Zhodnotenie maturitných skúšok
Ako môže škola zistiť svoju úroveň? Jednou z možností je aj maturitná skúška. Testy v rámci externej časti MS ponúkajú množstvo číselných údajov. Každoročne tieto výsledky analyzujeme. Zatiaľ nemáme údaje o celkovom umiestnení školy z jednotlivých predmetov v externej časti MS v rámci Slovenska, ale určité porovnania je možné urobiť aj v tomto období. Veľkú radosť máme z výsledkov dosiahnutých v testoch z anglického jazyka. Úspešnosť 65,9% prinieslo pre školu percentil 91 – to znamená, že 91% škôl dosiahlo horšie výsledky ako my. Samozrejme, pre budúce uplatnenie našich absolventov je znalosť anglického jazyka veľkou devízou. S predmetom slovenský jazyk a literatúra sme už menej spokojní. Desiati žiaci nevyhoveli v externých testoch a čakali ich ťažké chvíle v ústnej forme MS. Našťastie to dopadlo dobre a všetci nakoniec MS zo SJL vykonali úspešne. Percentil 58,4 znamená v porovnaní s vlaňajškom mierne zhoršenie. Až zverejnenie všetkých štatistických výsledkov od tvorcu testov firmy NÚCEM nám ukáže, ako sme obstáli v konkurencii odborných škôl. Bezpochyby ťažko možno porovnávať výsledky žiakov gymnázií s väčšou dotáciou hodín slovenského jazyka s výsledkami našich žiakov. To zhoršenie nás aj tak mrzí a bude na vyučujúcich, aby našli príčiny a aj „liek“ proti zlým výsledkom. Na dobrovoľnú skúšku z matematiky sa na externú časť prihlásilo 111 žiakov. Ústnej skúšky sa zúčastnilo už iba 51 žiakov. Aj v médiách odznelo veľa výhrad voči testom z MAT. Podľa vyučujúcich MAT aj žiakov boli niektoré riešenia časovo neprimerane náročné. Zastúpenie tematických celkov v testoch nezodpovedalo dôležitosti týchto celkov počas štúdia. Až 60 žiakov využilo možnosť odstúpiť od ústnej časti dobrovoľnej skúšky z MAT. Prečo? Možno to bolo rozhodnutie o prijatí na vysokú školu už pred maturitnou skúškou a možno to bolo znechutenie zo slabých výsledkov z externej časti. Tu by som chcela apelovať na žiakov tretieho ročníka, aby matematiku naozaj nezanedbávali, lebo práve úspešnosť štúdia na vysokej škole stroskotáva práve na vedomostiach z MAT. O priebehu ústnej formy si môžete urobiť názor podľa údajov z nasledujúcej tabuľky. Výsledky ústnej časti MS 2015: Až 147 žiakov obhajovalo v rámci praktickej časti svoj individuálny projekt. Bolo tam niekoľko veľmi pekných prác, no ukázali sa aj nedostatky. Na môj vkus sa príliš často vyskytovali typicky žiacke problémy: - zlé rozplánovanie práce – všetko na poslednú chvíľu, - „včera to ešte fungovalo“ – stačí pohnúť modelom a už to nefunguje, - sľuby „ešte by som urobil...“ – prečo to nie je urobené. Veľa úspechov v budúcom školskom roku prajem všetkým maturantom a samozrejme aj celej našej škole.