V dňoch od 15. – 20. 7. 2024 sa v Sarajeve konala medzinárodná prehliadka vedeckých a technických projektov, v ktorej som súťažil v kategórii Computer Science, Robotics, Applications. S odjazdom z Bratislavy už o 5:40 v neďelu ráno sa začala naša cesta, ktorá išla smer Viedeň-Belehrad-Sarajevo. S ubytovaním v krásnom hoteli Hollywood sme mali do výstavnej sály v Hoteli Hills len zopár minút prechádzky. V Sarajeve sa stretli zástupcovia dokopy 19 krajín s viac ako 100 účastníkmi z Európy, Afriky a Južnej Ameriky.
Dostať príležitosť stretnúť, súťažiť a spoznávať sa s rovnako motivovanými a šikovnými ľuďmi z 19 krajín, akú mi ponúkla ESE v Sarajeve, je niečo naozaj výnimočné. Vybudovať si dobre vzťahy s ľuďmi z iných kultúr a krajín a byť schopný si s týmito ľuďmi rozumieť a komunikovať je niečo, čo ma naozaj veľmi teší. Tento typ výstavy nebol hodnotený kompetitívne, a to prinášalo výhodu uvoľneného prostredia a celkovej pohody. Ďakujem našej škole, Amavet-u a organizácii Milset Europe, že som mohol byť jej súčasťou.
Samuel Smoter ako delegát zhodnotil Amavet takto: „Z môjho pohľadu delegáta musím naozaj objektívne povedať, že naši reprezentanti vynikajú nielen na úrovni svojich vedeckých a technických projektov, ale aj vo svojich reprezentačných a charakterových vlastnostiach. Byť na ESE s takýmito ľuďmi nie je práca, ale obrovská radosť. O ich vlastnostiach vypovedá aj fakt, že naša delegácia patrila k jedným z tých najobľúbenejších na celom ESE. Nemám pochybnosti o tom, že títo ľudia sa v živote nestratia a dotiahnu to naozaj veľmi ďaleko. Určite o nich budeme ešte počuť, pretože ich schopnosti a potenciál sú bezpochyby výnimočné. A samozrejme, netreba zabúdať na to, že práve vďaka AMAVETu sme ich našli."
A NEW ERA OF AUTONOMOUS INNOVATION! - 17 – 21 July at Genneper Parken in Eindhove - NOVÁ ÉRA AUTONÓMNYCH INOVÁCIÍ! - 17. – 21. júla v Genneper Parken v Eindhovene
Eindhovenská technologická univerzita bola hostiteľom najvzrušujúcejšieho podujatia vo svete autonómnych robotov – RoboCup 2024! Na tomto podujatí sa zúčastnila aj naša škola s tímom BananaBots (Team BananaBots 🍌, Slovakia SK, SPŠE Prešov).
Stali sa tak súčasťou podmanivého sveta autonómnych inovácií, kde roboty už nie sú futuristickou fantáziou, ale živou realitou. Cieľom RoboCup je urýchliť vývoj cenovo dostupnej a spoľahlivej technológie robotov pre zlepšenie našej starnúcej spoločnosti. Náš tím sa tak stal súčasťou približne 3 000 účastníkov z približne 45 krajín, ktorí súťažili v piatich zaujímavých ligách: RoboCupSoccer, RoboCupRescue, RoboCup@Home, RoboCupJunior a RoboCup Industrial.
Okrem intenzívnych súťaží ponúkla našim žiakom RoboCup strhujúce robotické workshopy a ukážky a vstúpili tak do jedinečného sveta RoboCup 2024 a odhalili neobmedzené možnosti autonómnej technológie.
Od 17. do 21. júla 2024 bol Eindhoven miestom, kde sa stretli inovácie, kreativita a zaujímaví roboti. Tímy z celého sveta ukázali svoje schopnosti a odhodlanie v vzrušujúcich súťažiach. Náš tím robil dobré meno a téma Mimoni zaujala každého okolo. Hoci medailové pozície nedosiahli, ako prváci si však žiaci odnášajú cenné skúsenosti a my veríme, že počas štúdia nás ešte budú v tejto súťaži reprezentovať. Stali sa súčasťou svetovej súťaže prekypujúcou inováciami, vzrušením a objavovaním. Inšpirovali sa neobmedzenými možnosťami technológie!
TechCamp Slovakia je súčasťou globálnej iniciatívy TechCamp, ktorú organizuje Ministerstvo zahraničných vecí USA. Tieto podujatia sú navrhnuté tak, aby spojili lídrov občianskej spoločnosti, novinárov, pedagógov a ďalších profesionálov s odborníkmi na technológie, aby spoločne riešili reálne výzvy prostredníctvom inovatívneho využívania technológií.
