Staršie vydania

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

Chcem, aby moje produkty zmenili svet k lepšiemu

danilak-jpg

Ing. Radoslav Danilák, PhD., mimoriadne úspešný absolvent SPŠE v Prešove. Maturoval v roku 1987 a pokračoval v štúdiu na TU v Košiciach.

Prešovčan, dnes už s americkým pasom, má na konte viac než dvesto patentov, kariéru v kľúčových korporáciách čipového biznisu a tiež vlastné start-upy s multimiliónovými exitmi. Momentálne žije v USA, v Silicon Valley a pracuje na ďalších projektoch.

Patrí k najznámejším Slovákom žijúcim v USA, vďaka revolučným čipom, ktoré sa použili v najrýchlejšom počítači na svete, v Playstation 2 a v PC, ktoré sa dnes vyrábajú.

Počas uplynulých dvadsiatich rokov stál hardvérový architekt Radoslav Danilák pri zrode zásadných inovácií počítačových čipov. Bol šéfdizajnérom recenziami vyzdvihovaného čipsetu Nvidia nForce 4, ktorý zmenil vzťahy jeho vtedajšieho zamestnávateľa s Intelom z top konkurenta na top zákazníka.

Vyvíjal tiež čip Fermi pre vtedajší najvýkonnejší superpočítač na svete Tianhe-1, ktorý z trónu zosadil mašiny s intelovskými procesormi. Jeho ďalší vynález umožnil vznik novej SSD generácie úložných diskov.

Vážený pán Danilák,

sme vďační za príležitosť položiť Vám zopár otázok.

Ste výnimočný a živý príklad toho, ako sa dá svojimi schopnosťami, talentom a tvrdou prácou získať rešpekt a uznanie v cudzej krajine.

  • Raz ste v médiách uviedli, že seba i firmu považujete za „draka“. Čo ste tým mysleli?

Pochádza to z ázijskej kultúry. Firmu, ktorá má slabé produkty a skoro žiaden rešpekt, označujú ako psa. Toto zviera je závislé na majiteľovi, pričom jedlo si musí niekedy zobrať samo. Ako tigra zas označujú agresívne firmy. Každý sa ich bojí, no v momente, keď tiger zoslabne, zabijú ho. Drak je mystická bytosť, ktorú rešpektujú a majú radi. Firma, ktorá je takto označená, má unikátny produkt, silu a vie si získať na trhu uznanie i rešpekt, nie strach.

  • Máte za sebou množstvo úspechov. Na čo ste najviac hrdý ?

Hrdý som na nForce4, ktorý je považovaný za najlepší chipset v histórii počítačov a tiež na SandForce. Ten totiž naštartoval revolúciu pevných diskov, vo svojom MacBook Air ho používal aj americký IT gigant Apple.

  • Aké je Vaše životné krédo ?

Ak neexistuje cesta, urob si ju.

  • Čo ste v živote obetovali pre úspech a pracovnú kariéru ?

Obetoval som toho veľa. Kvôli práci som odišiel z prostredia, kde je menší stres a ľudia žijú šťastný život - len o tom častokrát ani nevedia.

  • Môžete prezradiť, na akom novom projekte v súčasnosti pracujete ?
danilak-jpg

Spoluzaložil som americkú firmu Tachyum, na čele ktorej stojím, a ktorá vyvíja čipy pre veľké dátové centrá, aké prevádzkuje Alibaba, Facebook, či Google. Čipový priemysel v súčasnosti zápasí s tzv. performance plateau. Ide o to, že hoci sú čipy s tranzistormi čoraz rýchlejšie, grafické karty počítačov z fyzikálnych dôvodov rýchlejšie nie sú. Keďže však čipy musia byť spojené s vodičmi, akékoľvek zrýchlenie sa presunie len na vodiče, čo je problém. Tachyum však zmenil spôsob spracúvania dát v čipoch. Našli sme spôsob, ako už dáta netreba posúvať po vodičoch. Náš tím aktuálne pracuje na vývoji produktového radu Cloud Chip. Ten veľkým dátovým centrám ušetrí značné množstvo energií, zvýši ich výkon a zníži náklady na prevádzku. Vyjadrené číslami – kapitálové výdavky na dátové centrá a úložný hardvér sa vďaka Cloud Chipu zredukujú trojnásobne, vlastnícke náklady klesnú o štvornásobok, energetická náročnosť hardvéru sa skreše o päť až desaťkrát. Cloud Chip tiež redukuje priestorovú náročnosť, a to až o 90-percent.

  • Aké firmy sa zaradili medzi vašich zákazníkov ?

V spoločnosti SandForce to boli firmy ako Apple, IBM, Intel, Toshiba, Hynix, Seagate, LSI a mnoho ďalších. Vo firme Skyera to zas bola americká armáda, tajné služby a jednotky špeciálneho nasadenia.

  • Čo vám pomohlo, aby s vami začali spolupracovať takíto významní hráči na trhu?

Pri každom to bolo niečo iné. IBM sme presvedčili vďaka pravdivosti a dôvere. V IBM totiž vedeli, že to, čo povieme, tomu môžu veriť. Intel, hlavný konkurent mojej firmy SandForce, s nami začal spolupracovať aj preto, že sme mu dokázali, že SandForce má schopný manažment. Z konkurenta sa tak Intel stal našim zákazníkom. LSI, ktorý SandForce kúpil, presvedčila naša práca a pomoc zákazníkom. Najväčšieho výrobcu pevných diskov na svete Seagate sme presvedčili, že budúcnosť je inde a že nemajú na výber, ak chcú fungovať ďalej. Veľmi ťažký oriešok bol Apple. Trvalo to vyše roka, kým sme ich definitívne presvedčili, že náš produkt splní ich extrémne náročne požiadavky na kvalitu. Nakoniec nám však manažment Apple dal svoju plnú dôveru, čo je naozaj nesmierne ťažké.

  • Vraj sa poznáte aj so Stevom Wozniakom, jedným zo zakladateľov Apple? Aký je?

To je pravda, odkiaľ to viete (smiech)? Občas spolu zájdeme na obed. Keď som pôsobil v SandForce, Steve bol v konkurenčnej firme Fusion-IO, no pri mojich vystúpeniach sedával v prvom rade. Považoval som to za veľké uznanie. Steve je dobrák a ma veľmi veľké srdce.

  • Čím sa líšia čipy, ktoré vyvíjate, od konkurenčných? Prečo sú úspešnejšie ?

