadili tretie miesto. Chlapcom ďakujeme za reprezentáciu. Úspešne nás reprezentovali: Roman Čech, Martin Kovalčik, Jakub Škarupa, Dávid Rusnáček, Juraj Paluba, Peter Kertys, Dominik Borbuliak, Samuel Kucko, Sebastián Kolarčík, Patrik Pustý, Samuel Pčolka a Andrej Výrostek. 

Mgr. Štefan Dankovič

Building up a Digital Skills Alliance

Naša škola dostala ponuku participovať ako partner v rámci programu Erasmus+ v projekte s názvom „Building up a Digital Skills Alliance“ (DigiS).

Cieľ projektu je zameraný na vývoj softvérových aplikácií pre drony, ktoré hoci sú jednou z najinovatívnejších technológií s mnohými aplikáciami, stále nie sú súčasťou národných kvalifikačných systémov a požadované digitálne zručnosti ešte nie sú precizované v rámci osnov odborného vzdelávania v mnohých krajinách EÚ.

To isté platí aj pre ďalšiu oblasť, ktorou je vývoj aplikácií virtuálnej reality, ktorá má obrovský potenciál v mnohých oblastiach.

Tento projekt rieši chýbajúcu ponuku špecializačných kurzov, ktoré by mohli byť začlenené do existujúcich učebných osnov, a to v rámci stredoškolského ale aj celoživotného vzdelávania. A to bude aj hlavné poslanie školy v tomto projekte, overovanie obsahu vzdelávacích kurzov študentmi školy.

Partneri projektu: Obchodná a priemyselná komora Lotyšska, Obchodná a priemyselná komora Slovenska, Obchodná a priemyselná komora Španielska, Stredná škola spojená s Polytechnickou univerzitou v Barcelone, Obchodná a priemyselná komora Turecka, Inštitút počítačovej technológie v Grécku, Asociácia virtuálnej a rozšírenej reality v Českej republike, Smíchovská střední průmyslová škola v Prahe a SPŠE Prešov.

Projekt bol 1. 3. 2018 úspešne podaný, s predpokladom trvania projektu 36 mesiacov, s očakávaným začiatkom v januári 2019.

Rozpočtové náklady na projekt 628 398 EUR, z toho pre SPŠE je vyhradených 28 193 EUR.

Ing. Slavomír Kožár, MBA

Exkurzia v meniarni

exkurzia-v-meni

Študenti IV. A triedy sa dňa 6. 3. 2018 zúčastnili exkurzie v meniarni mestskej hromadnej dopravy.  Na exkurzii boli na 5. až 7. vyučovacej hodine, kde boli oboznámení so zariadením a prístrojovým vybavením meniarne. Študenti videli vysokonapäťovú 22 kV stranu s káblovou prípojkou, prípojnicami, odpojovačmi, výkonovými vypínačmi, meracími transformátormi, ďalej sa oboznámili s trakčnými usmerňovačmi, transformátormi a akumulátorovňou. Nakoniec videli jednosmernú rozvodňu s  káblovými vývodmi z meniarne s napätím 660 V a rýchlovypínač, ktorý istí kladný pól rozvodne. Obhliadka priestorov bola sprevádzaná odborným výkladom kvalifikovaného pracovníka. Exkurziou sa upevnili teoretické vedomosti študentov, lebo lepšie je raz vidieť, ako viackrát počuť.

Ing Mária Sláviková

Medzinárodný deň žien v SPŠE

mdz-jpg

Deň 8. marec už tradične patrí ženám. Osláviť tento deň  znamená uctiť si ženu, lebo bez žien by bol svet pustý ako lúka bez kvetov, ako nočná obloha bez hviezd či ako srdce bez lásky...

Aj keď je to tak trochu zabudnutý sviatok, v našej škole si ho každoročne pripomíname. Pri tejto príležitosti si na nás spomenuli naši kolegovia, ktorí si pre nás pripravili príjemné prekvapenie v podobe sladkého koláčika, kávy a voňavej ruže. Vrelá vďaka patrí všetkým tým, ktorí sa na tomto milom prekvapení podieľali.

Mgr. Jana Pavlišaková

Valné zhromaždenie IT Valley Košice

Dňa 14. 3. 2018 sa v priestoroch kasárni /Kulturparku/ uskutočnilo 13. Valné zhromaždenie IT Klastra IT Valley s programom:

  1. Privítanie a organizácia Valného zhromaždenia
  2. Otvorenie Valného zhromaždenia
  3. Správa o činnosti 2017
    1. Správa Dozornej rady 2017
    2. Košice IT Valley 2018+
    3. Plán 2018
    4. Ukončenie

Niekoľko postrehov:

Firmy, ktoré sú združené v klastri, jasne deklarovali, čo ich spája. Spája ich problém: strácajú sa absolventi, demograficky slabé ročníky, exodus mladých ľudí, všade je lepšie ako na východe, IT gramotnosť mladých ľudí (ZŠ) klesá!