Na Slovensku sa TechCamp zameriava na rôzne témy, vrátane boja proti dezinformáciám, konšpiračným teóriám, podpory digitálnej gramotnosti, posilňovania občianskej spoločnosti, stratégií, prístupov a nástrojov pre mediálnu gramotnosť a umelú inteligenciu, a v neposlednom rade na písanie grantov. Účastníci sa zvyčajne zapájajú do praktických workshopov a interaktívnych sedení, ktoré sú zamerané na budovanie praktických zručností, ktoré môžu následne uplatniť vo svojej práci.
Počas 4-dňovej konferencie v Poprade, v dňoch 27. 8. – 30. 8. 2024 si všetci účastníci podujatia mali možnosť vybrať štyri zo siedmych ponúkaných seminárov podľa vlastného uváženia.
Tieto semináre sa prelínali s brainstormingovými úlohami, ktoré sme vypracovávali v malých skupinách a následne ich prezentovali ostatným účastníkom TechCampu. Čiastkové úlohy vyústili v posledný deň do vypracovania projektu zameraného na mediálnu gramotnosť.
Všetky interaktívne workshopy sú pre nás obrovským prínosom ako využívať moderné technológie na riešenie reálnych problémov v praxi.
Dňa 24.09.2024 sa trieda 2.SA v sprievode svojho triedneho učiteľa Ing. Petra Kačura a Mgr. Jána Vavreka zúčastnila 1. dňa konferencie SlovakiaTech Fórum-Expo, ktorá sa konala v košickom Kulturparku. Bývalé kasárne, zrenovované na veľkolepé kultúrne centrum, poskytli svoje konferenčné miestnosti, ale aj exteriérové priestory na konanie tejto (najväčšej na Slovensku) inovačno-technologickej konferencie. Štyri hlavné bloky (DigiTech, HomeTech, ClimaTech a CarTech) rozoberali zo svojho pohľadu aktuálne témy – kybernetickú bezpečnosť, elektromobilitu, kvantové technológie, umelú inteligenciu, obnoviteľné zdroje energie, udržateľnosť v rôznych odvetviach hospodárstva a veľa iných. Otvorenia konferencie sa zúčastnili viacerí významní hostia – podpredseda vlády, predseda KSK, zástupca MIRRI a ďalší. Návštevníkom sa prihovoril aj prezident Slovenskej republiky p. Peter Pellegrini – bohužiaľ len prostredníctvom holoboxu, keďže v daný deň absolvoval služobnú cestu v New Yorku.
Keďže prednášky prebiehali paralelne na troch pódiách, nemohli sme stihnúť všetky. Vypočuli sme si pohľad na budúcnosť elektromobility, o ktorej rozprával p. Pierre Renhult, riaditeľ pre digitálnu transformáciu z firmy Nexer Group.
O napredovaní elektromobility v mestách rozprávala aj riaditeľka pre udržateľnosť p. Jennifer Green z amerického mesta Burlington v štáte Vermont, ktoré prezentovala zaujímavé vychytávky, ako priblížiť elektromobilitu aj na bežné parkoviská na sídliskách, radových zástavbách a ďalších problematických miestach. Taktiež predstavila aj mestský program na podporu kúpy elektromobilov.
O vzdelávaní pomocou virtuálnej reality v spoločnosti ZSSK rozprával p. Jozef Snopko, riaditeľ pre informatizáciu a technologické inovácie.
Zástupca firmy 24 vision predstavil využitie umelej inteligencie pri kontrole kvality, ako modelovú uviedol nasadenie ich technológie v továrni firmy Yanfeng, ktorá sa venuje výrobe interiérových prvkov do automobilov.
Zástupca firmy microepsylon zasa predstavil riešenie kontroly kódov na pneumatikách pomocou hĺbkového učenia a neurónových sietí.
Výstavná časť konferencie poskytla možnosť predstaviť svoje inovácie, či produkty nie len etablovaným firmám, ale aj malým startupom, či vedeckým a technologickým tímom z rôznych (stredných, či vysokých) škôl. Zaujali rotujúce LED bannery, robot do nebezpečného prostredia, herné štúdio, ktoré dokázalo pomocou Unity enginu vytvoriť vizuálne úžasnú hru. Nesmieme zabudnúť ani na 3D skener/kameru, ktorá je schopná snímať a modelovať trojrozmerné objekty v reálnom čase. S niektorými firmami sme sa okrem debát o ich produktoch snažili zistiť informácie smerujúce k exkurziám, prípadne k spolupráci. Veríme, že sa niektoré z aktivít podarí zrealizovať.