V SandForce sme vyvinuli technológiu, ktorú neboli schopní vymyslieť ani v takom Inteli, Samsungu, Toshibe, Seagate, či LSI. Vďaka nej sme spoľahlivosť a životnosť flash pamäte zdesaťnásobili. Keďže tieto flash pamäte stáli 3 doláre za gigabajt, nahradili disky s flash pamäťami za 20 dolárov za gigabajt. Dodnes túto technológiu neprekonal nikto – len moja ďalšia spoločnosť Skyera. Tá bola v porovnaní s konkurenciou zhruba 100-násobne menšia, na trh však priniesla systémy, ktoré boli päťkrát lacnejšie. A hoci som na obe firmy hrdý, v porovnaní s nimi považujem za projekt svojho života Tachyum. Z hľadiska trhu, na ktorom pôsobí, je to totiž 100-násobne väčšia príležitosť ako boli SandForce či Skyera.

  • Ktorý projekt, na ktorom ste pracovali, bol pre vás najzaujímavejší?

U mňa platí, že je to vždy projekt, na ktorom aktuálne pracujem, lebo sa pri tom učím veľa nových vecí. Výnimočným však pre mňa bola spoločnosť SandForce, keďže som práve tu bol vôbec po prvýkrát zodpovedný za smerovanie a prežitie firmy.

  • Ocitli ste sa niekedy v situácii, že začatý projekt nedokončíte a skrachuje?

Som rád, že sa doteraz všetky produkty, na ktorých som pracoval, aj dokončili. Samozrejme, všade nastali krízové situácie, keď sme si mysleli, že to nezvládneme a firma skončí. Ale nakoniec tomu tak nebolo, práve naopak.

  • Môžete uviesť príklad?

Mimoriadna situácia nastala v spoločnosti SandForce. Na našom systéme sme totiž objavili správanie, pri ktorom sme matematicky vedeli dokázať, že môže viesť k havárii. Podarilo sa nám to na určitý čas zalepiť, aby to fungovalo, pričom následne sme to celé v revízii čipu doriešili. Aj keď tu by sa dalo povedať, že kríza ani nenastala, predišli sme jej. Keby sme problém nedoriešili pred ďalším kolom investovania, nikto by nám už neposkytol financie a SandForce by zanikol. V Spojených štátoch sa takéto situácie volajú Near Death Experience, teda skúsenosť z blízkosti smrti.

V budúcom čísle uverejníme druhú časť rozhovoru s Ing. Radoslavom Danilákom, PhD., v ktorom prezradí viac o sebe a svojej práci, i spomienkach na SPŠE.

PhDr. Andrea Mladá

Všetky informácie pod jednou strechou!

univerzitny-de

Výber ďalšieho štúdia, voľba vysokej školy sú témy pre stredoškoláka veľmi dôležité. Pre SPŠE je zase dôležitá spolupráca s vysokými školami pri formovaní profilu absolventa školy. To boli hlavné podnety pre riaditeľa školy, Ing. Slavomíra Kožára, MBA, ktorý prišiel s projektom ponúknuť univerzitám, na ktoré najčastejšie smerujú kroky čerstvých absolventov školy, priestory školy na prezentáciu svojich študijných programov.

Podujatie pod názvom Univerzitný deň v SPŠE 2018, ktoré sa konalo 22. 2. 2018 bolo jedinečnou príležitosťou prezentácie univerzít, ktoré mohli podať najaktuálnejšie informácie o vysokoškolskom štúdiu  všetkým študentom 3. a 4. ročníka školy.  

Pozvanie prijali Prešovská univerzita, Technická univerzita Košice, Žilinská univerzita, Slovenská technická univerzita Bratislava, Vysoké učení technické Brno, České vysoké učení technické Praha a Unicorn College Praha.

Každá univerzita mala svoj vyhradený výstavný priestor, kde prezentovala študentom, čo ich čaká, ak si vyberú tú ktorú fakultu alebo katedru, aké zaujímavosti, stáže, možnosti spolupráce na projektoch a pod. univerzita ponúka, aké odbory je možné študovať. Taktiež sa jednotlivé fakulty snažili zaujať záujemcov svojimi produktmi, učebnými pomôckami alebo výskumnými úlohami.

To, že Univerzitný deň v SPŠE 2018 mal zmysel, potvrdzujú aj názory študentov a jednotlivých univerzít: „Mohli sme získať veľa potrebných informácií z prvej ruky. Pre mňa táto akcia mala význam, aj keď mi tam ešte chýbala Masarykova univerzita z Brna,“ študent Tomáš. „Musíme si vážiť takúto možnosť, ktorú nám poskytla SPŠE, lebo nie sme nútení cestovať na DOD jednotlivých univerzít“, štvrták Lukáš. „Veľkou výhodou Univerzitného dňa v SPŠE bola možnosť priamych otázok na vysoké školy, ktoré nás zaujímali. Veľmi pozitívne hodnotíme aj to, že si školy priniesli na ukážku učebné pomôcky, s ktorými vysokoškoláci reálne pracujú“,  študenti Daniel a Tadeáš.

Zástupcovia zúčastnených univerzít poukázali na to, že Stredná priemyselná škola elektrotechnická v Prešove je najlepšia stredná odborná škola na Slovensku, ktorá má najšikovnejších študentov nielen v teoretických oblastiach, čo študujú, ale aj v praktických zručnostiach. Sú výborne pripravení na ďalšie štúdium na vysokej škole, ale aj pre prax. Navyše sú veľmi kultivovaní. Vysoké školy podujatie uchopili ako dobrú príležitosť priamej komunikácie so študentmi. Výhody videli hlavne v tom, že nevstupovali jednotlivo do vyučovacieho procesu (a tým ho nenarúšali), ale naplno využili deň, aby zaujali. „Uvítame možnosť zúčastniť sa takejto akcie aj budúci rok,“ dodal jeden zo zástupcov univerzít.

Bezprostredne po skončení Univerzitného dňa prišli mailové reakcie:

„Veľmi si ceníme, že sa k výberu povolania pre svojich študentov stavia Vaša škola zodpovedne, zároveň si vážime, že ste pri organizovaní tohto podujatia oslovili aj našu univerzitu a fakultu. Žijeme v dobe „odlivu mozgov“ do zahraničia a mali by to byť práve naše vzdelávacie inštitúcie, ktoré by sa mali usilovať o zvrátenie tohto nepriaznivého trendu pre náš región. Verím, že spoločným úsilím a tesnejšou spoluprácou bude v našich silách tento cieľ dosiahnuť“.

 „Velice rád děkuji za pozvání! Musím říct, že byla čest se s vámi a SPŠE setkat. Osobně musím smeknout před Vašimi úspěchy, SPŠE je v celé řadě věcí a činnosti velmi dobrou inspirací pro Unicorn College“.

Mgr. Lucia Liptáková

Deň otvorených dverí v SPŠE

dod-jpg

Dňa 20. 2. 2018 sa v našej škole uskutočnil od 13-ej do 17-ej hodiny DOD, kedy ju mohli navštíviť žiaci ZŠ, ktorí majú perspektívny záujem o štúdium.

V priestoroch školy, v 7 učebniach, sme im ponúkli prezentáciu našich študijných odborov, spojenú s výstavou študijných pomôcok, prác študentov, ukážkami výrobkov a technológií.