Preto nastane zo strany klastra v oblasti vzdelávania:

  1. Intenzívnejšia práca so študentmi SŠ, posilnenie prepojenia medzi strednými a vysokými školami v regióne.
  2. Združené firmy musia zlepšiť komunikáciu, zabezpečiť podporu žien v IT a prezentovať úspechy.
  3. V regióne vytvoriť silnejšie partnerstvá, podpora tvorby SMART regiónov, nielen miest a byť otvorení novým investíciám.

Ing. Slavomír Kožár, MBA

Inovácia OUB

oub-png

Po inovačných zmenách OUB a po odstránení drobných nedostatkov máme vynovenú ďalšiu odbornú učebňu. Technologicky bola urobená zmena podobne ako v OUA:

  • výmena obkladu na čelnej stene, výmena umývadla a obkladu okolo umývadla,
  • inštalácia interaktívneho dataprojektora s príslušnou infraštruktúrou,
  • inštalácia ozvučenia učebne s príslušnou infraštruktúrou,
  • výmena tabule za keramickú s celkovým rozmerom 120 x 360 cm,
  • nové stierky v celej učebni,
  • zníženie stropu kazetovým sadrokartón,
  • inštalácia LED osvetlenia,
  • potrebná zmena elektroinštalácie.

Ďakujem všetkým, ktorí participovali na tejto zmene.

Ing. Slavomír Kožár, MBA

Finančná gramotnosť

financna-gr

Finančná gramotnosť v súčasnosti je téma, ktorá je veľmi aktuálna. Mladí ľudia po ukončení štúdia nevedia hospodáriť so zarobenými peniazmi, často spotrebujú všetko, čo zarobia, a neváhajú sa zadlžiť. Na Slovensku máme mnoho finančných inštitúcií, ktoré oslovujú mladých ľudí so svojimi produktmi a vybrať si správne, je ťažká úloha. Preto sme zorganizovali workshop finančnej gramotnosti pre študentov IV. F v rámci hodín ekonomiky. Táto téma je aktuálna aj ako zhrnutie tematického celku zaoberajúceho sa poistením a rizikom.

Workshop pripravil a viedol Ing. Radoslav Onderišin, obchodný vedúci OVB Allfinanz, a. s., so svojimi spolupracovníkmi. Pútavou formou, najmä diskusiou, predstavil študentom úskalia bežného života, príjmov a výdavkov, získania a splácania úverov a možnosti investovania s cieľom zabezpečiť seba a budúcu rodinu.

Na záver si mohli vypracovať svoj prehľad príjmov a výdavkov v súčasnosti a prijať určité rozhodnutia o zlepšení finančnej situácie a urobiť si analýzu osobných cieľov. Študenti hodnotili prínos workshopu pozitívne, pomohlo im to zorientovať sa v danej problematike a overiť si doteraz nadobudnuté teoretické vedomosti a zručnosti.

Ing. Ljuba Krišová

Spolupráca s B&R Automation

Na základe „goodwill“ školy a odporúčania členov IT Valley na našu školu,  sa 15. 3. 2018 uskutočnilo stretnutie so zástupcom firmy B&R Automation.

Obsahom stretnutia bola spolupráca v oblasti priemyselnej automatizácie, kde majú záujem investovať do výučby zavádzaním nových technológií, vzdelávaním profesorov školy na tieto technológie, a to už od nového školského roka.

Mali by vzniknúť zaujímavé plne vybavené pracoviská: zber údajov, ich spracovanie, reportovanie, robotika, riadenie pohonov, ... A to všetko využitím PLC. Pracoviská môžu slúžiť na výučbu samostatne, ale aj sieťovane do zložitejších celkov. Zamestnanci firmy majú veľmi blízko aj k mentorovaniu maturitných projektov a súvislej odbornej praxe.

Verím, že týmto stretnutím s deklarovaním misií, sme našli nový rozmer spolupráce, že sme definovali nový vzorec spolupráce s firmami do budúcna v priemyselnej informatike v našej škole.

Ing. Slavomír Kožár, MBA

Pracovné stretnutie

Dňa 20. 3. 2018 v sídle Tatranskej akadémie v Poprade sa uskutočnili dve stretnutia, na ktorých som sa zúčastnil:

  1. Pracovné stretnutie riaditeľov pozvaných SPŠ a SOŠ za účasti zástupcov ITAS, RÚZ a predsedu Sektorovej rady ITaT a Digitálnej koalície.

