V dňoch 30. 02. 2023 – 03. 03. 2023 sa Ing. Martin Broda, PhD. a Mgr. Ján Vavrek zúčastnili služobnej cesty v Prahe v rámci aktivity Job Shadowing zastrešenej projektom Erasmus+. Náplňou služobnej cesty bola návšteva firiem a škôl za účelom „Job Shadowing-u“ – tzv. tieňovania, ktoré spočívalo v pozorovaní zamestnancov jednotlivých inštitúcií pri ich práci, rozhovoroch so zamestnancami a vedúcimi osobnosťami firiem a škôl, no taktiež „nasávaním“ inšpiratívnych poznatkov, ktoré by boli uplatniteľné pri zlepšovaní edukačného procesu na našej škole.
Prvý deň nás privítala Unicorn University – súkromná vysoká škola zameraná na vzdelávanie v oblasti informačných technológií (najmä vývoj a testovanie softvéru). Škola sa pýši 100 percentnou uplatniteľnosťou svojich absolventov na trhu práce nielen v českých, ale aj zahraničných firmách (Porsche, Google, Microsoft a pod.). V rámci našej návštevy sme mali možnosť zúčastniť sa 2 vyučovacích blokov (vývoj softvéru a kryptografia). Taktiež prebehol príjemný rozhovor s rektorom univerzity, ktorý nám prezradil veľa informácií o fungovaní univerzity.
Druhý služobný deň sme navštívili firmu tesena s.r.o, ktorá sa zameriava výhradne na testovanie softvéru a poskytovaním služieb a riešení z tejto oblasti. Medzi ich klientov patria veľkí hráči z oblasti bankovníctva (Raiffeisen BANK, KB, ČSOB, EquaBank), automobilového priemyslu (ŠKODA) a ďalších odvetví, ktorých neodmysliteľnou súčasťou je kritický tlak na bezchybne fungujúce softvérové aplikácie. V rámci návštevy sme absolvovali rozhovor s jedným z lead testerov, ktorý nám popísal bežný deň v živote testera, rozprávali sme o používaných vývojárskych a testovacích platformách a aj o možnostiach a úskaliach automatizovaného testovania. Následne sa ujal slova Head of Service Delivery, ktorý nám predstavil klientov, s ktorými firma spolupracuje. Pokračovali sme neformálnym rozhovorom o aktuálnom stave na IT trhu, školstva; veľmi ho zaujala myšlienka ročníkových projektov, ktoré naši štvrtáci realizujú. V poslednej tretine našej návštevy sme sa od pracovníčok personálneho oddelenia dozvedeli, čo si na uchádzačoch (nielen pri osobnom pohovore, ale aj pri písomnej či online komunikácii) všímajú a ako prebieha proces od prvotného kontaktu cez kroky prijímacieho pohovoru samotnej práci vo firme až po prípadné skončenie pracovného pomeru.
Poslednou inštitúciou, ktorú sme v Prahe navštívili bola SPŠE Ječná. Škola je koncepčne podobná tej našej. Jej študenti taktiež dosahujú skvelé výsledky študijného, ale aj reprezentačného charakteru. Zástupca školy nás nechal nahliadnuť do vyučovacieho procesu (elektrotechnické merania, počítačové siete, databázové systémy a tvorba webových stránok), ale ukázal nám aj ďalšie vybavenie školy – dielne, jazykové učebne či jedáleň s pôvodnými (pri rekonštrukcii objavenými) historickými freskami. Vyučujúci všetkých navštívených hodín boli veľmi milí, ochotne sa delili o svoje zážitky, pohľadom na vyučovací proces a know-how, vyučujúci elektrotechnických meraní prejavili veľký záujem spolupracovať s našou školou. Zástupca riaditeľa bol tejto myšlienke taktiež veľmi naklonený a dúfame teda, že im ich pohostinnosť a ochotu budeme môcť už čoskoro oplatiť.
Pracovná cesta bola síce náročná a vyčerpávajúca, čo nám ale nezabránilo si vymedziť čas aj na návštevu pamiatok hlavného mesta (Vyšehrad, Orloj, Karlov most), alebo využiť možnosť návštevy technického múzea a vidieť tak na vlastné oči lietadlo, na ktorom Louis Blériot preletel ako prvý človek ponad La Manche v stroji ťažšom ako vzduch, či ohromnú parnú lokomotívu, pri ktorej sa aj p. Vavrek cítil so svojou výškou 187 cm ako dieťa. Nenechali sme si ujsť ani príležitosť zúčastniť sa súkromnej exkurzie vo firme Prusa Research známej výrobou 3D tlačiarní.
Keďže sme boli obaja plní inšpirácie, dojmov a zážitkov, tak nás nevyviedla z miery ani porucha rušňa na ceste späť. Svietilo slnko, vonku bolo príjemne teplo a 500 m prechádzka na stanicu v Kraľovanoch nám po dlhom sedení vo vlaku prišla celkom vhod.
Veríme, že množstvo získaných tipov a informácií sa nám podarí implementovať do vyučovacieho procesu a taktiež zlepšiť chod našej školy na rôznych úrovniach, aby sme sa všetci mali lepšie, boli spokojnejší, múdrejší, efektívnejší, aktuálnejší...no skrátka IN.