Pedagóg a žiak PSK 2017
Dopoludnie 26. júna 2017 sa na Veľkej scéne Divadla Jonáša Záborského v Prešove nieslo v čarovnom duchu. Pri príležitosti ukončenia školského roka 2016/2017 sa už po 9. krát uskutočnilo pod záštitou predsedu Prešovského samosprávneho kraja, MUDr. Petra Chudíka, slávnostné odovzdávanie ocenení Sophista pro regione – pre najúspešnejších stredoškolských pedagógov, a ocenenia Lux mentium – najúspešnejším žiakom stredných škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti PSK. Slávnostné udeľovanie ocenení bolo spojené s kultúrnym programom, po ktorom boli všetci hostia pozvaní na čašu vína.
Veľmi nás teší, že v zástupe dvadsiatich najúspešnejších pedagógov stála aj naša kolegyňa – Mgr. Viktória Poliaková, ktorej meno je už 48 rokov späté so Strednou priemyselnou školou elektrotechnickou v Prešove. Mgr. Viktória Poliaková je stredoškolskou pedagogičkou slovenského jazyka a literatúry a ruského jazyka a celý svoj profesionálny život zasväcuje výchove a vzdelávaniu mladých. Bola a stále aj je pilierom pedagogického zboru. Jej osobnosť vyzdvihuje precíznosť, zodpovednosť a spoľahlivosť. Aktívne sa podieľala na tvorbe školského vzdelávacieho programu, zachytávajúc nové trendy a nové požiadavky vo výučbe slovenského jazyka a literatúry. Zaslúžila sa aj o popularizáciu školy v regióne ako spoluautorka publikácií a autorka mnohých článkov o škole. Jej ľudský a profesionálny prístup je pre kolegov a žiakov každodennou inšpiráciou.
A aké pocity mala naša kolegyňa, Mgr. Viktória Poliaková, keď z rúk predsedu PSK preberala ocenenie najúspešnejších pedagógov?
„Toto ocenenie som vôbec nečakala, ale som vďačná, že ho mám. Bola som dojatá. Veľa vecí si človek až v takejto chvíli uvedomí a rekapituluje. Po skončení Filozofickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Prešove v roku 1969 som nastúpila učiť SJL a RUJ na SPŠE Prešov a ostala som jej verná dodnes. Považujem to za šťastie alebo akýsi dar možno vyššej moci. Šťastena mi priala aj v tom, že som mala okolo seba dobrých ľudí, ktorým dodnes vďačím za cenné rady a skúsenosti. Čas overil aj to, že poriadok a disciplína sú základnými atribútmi pedagogickej práce.“
Čo pre ňu znamená práca pedagóga a aký zmysel vidí vo výchove mladých ľudí?
„Povolanie pedagóga bolo mojím snom a životným cieľom. Opäť som mala šťastie, že sa mi splnil. Práca učiteľa znamená pre mňa radosť aj zadosťučinenie z úspechov mojich študentov v prítomnosti aj minulosti. Často a pri rôznych príležitostiach ich stretávam. Na rozdiel odo mňa ma poznajú, prihovoria sa. Mám dobrý pocit, že nezabúdajú na svoju školu a učiteľov. Sú to slušní ľudia a uplatnili sa v spoločnosti. Uvedomím si, že hádam aj ja som k tomu aspoň troškou prispela. Práca s mladými ľuďmi ma obohacuje a v mojom veku dodáva životnú energiu. Napriek generačnému rozdielu snažím sa pochopiť ich názory, zmýšľanie, reakcie a pomáhať im. Nič sa na tom dodnes nezmenilo. Jednoducho mala som a stále mám túto prácu rada. Počas mojej pedagogickej praxe sa vyskytli rôzne situácie. Pri ich riešení som sa snažila postupovať ľudsky a spravodlivo.“
V čom je vzdelávanie a výchova dnešnej mládeže iná v porovnaní s minulosťou?
„Výchova a vzdelávanie dnešnej generácie je, podľa mňa, odrazom spoločenských pomerov. Nechcem, aby to vyznelo ako klišé, ale skúsenosti dokazujú, že mladí ľudia sú obrazom svojich rodičov, učiteľov a tým, čo ich obklopuje. Na rozdiel od staršej generácie, ktorú som učila, sú mladí ľudia dnes smelší vo vyjadrovaní svojich názorov, niektorí sebavedomejší, ale aj menej úctivejší. Oproti minulosti musíme viac skúmať príčiny ich správania, ktoré viac súvisia s ich rodinným zázemím a konzumným spôsobom života. V každej dobe je výchova, najmä mladých ľudí, náročná. Myslím si, že spoločným menovateľom pri nej by mal byť, predovšetkým, osobný príklad dospelých, humánny prístup, pochopenie. Vyhnúť by sme sa mali prehnanému mentorovaniu a poučovaniu, čo mládež väčšinou odmieta.“
Radosť z ocenenia našej kolegyne máme všetci. Želáme si, aby aj naďalej bola členom nášho pedagogického kolektívu SPŠE Prešov. Prajeme jej, nech aj naďalej pristupuje k výchovnovzdelávaciemu procesu s láskou, ktorá sa jej neraz vráti v podobe uznania a úspechu jej študentov.