    Stretnutie bolo venované:

    • hodnoteniu kvality odborných škôl,
    • zabezpečeniu kvality vzdelávania v skupine odborov 25 IKT,
    • dlhodobej udržateľnosti kvality výučby,
    • tvorbe nových študijných odborov zameraných na Industry 4.0,
    • financovaniu odborov 25 IKT.
  2. Pracovné stretnutie Sektorovej rady pre informačné technológie a telekomunikácie, ktoré nadviazalo na predchádzajúce stretnutie riaditeľov, pripomienkovalo návrh riaditeľov a doplnilo ho, čím vznikne ucelený materiál na predloženie príslušným ministerstvám.
ad-png

Ing. Slavomír Kožár, MBA

Workshop o dátovej analytike

Dátová analytika predstavuje spôsob, ako môžu firmy nadobudnúť konkurenčnú výhodu na trhu, ako zlepšiť svoje vnútorné fungovanie alebo ako zlepšiť vzťahy so zákazníkmi a pod. Aktuálne firmy využívajú len zlomok informačného potenciálu, ktorý predstavujú ich interné dáta, ale aj dáta externého charakteru reprezentované rôznymi registrami alebo sociálnymi sieťami.

Študenti odboru ITM 1., 2. a 3. ročníka sa zúčastnili workshopu o dátovej analytike na TUKE /Centrum hospodárskej informatiky/ v piatok, 23. marca 2018. Zaujímavou formou na základe konkrétneho príkladu z oblasti bankovníctva im bolo v jednoduchosti vysvetlené, ako sa využívajú výsledky dátovej analytiky v praxi. Spoločne s prednášajúcim mali možnosť riešiť zadanie v programovacom jazyku R a v závere samostatne riešili zadanú úlohu, ktorú úspešne vyriešili študenti 1. ročníka – Matej Centko a Richard Klimko. Všetci sa aktívne zapájali do rozhovoru s prednášajúcim. Problematika ich zaujala aj preto, že štúdium hospodárskej informatiky by bolo pokračovaním nášho študijného odboru v oblasti dátovej analytiky, technológií na spracovanie Big Dát, riadenia IT prostredia, ale aj ekonomiky, elektronického obchodovania, procesnej analýzy podniku a projektového manažmentu.

Tento workshop bol zameraný na spotrebiteľské správanie, poznaním ktorého môže firma aktuálne reagovať na požiadavky trhu, získať konkurenčnú výhodu. Pre študentov je to iste jedna z možností ich budúcej profilácie a možnosti uplatnenia v praxi pokračovaním v oblasti štúdia  IT manažmentu procesov.

bb-png

Ing. Ljuba Krišová, Ing. Gabriela Mitrová

Carrafova väznica

caraffova-vaz

Dňa 26. 3. 2018 sa študenti druhého ročníka jednotlivých tried v rámci ETV zúčastnili prehliadky Caraffovej väznice, kde sa zoznámili s históriou tejto najzachovalejšej historickej pamiatky v Prešove, pripomenuli si udalosti Prešovských krvavých jatiek, pozreli si rodokmeň mesta Prešov, tajnú skrýšu, Caraffov meč a na poschodí tiež expozíciu obrazov moderného umenia s použitím novátorských štýlov mladých umelcov, ktorí sa venujú motívom života a smrti, narodenia, dospievania a poukazujú na rozdielny pohľad na svet v kontraste minulosti domorodých kmeňov v Amazónii a súčasnej civilizácie. Výklad pani riaditeľky Langovej študentov zaujal a páčila sa im aj historická, aj tá umelecká časť expozície.

Mgr. Iveta Kovaľová

Víťazstvo našich hádzanárov

vitazstvo-n

Po jednoznačných víťazstvách a postupoch z obvodného a okresného kola v hádzanej žiakov stredných škôl aj 26. 3. 2018 na krajskom kole študenti našej školy dosiahli víťazstvo. Ich zápasy s Gymnáziom L. Stockela, Bardejov (15:9) a s SOŠ Majstra Pavla z Levoče (15:5) vyzneli jednoznačne v prospech SPŠ elektrotechnickej v Prešove. Ako víťazi krajského kola postúpili na Majstrovstvá SR v hádzanej žiakov stredných škôl, ktoré sa bude konať 25. – 26. 4. 2018 v Považskej Bystrici, kde sa stretne najlepších 8 tímov zo Slovenska. Držme prsty našim chlapcom!

Ing. Bohuš Popík, MBA

SPONZORI