Bezpochyby najzaujímavejšou, aj najlákavejšou, bola expozícia študijného odboru Elektrotechnika so zameraním na oblasť priemyselnej informatiky, ktorá uviedla návštevníkov do sveta riadiacich systémov, robotiky, 3D tlače a elektroniky.

Návštevníci mali možnosť otestovať si svoju šikovnosť na rôznych interaktívnych zariadeniach, kde mohli vyhrať kľúčenku, zapojiť si jednoduchý elektrický obvod, za pomoci žiakov SPŠE naprogramovať LEGO robota, alebo vytvoriť svoj prvý program pre mikrokontroler na vývojovej doske Arduino.

Lákadlom tohto odboru bol aj humanoidný robot Poppy, ktorý návštevníkom na pozdrav niekedy zakýval, inokedy zatancoval.

Občas návštevníkov vystrašil hluk kompresora, ktorý poháňal vystavované pneumatické obvody.

Tak ako v minulých ročníkoch DOD, tak aj tento rok návštevníkov upútalo množstvo výrobkov a robotov vyrobených za pomoci 3D tlačiarne, ktorá aj počas DOD neúnavne nanášala vrstvu po vrstve roztavený plastový materiál a pred zrakmi hostí vytvárala žiakmi navrhnutú škatuľku.

Formou praktických cvičení si mohli tiež záujemcovia vyskúšať naprogramovať blikač a generátor tónov, ktorý sa spúšťa tlačidlom pomocou Arduina a vyskúšať grafické programovanie LEGO robotov.

Rovnako zaujal aj odbor Informačné a sieťové technológie, ktorý ponúkal pútavé kvízy s 10 súťažnými otázkami z odboru IT. Návštevníkov zaujalo to, že si mohli zahrať počítačové hry v JAVE, C, ktoré naprogramovali naši študenti a mohli si vyskúšať tvorbu programov v prostredí SCRATCH, pričom mali na výber z 3 možností /ľahká, stredná, ťažká úloha/ a za splnenie úlohy mohli získať sladkú odmenu.

V odbore Počítačové systémy si mohli návštevníci pozrieť výrobu internetových káblov, vyskúšať si kvíz IT ohľadom počítačov, komponentov, zoznámiť sa s multimediálnym dátovým úložiskom – Q-BOX, vytvárať smart - TV z normálnej TV pomocou Q-BOXU, či skúsiť si programovanie -CODEBUG.

Všetci zúčastnení kolegovia, ktorí aktívne pripravili DOD /za všetkých len Ing. Macej, Ing. Ambrozy, Ing. Hedvigová, Ing. Mitrová, Ing. Šandrejová, Ing. Dlugošová, Ing. Gašparík, Ing. Kontura/ zhodnotili akciu ako dôležitú a prínosnú pre zviditeľnenie a udržanie dobrého mena našej školy.

Najpozitívnejšie boli ohlasy a hodnotenie žiakov zo ZŠ Konštantínova zo Stropkova a tiež ich rodičov, ktorí svoju návštevu hodnotili takto: ,,Sme veľmi príjemne prekvapení vašimi prvákmi z triedy I. SA a tým, s akým zanietením, záujmom a odbornosťou rozprávali o svojom odbore, o tom, čo všetko sa za krátky čas naučili vo vašej škole, o tom, aké tu majú možnosti a ako im učitelia umožňujú sa rozvíjať a zdokonaľovať.“

Aj tento ročník DOD určite prispel k tomu, aby si záujemcovia o štúdium v SPŠE na vlastné oči a uši overili a uistili sa, či to bude pre nich tá správna voľba.

Mgr. Iveta Kovaľová

ELEKTROmatik

elektromatik-jp

 V utorok, 20. 2. 2018, bolo súčasťou DOD na pôde našej školy školské kolo 4. ročníka matematickej súťaže ELEKTROmatik. Dve domáce kolá riešilo 31 štvorčlenných tímov žiakov základných škôl a päť najúspešnejších z nich H4ck3rW4m3n, BJKL1, zssibirska1, zssibirska2 a Chewing Gum postúpilo do školského finále. Súťaž trvala 60 minút čistého času. Počas súťaže dostávali súťažiaci každých 20 minút novú sériu úloh podobných domácemu kolu. Medzi sériami bola prestávka približne 10 minút. Úlohou súťažiacich bolo v danom časovom limite odovzdať čo najviac správne vyriešených úloh. Po celý čas prevládala príjemná súťaživá atmosféra, pracovné, ale tvorivé napätie. Víťazom sa stal tím deviatakov H4ck3rW4m3n zo ZŠ na Ul. Šmeralova v Prešove, ktorí sa „ prepočítali“ k odmene, ktorou bol digitálny multimeter. Dúfame, že sú to budúci elektrikári a padne im vhod. Na 2. mieste sa umiestnil tím BJKL1 zo ZŠ na Bajkalskej ulici v Prešove, aj im bol odmenou digitálny multimeter. Trojicu najlepších doplnil tím zssibirska1 zo ZŠ na Ul. Sibírska v Prešove, ktorých potešil nový USB disk. Ceny do súťaže venovala Nadácia školy pri SPŠE. Gratulujeme. Víťazmi sa stali všetci už len tým, že sa dostali do finále a ukázali svoj pozitívny vzťah k matematike. S viacerými sa, dúfame, stretneme aj o rok.  Oceňujeme ich chuť a zanietenosť urobiť niečo pre svoje zdokonalenie vo voľnom čase. Ich učiteľom matematiky ďakujeme za ochotu, za schopnosť motivovať, za vedenie a podporu pri riešení úloh na úkor svojho voľného času.

Mgr. Marta Kožárová

Školské kolo ELEsparks

elesparks-png

Súčasťou Dňa otvorených dverí, 20. februára 2018, bolo aj školské kolo ELEsparks – súťaže družstiev ZŠ v anglickom jazyku.

Po dvoch domácich kolách, v ktorých žiaci absolvovali online testy, boli tí najlepší pozvaní k nám, kde v príjemnom prostredí upravenej učebne prebiehalo školské kolo súťaže. Úlohou siedmich trojčlenných tímov bolo spoločnými silami úspešne zvládnuť počúvanie a čítanie     s porozumením, pár lexikálno-gramatických cvičení, porozprávať príbeh podľa obrázka a napísať esej na zadanú tému.

Všetci zúčastnení ukázali, že anglický jazyk pre nich vôbec nie je cudzí, ale že v ňom dokážu komunikovať, písať pekné eseje a pohotovo reagovať na dané situácie. Tí najlepší boli odmenení hodnotnými cenami, ktoré do súťaže venovala Nadácia SPŠE, vydavateľstvo MacMillan a súkromná jazyková škola BE UP.