Aj naši žiaci boli s podujatím spokojní, vyberám z reakcií: „...Mňa najviac zaujala prezentácia riešenia výroby elektriny pomocou kyvadlových telies inštalovaných na vodné plavidlo, ktoré sa môže umiestniť na akúkoľvek väčšiu rieku a generovať elektrinu. Taktiež som mal možnosť vyskúšať si novú virtuálnu realitu Apple vision pro....“ (Gregor Hybel, 2.SA).
Myslíme si, že návšteva podobných podujatí v našich žiakoch prebudí chtivosť a elán vymýšľať vlastné riešenia, či inovovať už zabehnuté a možno sa jedného dňa podobnej konferencie zúčastnia sami...Či už ako vystavovatelia, alebo ako pozvaní rečníci. Držme im palce!
26. september – Európsky deň jazykov, ktorý vyhlásila Rada Európy v roku 2001 počas Európskeho roka jazykov, si školy v členských krajinách každoročne pripomínajú prostredníctvom rôznych súťaží, kvízov, besied, školských rozhlasových vysielaní alebo športových podujatí.
Cieľom aktuálneho ročníka je podporiť jazykové vzdelávanie a celoživotné učenie sa jazykov, pretože ich znalosť otvára dvere k novým možnostiam, prispieva k prekonávaniu nedorozumení a k budovaniu mostov medzi kultúrami. Kľúčovými slovami tohtoročného dňa Európskych jazykov sú jazykové vzdelávanie a mier.
Ambíciou Európskeho dňa jazykov je tiež povzbudiť 700 miliónov Európanov zo 46 členských štátov Rady Európy, aby sa bez ohľadu na vek, v školách aj mimo nich, učili viac jazykov. S presvedčením, že jazyková rozmanitosť je nástrojom na dosiahnutie väčšieho interkultúrneho porozumenia a kľúčovým prvkom bohatého kultúrneho dedičstva nášho kontinentu, Rada Európy podporuje mnohojazyčnosť v celej Európe.
Aj v našej škole sme si vo štvrtok 26. 9. 2024 pripomenuli tento deň pod vedením vyučujúcich cudzích jazykov. Vyše dvadsať skupín študentov angličtiny (spolu približne 300 žiakov) rôznych ročníkov sa zapojilo do kultúrne a tematicky zameranej výučby, ktorá sa sústredila na učenie jazyka prostredníctvom tém spojených s reáliami, históriou, tradíciami, umením a spoločnosťou. Takto sa žiaci lepšie oboznámili s kontextom používania jazyka.
V ranných hodinách na žiakov pri príchode čakal vo vestibule školy tradičný „English Breakfast Tea“ s mliekom a sušienkami, mali možnosť prečítať si príslovia v slovenskom či anglickom jazyku a popritom sledovať priame vysielanie správ v angličtine.
Na vyučovacích hodinách žiaci absolvovali prednášky s pozvanými hosťami – Mgr. Romanom Eštočákom o rómskom jazyku, s lektormi Davidom Koellerom, Bc. a Bailey Kaufman, MA z USA a Jonathanom Grestym, PhD. z Veľkej Británie, ktorí rozprávali o reáliách anglicky hovoriacich krajín, životnom štýle ich obyvateľov, vzdelávacom systéme, kultúre a tradíciách. IST odbory navštívil IT špecialista spoločnosti Capgemini, Marek Stancel, pochádzajúci z Nemecka, ktorý si pre žiakov pripravil prednášku o dôležitosti jazykov v IT oblasti. Keďže sám plynule hovorí piatimi jazykmi, zdôraznil ich prínos nie len pre pracovný život, v ktorom poskytujú konkurenčnú výhodu a otvárajú dvere k medzinárodným pracovným príležitostiam, ale aj v rámci komunikácie s ľuďmi z rôznych prostredí.
Učme sa jazyky, vnímajme jazykovú aj kultúrnu rozmanitosť a využívajme možnosti celoživotného vzdelávania. Európsky deň jazykov nesie v sebe jasnú motiváciu a pripomína ju nám i tento rok.
26.08. – 28. 08. 2024 som sa zúčastnil vzdelávania s názvom Dátová analytika, programovanie, astrofyzika v ÚEF SAV v Košiciach.
Vzdelávanie pozostávalo z prehľadu teórie z astrofyziky a dátovej analytiky, riešených príkladov a zadania pre účastníkov (dvojice). Spolu so mnou sa vzdelávania zúčastnil aj žiak Alexander Jozef Dobrovič, III.SB. Účastníci mali možnosť prezentovať svoje pracovisko – školu, predmety, projekty, súťaže.