 

Tu sú tí najúspešnejší:

Dank Engines (A. Duleba, J. Polačok, M. Hrbatý) ZŠ Bajkalská 29, Prešov

Vlacikcejo (M. Čmilanský, S. Miščík, K. Štefaňáková) ZŠ Bajkalská 29, Prešov

Nameless crew (S. Blichová, E. Lipovská, D. Minárik) ZŠ Májové námestie 1, Prešov

 

Všetkým súťažným tímom ďakujeme za účasť, oceňujeme snahu, usilovnosť a výbornú jazykovú zdatnosť, ktorú v školskom kole ukázali. Poďakovanie patrí aj ich vyučujúcim, ktorí iste nie malou mierou prispeli k výborným výsledkom svojich žiakov. Želáme postupujúcim  i nepostupujúcim tímom veľa úspechov a dúfame, že i táto súťaž prispela k ich ďalšej motivácii pri štúdiu tohto krásneho a zaujímavého jazyka.

Mgr. Emília Čulková

Elektronika hrou

elektronika-hro

Stredná priemyselná škola elektrotechnická v Prešove zorganizovala 20. 2. 2018 v rámci DOD školské kolo súťaže 2-členných družstiev ZŠ – Elektronika hrou. V troch domácich kolách, ktoré prebehli v čase od 13. novembra 2017 do 21. januára 2018 žiaci riešili jednoduché úlohy, kde k správnym výsledkom sa mali dopracovať buď simuláciou zadaní, resp. jednoduchými reálnymi meraniami.

Do spomínaného školského kola postúpilo 8 tímov, ktoré mali v časovom limite odsimulovať zadania a urobiť niekoľko jednoduchých meraní na potvrdenie odsimulovaných hodnôt.

Po súťaži nasledovala prehliadka školy a vyhodnotenie najlepších tímov.

Súťažiaci preukázali veľmi dobré znalosti a zručnosti pri riešení zadaných úloh a tí najlepší boli odmenení hodnotnými cenami, ktoré do súťaže spolufinancovala nadácia SPŠE, ktorá aj takýmto spôsobom propaguje odbor elektrotechniky, motivuje žiakov základných škôl k výučbe elektrotechniky a napomáha k vyhľadávaniu talentovaných žiakov.

Prvenstvo získal tím Udič (Juraj Udič.) zo ZŠ  Bardejov. Na druhom mieste sa umiestnil tím Matmar, (Matej Mazúr a Martin Kmeť) zo ZŠ v Prievidzi. Ako tretí skončil tím Májovkári1 (Jaroslav Petrisko a Lukáš Kočerha) zo ZŠ Májové námestie.

Všetkým súťažiacim ďakujeme za účasť a ceníme si ich snahu, zručnosti a znalosti, ktorými sa prezentovali. Želáme im veľa úspechov.

Ing. Peter Fritz

Stredoškolská odborná činnosť v SPŠE Prešov

SOC

V dňoch 21. – 23. februára 2018 sa uskutočnila v Strednej priemyselnej škole elektrotechnickej v Prešove súťaž Stredoškolská odborná činnosť. Do tejto súťaže sa zapojili študenti tretieho a štvrtého ročníka. Študenti súťažili v štyroch súťažných kategóriách, ako je Problematika voľného času, Informatika, Elektronika, hardware a mechatronika a napokon Tvorba učebných pomôcok. Celkový počet zúčastnených prác zapojených do školského kola bol 33. Nakoľko práce študentov boli spracované po teoretickej, ale aj praktickej stránke na veľmi dobrej úrovni. K tomu prispeli aj svojimi konštruktívnymi radami konzultanti jednotlivých prác, na ktorých sa obracali študenti riešiaci projekty počas celého polroka. Výsledkom ich úsilia nebola len praktická práca v podobe fyzického zariadenia, ale aj napísaná dokumentácia, ktorá bola následne obhajovaná pred odbornou hodnotiacou komisiou. Študenti si mohli overiť svoje prezenčné a komunikačné zručnosti. Pre štvrtákov to bola generálka pred praktickou časťou maturitnej skúšky a pre študentov nižších ročníkov pozitívna skúsenosť, ktorú môžu zúročiť v nasledujúcich školských rokoch aj na súťaži Stredoškolská odborná činnosť.

V odbore Problematika voľného času sa na 1. mieste umiestil študent 4. ročníka, Daniel Gordán, so svojou prácou Bluetooth reproduktor. Druhé miesto obsadil v tomto odbore  Marko Krivánek, s prácou Ovládanie videostrižne .

soc-skolske

V kategórii Informatika si opäť 1. miesto vybojoval študent Benedikt Feťko, s prácou Program na výučbu znakovej abecedy. Druhé miesto obsadili chlapci 4. a  3. ročníka, Lukáš Purdeš, Radovan Škop, Damián Paranič a Adam Valalský, ktorí prezentovali svoju prácu s názvom Odpoludnie s matematikou a slovenčinou.

Súťažné práce študentov boli zastúpené aj v odbore Elektrotechnika, hardware a mechatronika. Prvé miesto získal študent 4. ročníka – Tadeáš Kmecik, s prácou CNC fréza. Na 2. mieste skončil Richard Fiľo, ktorého práca niesla názov Vytvorenie robotickej ruky.

Svojimi výrobkami obohatili študenti aj súťažný odbor Tvorba učebných pomôcok. Prvé miesto v tejto kategórii patrilo Alžbete Hurovej a Henrichovi Hanušovskému, ktorí pripravili ako učebnú pomôcku IT môžeš programovať!.

V kategórii Ekonomika a riadenie prebehlo triedne kolo. Boli vybrané práce Adama Proppera s názvom Online marketing vo vybranom podniku a práca Niny Oľhovej s názvom Dizajn výrobku.

Do krajského kola SOČ postupujú spomínaní študenti, ktorých výrobky ako najlepšie ocenila odborná hodnotiaca komisia a umiestnili sa na 1. a 2. mieste. Veríme, že študenti Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej Prešov budú v krajskom kole Stredoškolskej odbornej činnosti čo najúspešnejší.

Ing. Ondrej Kontura

3. medzinárodné stretnutie partnerov projektu ISTRA

stretnutie-istr

Takmer po 9 mesiacoch od posledného projektového stretnutia sa na pôde SPŠE Prešov stretli dňa 14. 2. 2018 partneri projektu ISTRA.  Stredná priemyselná škola elektrotechnická Prešov bola v tento deň organizátorom a hostiteľom 3. medzinárodného stretnutia týchto partnerov, ktorého sa zúčastnili inštitúcie podieľajúce sa na danom  projekte a ich  zástupcovia:

  • Burgas Free University (BFU) – Bulharsko, koordinátor projektu,
  • Bulharský národný inštitút pre štandardizáciu (BDS),
  • Úrad pre štandardizáciu a metrológiu – Lotyšsko (SAMC),
  • Lotyšské umelecké kolégium Riga – Lotyšsko,
  • Technická stredná škola George Bibescu, Craiova – Rumunsko,
  • Stredná priemyselná škola elektrotechnická Prešov – Slovensko,
  • Odborná škola obchodu Burgas – Bulharsko.

 

Na danom stretnutí sa jednotliví partneri dohodli na presných postupoch pri:

  • finálnom vytvorení ISTRA virtuálneho výučbového prostredie /VLE/, v ktorom lektori (profesori) rovnako ako študenti budú sledovať systém vzdelávania s cieľom zlepšiť svoje kľúčové a prierezové kompetencie,
  • finálnom vytvorení učebných osnov o normách pre systém riadenia bezpečnosti informácií a pre systémy manažérstva rizika,
  • finálnom vytvorení učebných osnov a materiálov pre vyučovanie študentov vo virtuálnom výučbovom prostredí.

 

Výstup projektu a daného stretnutia bol zameraný na tieto cieľové skupiny:

  • študenti SPŠE odborného vzdelávania, pre ktorých vzdelávanie o daných normách prinesie osoh vo forme zlepšenia a prehĺbenia ich teoretických a praktických znalostí a zručností v oblasti noriem a samotnej normalizácie o ISO 27 000  a ISO 31 000,
  • externé organizácie, ktoré získajú v školeniach dostatočné základné znalosti o normách a normalizácii a v záležitostiach týkajúcich sa normalizácie v ISO 27 000  a ISO 31 000,
  • školitelia (profesori), ktorí budú mať kvalifikáciu pre tvorbu učebných osnov a získajú odbornosť v školení svojich študentov zahŕňajúcich normy vo virtuálnom výukovom prostredí pre odborné vzdelávanie a odbornú prípravu o ISO 27 000  a ISO 31 000.

Celé stretnutie sa nieslo vo veľmi príjemnej atmosféra a veríme, že si každý partner odniesol nielen nové vedomosti a poznatky z daného pracovného stretnutia, ale aj nezabudnuteľné chvíle a zážitky. Záverečné stretnutie projektových partnerov sa uskutoční v mesiaci september 2018 v bulharskom meste BURGAS.

This project has been funded with support from the European Commission. This communication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Ing. Vladimíra Pastirová, Mgr. Miroslava Gajdošová

Ekonomická olympiáda

ekonomicka-oly

INESS – Institute of Economic and Social Studies v tomto školskom roku organizuje Ekonomickú olympiádu pre študentov stredných škôl, ktorá pozostáva z troch kôl. V prvom kole online formou boli zapojení študenti 1., 2. a 4. ročníka odboru ITM. Do krajského kola, ktoré sa konalo v utorok, 20. 2. 2018 v priestoroch Fakulty manažmentu Prešovskej univerzity v Prešove, postúpil študent Matej Centko z I. F, ktorý ako jediný zvládol test na 75%. Ostatní študenti riešili úlohy s úspešnosťou od 30% do 70%.

Do ekonomickej olympiády sa celkovo zapojilo 4 000 študentov z celého Slovenska, no najväčšiu účasť zaznamenali v Prešovskom kraji s 827 riešiteľmi. V krajskom kole súťažilo 70 pozvaných študentov.

Test krajského kola pozostával zo 4 častí, prvá časť obsahovala 5 testových otázok.  Ďalšie tri časti obsahovali jednotlivo 1 otvorenú otázku, kde bolo nutné bližšie vysvetliť, rozpísať a zdôvodniť svoju odpoveď. Cieľom úloh nebolo to, aby študenti poznali poučky alebo teóriu, ale aby ukázali, že vedia uvažovať ako ekonómovia a svoje tvrdenia vedeli obhájiť. Pre zvládnutie otvorených otázok mali študenti vedieť vysvetliť fungovanie dopytu a ponuky, poznať základy monetárnej politiky, vedieť vypočítať úrok či výnos, mať základný prehľad o výdavkoch verejnej správy, poznať zložky HDP, orientovať sa v základných ekonomických pojmoch a poznať najznámejších svetových a slovenských ekonómov.

Testy sa nevyhodnocovali na mieste, keďže otvorené otázky si vyžadujú podrobné vyhodnotenie, ktoré je časovo náročné.  Vyhodnotenie bude oznámené v priebehu marca, v rámci ktorého sa dozvieme, ktorí študenti postupujú do celoslovenského finále, ktoré sa bude konať 26. 4. 2018 v priestoroch Ekonomickej univerzity v Bratislave.

Ing. Ljuba Krišová

Február v ŠI

skolsky-inter

Prvý polrok v školskom roku 2017/18 je za nami. Pre niektorých bol úspešný, pre iných menej. Celkovo je prospech ubytovaných študentov v ŠI v priemere už niekoľko rokov lepší   ako v škole.

Február je mesiac, keď sa treba opäť zamyslieť, že je lepšie začať s učením od prvých hodín a netrápiť sa s opravovaním známok pred koncom školského roka.

Je už zvykom, že po polroku sa u prvákov vykoná sociometrický test, ktorý poukáže na vzťahy v skupine. V tomto roku sa ukázalo, že chlapci majú medzi sebou neutrálny alebo veľmi dobrý vzťah, nie je medzi nimi nikto, koho by určili, že im vadí.

Aj keď so zemepisom sa študenti v tejto škole nestretávajú, preverili sme ich vedomosti v kvíze o hlavných mestách Európy. 20 správnych odpovedí nemal nikto, 5 chlapci mali 19 správnych odpovedí a najnižší dosiahnutý počet bol 13.

Pri príležitosti sv. Valentína sme videli, koľko našich chlapcov je zasiahnutých Amorovým šípom. Chceli od nás radu, čo by mali svojim polovičkám v tento sviatok darovať.  My sme sa zhodli na tom, že každú ženu určite poteší pekný kvietok.

Naši študenti si v DAD pozreli divadelné predstavenie Ťapákovci.  Dej slávnej dramatizácie prozaickej predlohy významnej slovenskej spisovateľky z obdobia kritického realizmu prenesie diváka do minulosti, na dedinu, do domu početnej rodiny Ťapákovcov, ktorá je preslávená svojou lenivosťou  a  nevôľou k akejkoľvek aktivite.

Mesiac február sa niesol v znamení olympiády. Chlapci ju prežívali sledovaním športových súťaží. Najviac ich už tradične zaujímali hokejové prenosy a výkony našich lyžiarov.  U nás si chlapci zmerali sily v posilňovni školy, kde súťažili v počte opakovaní klikov za 0,30 minút. Najlepší výkon dosiahol M. Tomčo s počtom 39 opakovaní. V telocvični to boli futbalové zápasy medzi tretiakmi a štvrtákmi. Opäť sa ukázalo, že chlapci, ktorí hrajú futbal za svoje obce, si s loptou veľmi dobre rozumejú.

V závere mesiaca sa uskutočnilo zasadnutie ŽIR, na ktorom boli tlmočené požiadavky študentov jednotlivých ročníkov. Svojimi nápadmi a postrehmi študenti pomáhajú zlepšiť kvalitu života v našom internáte.

Iveta Vinklerová

Aktivity tried

IST-čkári navštívili múzeum

2sb-png

Dňa 20. 2. 2018 sa naša trieda, II. SB, spoločne s triednou profesorkou, Mgr. Luciou Liptákovou, zúčastnila prehliadky Krajského múzea v Prešove, mnohým známe aj ako Rákociho múzeum či palác. Využili sme tak voľný čas v rozvrhu, ktorý vznikol z dôvodu konajúceho sa DOD v našej škole. Po piatej vyučovacej hodine sme sa teda vybrali za dejinami Prešova, resp. vtedajšieho Rakúsko-Uhorska. Celé múzeum sme absolvovali za necelé 2 hodinky a prešli sme všetky expozície, vrátane výstavy Minulosť odtlačená v hline, ktorá práve v expozícii múzea prebiehala. Zaujímavá forma učenia sa je, aj v tomto prípade, z našej strany vítaná a túto školskú akciu sme opúšťali určite plní nových poznatkov a informácií. Krásne priestory múzea, množstvo exponátov z Prešova alebo zo širšieho okolia sa nám nesmierne páčili. Vyzdvihnúť môžeme najmä historické zbrane, hasičskú techniku, salašníctvo na Šariši alebo aj známu solivarskú čipku. Po ukončení prehliadky múzea sme zavŕšili minivýlet v neďalekej kaviarni, kde sme sa zahriali teplou čokoládou, kávou a čajom.

Erik Wittner, II. SB

Sme tolerantní alebo intolerantní?

beseda-o-tolera

Dňa 7. 2. 2018 zavítala do našej triedy pani Mgr. M. Szirmaiová z CPPPaP, aby nám v rámci triednickej hodiny vysvetlila a pobesedovala si o problematike tolerancie medzi ľuďmi.  Hovorila o tom, že v dnešnej multikultúrnej spoločnosti je tento problém pomerne častý, mnohí si ho vysvetľujú nesprávne. A čo sme si zapamätali? Napr. to, že tolerancia súvisí so slobodou človeka, je to ochota akceptovať odlišnosti, napr. kultúru, náboženské vyznanie, životný štýl, schopnosť meniť svoje názory, uzatvárať kompromisy. Východiskom tolerancie je  porozumenie, snaha pochopiť druhého, dohovoriť sa, uzatvárať kompromisy. Bolo to pre nás veľmi poučné. Zapájali sme sa do besedy, aktívni boli najmä Damián Š. a Vojto. Pochopili sme, že čím viac niekoho chápeme, tým viac sme ho schopní tolerovať.

Kolektív III. A

Beseda s odborníkom o rasizme

beseda-o-rasizm

Teambuildingové akcie v našej triede sa nesú aj v znamení zaujímavých a poučných besied s odborníkom. Naša triedna profesorka nám zorganizovala v rámci triednickej hodiny ďalšiu takúto besedu, a to s pani Mgr. M. Szirmaiovou z CPPPaP na tému Rasizmus.

Na začiatku hodiny nám dotyčná pani rozdala pre dvojice papiere s pojmami, ktoré súviseli s danou témou. Snažili sme sa pojmy: predsudok, rasizmus, xenofóbia, antisemitizmus, islamofóbia, homofóbia a nacionalizmus, vysvetliť si najprv sami a potom pod vedením odborníka. Ku každému pojmu bol uvedený aspoň jeden reálny príklad.

Táto triednická hodina bola veľmi zaujímavá a poučná a my sa už teraz tešíme na ďalšiu takúto hodinu s odborníkom, na zaujímavú novú tému, ktorú pre nás zorganizuje naša triedna profesorka – Ing. Vladimíra Pastirová.

Martina Staneková, III. F

NAG 2018 – školské kolo SPŠE Prešov

nag-png

V utorok, 20. 2. 2018, sa uskutočnilo školské kolo súťaže Networking Academy Games 2018. Na základe výsledkov teoretického testu a nominácie sa praktickej časti zúčastnilo 19 študentov druhého, tretieho a štvrtého ročníka odboru IST. V súťaži si preverili svoje znalosti z oblasti konfigurácie sieťových zariadení, riešenia problémov pri komunikácii či návrhu sieťových parametrov pomocou simulátora Packet Tracer. Praktické zručnosti si študenti porovnali aj pri konfigurácii reálneho zariadenia a krimplovaní sieťového kábla na čas.

Súťažiaci sa nezľakli rozsiahleho zadania a počas súťaže v dvoch 90-minútových blokoch odviedli veľmi dobré výkony. Všetci zúčastnení ukázali nadpriemerné znalosti z oblasti počítačových sietí. Tu je potrebné podotknúť, že na praktických zručnostiach ešte musíme popracovať a venovať viac času práve vytváraniu káblov, aj keď úspešnosť a rýchlosť pri výrobe kábla sa z roka na rok zlepšuje.

Tento rok je rokom tretiakov. Celkovým víťazom sa stal Damián Paranič z III. SB, na druhom mieste skončil Aleksander Kapera z III. SA. Štvrtácku česť zachraňoval a tretiu priečku z minulého roka obhájil Dávid Kokoška zo IV. SB.

Dobré znalosti predviedli aj študenti druhého ročníka. A nakoniec s potešením konštatujeme, že konečne sa v poli súťažiacich objavili aj dievčatá.

Výsledky

Ing. Martin Vujčík

RoboCup 2018

robocup-2018-pn

V dňoch 28. 2. až 2. 3. 2018 sa naši študenti – Samuel Guláš z II. C a Matej Kandráč z I. SA, zúčastnili v celoslovenskej súťaži RoboCup, ktorá sa konala v Spojenej škole v Martine. So svojím robotom sa zamerali na súťažnú kategóriu Rescue Line secondary.

Ich úlohou bolo naprogramovať robota tak, aby prešiel dráhu vyznačenú kľukatou čiarou až na miesto, kde mal pomocou robotickej ruky, alebo iného systému, pozbierať loptičky a dopraviť ich na určené miesto. Na dráhe bolo rozmiestnených viacero nástrah a prechod sťažovalo aj prudké stúpanie a klesanie. Oproti ostatným tímom, ktoré vo väčšine prípadov využívali konštrukcie robotov poskladaných zo stavebnice LEGO, naši študenti vyrazili do boja s robotom vlastnej konštrukcie. Pásový robot si statočne razil cestu ihriskom. No, žiaľ, nenazbieral dostatočný počet bodov na umiestnenie na niektorom zo stupienkov víťazov.

Aj napriek nepriazni osudu patrí našim študentom veľké uznanie za čas a energiu, ktorú venovali príprave robota. Bohatší o skúsenosti z tohto ročníka budú pracovať na vylepšovaní konštrukcie a softvéru robota a na budúci rok určite skúsia šťastie znova.

Ing. Jozef Macej

Majáles-pozvánka

majales-pozva

Kurz modelovania a 3D tlače

Začiatkom februára bol ukončený prvý kurz Junior Akadémie so zameraním na kreslenie 3D objektov a 3D tlače. Žiaci zo základných škôl, korí tento kurz navštevovali, boli spokojní, že sa mohli niečo nové naučiť a svoje nakreslené 3D objekty aj vytlačiť. Na kurze sa naučili kresliť jednoduché objekty v 3D, postup od nakreslenie objektu až po samotnú tlač a taktiež ako sa dá v praxi použiť 3D tlač v najrôznejších oblastiach, ako je dizajn, medicína, potravinárstvo, stavebníctvo či strojárstvo. Na konci kurzu boli žiakom odovzdané certifikáty o úspešnom absolvovaní kurzu.

Ing. Martin Ambrozy

Krepľabál

kreplabal-jpg

Fašiangy, Turíce, Veľká noc príde... jedna z najznámejších a na Slovensku najrozšírenejších fašiangových pesničiek. Málokto však vie, že jej slová nie sú úplne pravdivé. Po správnosti nasleduje po fašiangoch Veľká noc a presne sedem týždňov po Veľkej noci prichádzajú turičné sviatky. Fašiangy sú prechodom medzi zimným a jarným obdobím. Počas fašiangov prevláda zábava, organizujú sa zabíjačky. Aj niekoľko zamestnancov našej školy aspoň na chvíľu zabudlo na kopu pracovných povinností a stretli sa pri jednom stole, aby ukončili obdobie fašiangov tradičným Krepľabálom. V pondelok, 12. februára 2018, sme si spoločne pochutnali na typických šiškách p. Špinarovej, ktoré u nás voláme kreple. Chutila aj fazuľová polievka od p. Mihokovej.  Zaujímavú a vtipnú tombolu sprevádzala dobrá muzika a veselá nálada. Vďaka patrí všetkým, ktorí sa pričinili o to, že náš Krepľabál sa vydaril. Tešíme sa už na ďalší.

Mgr. Marta Kožárová

Krajské kolo Olympiády v nemeckom jazyku

Dňa 13. 2. 2018 sa v Spojenej škole Dominika Tatarku v Poprade uskutočnilo krajské kolo Olympiády v nemeckom jazyku. Tejto súťaže sa zúčastnili aj dvaja naši študenti – Damián Špes z I. SA a Radoslav Antl zo IV. C triedy. V silnej konkurencii tých najlepších nemčinárov z Prešovského kraja sa Damiánovi Špesovi podarilo obsadiť 4. miesto, Radoslav Antl sa umiestnil na 5. mieste. Hoci ani jednému z nich sa nepodarilo postúpiť do celoslovenského kola, vysoko si ceníme ich preukázanú snahu a odvahu a ďakujeme za reprezentáciu našej školy v tejto súťaži.

Mgr. Miriam Pribišová

Cezhraničná spolupráca Poľsko – Slovensko

interreg

V dňoch 13.  a 14. februára 2018 sa v priestoroch Inovačného partnerského centra na Hlavnej ulici v Prešove uskutočnilo školenie pre žiadateľov programu cezhraničnej spolupráce INTERREG V–A Poľsko – Slovensko 2014 – 2020 v rámci prioritnej osi II „Trvalo udržateľná cezhraničná doprava – multimodálna doprava“ a prioritnej osi III. „Rozvoj cezhraničného a celoživotného vzdelávania“.

Dvojdňový program bol zameraný na nasledujúce oblasti :

  • prezentácia programu INTERREG V-A,
  • príprava projektu,
  • príprava rozpočtu,
  • ako správne pripraviť finančno-ekonomickú analýzu,
  • štátna pomoc v projektoch,
  • dostupnosť v projektoch,
  • informácia – kľúč k úspechu,
  • generátor projektu.
spolupraca-s-po

Školenia sa zúčastnili Ing. Slavomír Kožár, MBA, Ing. Martin Broda, PhD. a Ing. Bohuš Popík, MBA. Škola má veľký záujem nadviazať cezhraničnú spoluprácu s Poľskom.

Ing. Slavomír Kožár, MBA

Valentínska pošta

valentinska-po

Žiacka školská rada SPŠE v dňoch od 5. 2. 2018 do 14. 2. 2018 vyzvala študentov, jednotlivé triedy, profesorov a zamestnancov školy, aby napísali svoju „valentínku“ a venovali ju inému študentovi, študentke, triede, zamestnancovi alebo profesorovi školy a vhodili ju do valentínskej škatule, ktorá bola umiestnená na vrátnici školy. Každá takáto „valentínka“ musela obsahovať meno adresáta, triedu alebo funkciu. Takto chceli zástupcovia ŽŠR pripomenúť všetkým sviatok sv. Valentína. Hoci sa zdalo, že na škole nikto nemá záujem napísať a poslať niekomu svoju „valentínku“, predsa si len niekoľko prianí našlo svojich adresátov. „Valentínky“ boli dňa 14. 2. 2018 počas veľkej prestávky asistentkami ŽŠR, Alexandrou Kažimírovou a Evkou Lukáčovou, odovzdané svojim majiteľom. Všetky boli anonymné, teda odosielateľ bol neznámy. Spolu sa roznieslo 29 „valentíniek“ 6 profesorom a 23 študentom školy.

Ing. Vladimíra Pastirová

Odovzdávanie certifikátov ISTRA profesorom SPŠE

odovzdavanie-c

Na 3. medzinárodnom stretnutí partnerov projektu ISTRA, dňa 14. 2. 2018, hlavný koordinátor projektu ISTRA – Yanislav Zhelev – BFU, odovzdal projektovému manažérovi SPŠE – riaditeľovi školy, Ing. Slavomírovi Kožárovi, MBA, certifikáty pre úspešných profesorov školy SPŠE, ktorí sa zapojili do projektu v rámci e-learningového vzdelávania v mesiacoch október – november 2017 a získali tak kvalifikáciu pre tvorbu učebných osnov zahŕňajúcich štandardy vo virtuálnom výukovom prostredí pre odborné vzdelávanie a odbornú prípravu svojich študentov.

Riaditeľ školy tieto certifikáty odovzdal dňa 20. 2. 2018 týmto profesorom: Ing. Pastirovej, Ing. Krišovej, Ing. Popíkovi, MBA, Ing. Brodovi, PhD., PhDr. Mladej, Ing. Dlugošovej, Mgr. Bajúszovi, p. Haluškovi a Ing. Konturovi.

This project has been funded with support from the European Commission. This communication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Ing. Vladimíra Pastirová, Mgr. Miroslava Gajdošová

Porada riaditeľov škôl

po kraj

V Humennom sa 15. a 16. februára 2018 uskutočnila pracovná porada riaditeľov škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti PSK.

Program bol pestrý, získané informácie budú postupne implementované do života školy:

  • príhovor predsedu PSK,
  • príhovor riaditeľa úradu PSK,
  • príhovor predsedu Komisie školstva, mládeže, telesnej výchovy a športu pri Zastupiteľstve PSK,
  • prehľad kontrolných zistení v školských zariadeniach,
  • kolektívna zmluva na rok 2018,
  • žiaci a kultúra – čo ponúkajú školám kultúrne organizácie PSK,
  • prezentácia programu INTERREG V-A Poľsko – Slovensko,
  • vyhodnotenie EČ MS 2017 so zameraním na školy v zriaďovateľskej pôsobnosti PSK,
  • informácie odboru školstva Okresného úradu v Prešove,
  • aktuálne informácie a pripravované zmeny v poradenskom systéme v školstve,
  • aktuálne otázky kontinuálneho vzdelávania v podmienkach MPC,
  • rekonceptualizácia stratégie manažmentu služieb v oblasti závislosti so špecifickým zreteľom na starostlivosť o deti, mládež a mladých dospelých osôb,
  • stav duálneho vzdelávania na Slovensku,
  • duálne vzdelávanie – skúsenosti z praxe,
  • aktuálne informácie odboru školstva ÚPSK.
porada-riaditel

Súčasťou porady v rámci programu sme mali príležitosť navštíviť zámok v Humennom a prezrieť si jeho expozície a výstavy.

Ing. Slavomír Kožár, MBA

Cloudové riešenia a ich využitie vo vyučovaní

itakademia

V dňoch 20. – 22. 2. 2018 som sa zúčastnil kontinuálneho vzdelávania Cloudové riešenia a ich využitie vo vyučovacom procese v rámci projektu IT AKADÉMIA – VZDELÁVANIE PRE 21. STOROČIE v školiacom stredisku Centrum vedecko-technických informácií SR – Školské výpočtové stredisko Michalovce. Absolvent vzdelávacieho programu má kompetencie rozšírené o nové aktuálne vedomosti z oblasti cloudových riešení potrebných na štandardný výkon pedagogickej činnosti.

Absolvent:

  • vytvára dokumenty, tabuľky, prezentácie, kresby a formuláre v prostredí Google Docs,
  • vytvorené súbory zverejňuje s individuálnymi prístupovými právami vybraným užívateľom,
  • vyhodnocuje a spracúva výsledky formulárov,
  • využíva možnosti spolupráce rôznych nástrojov v cloudovom prostredí,
  • primárne využíva cloudový systém Google cez prehliadač Google Chrom.

 

cloud-png

Školenie bolo pripravené na výbornej technickej a organizačnej úrovni. Veľkým prínosom bola vzájomná spolupráca frekventantov a prednášajúcich, kde každý predviedol pre prítomných svoje poznatky z praxe. Za každým školiacim celkom frekventanti vytvárali záverečné práce a celkovú záverečnú prácu pre úspešné  ukončenie školenia.

Ing. Tibor Roland

Microsoft ŠTC

stc-jpg

Spolu s ďalšími študentmi z programu Microsoft ŠTC, ktorého som členom, sme sa dňa 22. februára 2018 zúčastnili workshopu v Sabinove. Cieľom workshopu bolo ukázať pedagógom, ako sa stať „modernými učiteľmi“ a ako využívať moderné technológie pri výučbe. Sprevádzali sme týchto učiteľov prvými krokmi Minecraft Education Edition, ktorá je špeciálna verzia tejto známej hry, ktorá je primárne určená žiakom a učiteľom. S týmito učiteľmi sa spolupracovalo veľmi dobre a bolo vidieť, že sa chcú učiť nové spôsoby výučby.

Matej Hakoš III. SB

Darujte 2% z Vašej dane

Podľa zákona o dani z príjmov môže organizácia tretieho sektora, ktorá sa zaregistrovala v Centrálnom registri prijímateľov, získať 2%, resp. 3% zaplatenej dane fyzických a právnických osôb. V tomto registri je aj Nadácia SPŠE Prešov. Budeme radi, ak sa rozhodnete podporiť výchovu a vzdelávanie v SPŠE Prešov poukázaním 2%, resp. 3%  zaplatenej dane fyzických a právnických osôb. Asignácia časti dane je pre Vás bezplatná a navyše máte možnosť podporiť nadáciu, ktorá od roku 1992 pomáha skvalitňovať výchovno-vzdelávací proces SPŠE Prešov.

Získaná suma sa využije v súlade s verejnoprospešným účelom nadácie, ktorým je podpora výchovy a vzdelávania v SPŠE Prešov v odbornej, jazykovej, umeleckej, športovej a medzinárodnej oblasti. V ďalšom sa suma použije aj na modernizáciu MTZ školy, organizovanie verejno-prospešných akcií a na organizovanie akcií súvisiacich s propagáciou školy.

 

Ako na to?

1. spôsob

Ročné zúčtovanie dane:

  • v marci – apríli dostanete z ekonomického oddelenia firmy „Potvrdenie o zaplatení dane“,
  • originál „Potvrdenia o zaplatení dane“ a vypísané a podpísané „Vyhlásenie o poukázaní 2%, resp. 3% z dane“:  

- pošlite do 30. apríla 2018 na adresu príslušného daňového úradu, alebo

- doručte to osobne do 30. apríla 2018 na príslušný daňový úrad, alebo

- doručte to triednemu učiteľovi, ktorý túto agendu odovzdá na hospodárskom oddelení

2. spôsob

Daňové priznanie FO, typ A

  • vyplňte oddiel VIII. – „Vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane“ podľa nasledujúcich údajov:

IČO:                      17077532

DIČ:                      2020556241

právna forma:        nadácia

obchodné meno:    Nadácia SPŠE Prešov

ulica, číslo:             Plzenská 1

PSČ, mesto:           080 47 Prešov

 

Daňové priznanie FO, typ B

  • vyplňte oddiel XII. – „Vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane“ podľa predchádzajúcich údajov.

Daňové priznanie PO

  • vyplňte časť VI. – „Vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane“ podľa predchádzajúcich údajov.

 

O nič viac sa nestaráte, nikomu žiadne peniaze neposielate, o všetko sa postará Finančné riaditeľstvo SR, ktoré nám v júni pošle celkovú sumu, ktorá zodpovedá 2% odvedenej dane našich sympatizantov.

Neprenechajte rozhodnutie o Vašich finančných prostriedkoch na iných, ak o nich môžete rozhodnúť sami. Asignácia časti dane je pre Vás bezplatná a navyše máte možnosť podporiť nadáciu, ktorá od roku 1992 pomáha skvalitňovať výchovno-vzdelávací proces SPŠE Prešov.

Ďakujeme!

Ing. Slavomír Kožár, MBA

SPONZORI