Programovací jazyk Python + Jupyter notebook je vhodné prostredie pre dátovú analytiku a predikciu vybraným modelom strojového učenia. KNIME je ďalší vhodný nástroj pre školu.
Žiaci tretieho ročníka absolvovali v dňoch 4. – 6. 9. 2024 Kurz ochrany života a zdravia. Kurz pozostával zo zdravotníckej prípravy, pohybu v prírode a z branných pretekov, ktoré preverili nadobudnuté vedomosti a zručnosti žiakov ako aj ich fyzickú kondíciu. Priemerná dochádzka počas celého kurzu bola 80%. Najlepšiu dochádzku dosiahla trieda III.B.
Zdravotnícku prípravu zabezpečovali inštruktori zo zdravotnej záchrannej služby, ktorí sa snažili žiakov naučiť, ako postupovať pri záchrane ľudského života. Bola im vysvetlená resuscitácia, uloženie do stabilizovanej polohy, rôzne obväzové techniky, pričom si väčšinu situácii mohli vyskúšať sami.
V rámci pobytu a pohybu v prírode sme absolvovali turistický pochod vo Vysokých Tatrách. Žiaci si mohli vybrať z dvoch trás. Prvá kratšia začínala v Starom Smokovci, odkiaľ žiaci vystúpili cez Hrebienok na Zamkovského chatu. Zdatnejší turisti si trasu predĺžili až na Téryho chatu vo výške 2015 m. n. m. Pre niektorých výstup nebol žiaden problém, niektorí sa dostali na hranicu svojich možností. Odmenou za výstup boli krásne výhľady do Malej Studenej doliny.
Záverečné preteky preverili vedomosti a zručnosti získané absolvovaním účelových cvičení v predchádzajúcich ročníkoch. Preteky boli zamerané na tímovú prácu družstva pri plnení úloh zo zdravotníckej prípravy, topografie, orientácie v teréne a technických športov (streľba zo vzduchovky, hod granátom na cieľ, slackline). Najlepšie sa s traťou popasovali chlapci z III.SB, ktorí dosiahli čas 24 minút.
Počasie nám prialo po všetky dni, stanovené úlohy sme splnili. Veríme, že jednotlivé triedy sa ešte viac stmelili a zvládnu sa tak popasovať zo všetkými nástrahami školského roka.
Dňa 10. 9. 2024 sa uskutočnili besedy v 1. ročníku na tému „Pravda o drogách“ v rámci drogovej prevencie na školách. Besedy realizovala organizácia Bez drog. Obsahom boli:
Drogy v tele, fyzická závislosť, útok proti vitamínom a minerálnym látkam, falošné údaje o alkohole, aký účinok, vplyv majú drogy na myslenie, vplyv drog na osobnosť a tvorivosť, aká je skutočná pravda o Marihuane, téma extáza.
Žiaci v jednotlivých triedach hodnotili besedu veľmi pozitívne. Zaujal ich hlavne vplyv drog na telo a emócie človeka z hľadiska krátkodobého a dlhodobého, prečo drogy neužívať a ich ďalšie negatívne dôsledky. Prednášajúci bol priateľský, odborne zdatný a vtipný. Celkové hodnotenie cca 8,5/10.
Dňa 11. 9. 2024 sa uskutočnilo tradičné prvácke účelové cvičenie v Lanovom centre v Prešove. Takmer 100% účasť poukazuje na odvahu a zodpovedný prístup našich prvákov. Zamračená obloha bez dažďa nám vytvorila príjemné podmienky, aj keď zrána nám bola trochu zima. Žiaci si prešli jednotlivými stanovišťami, kde na nich čakala topografia, zdravotnícka príprava, bouldering a v neposlednom rade prekonávanie prekážok vo výške cca 6 metrov. Prekážková dráha vyzerala jednoducho, no hore to už taká sranda nebola. Aj keď niekto zaváhal, skandovanie a povzbudzovanie od spolužiakov mu dodalo potrebnú odvahu. Z dôvodu vysokej účasti a veľkých tried sa nám účelové cvičenie trochu natiahlo. Okrem nadobudnutých vedomosti a zručnosti bolo aj viac času na vzájomné spoznávanie sa a hľadanie nových kamarátov.
16. 9. a 18. 9. 2024 sa druháci zúčastnili predstavenia v divadle Viola. Išlo o divadelnú hru Vojcek, ktorá je príbehom obyčajného muža, ktorého nesprávni ľudia a ich činy doviedli až na samé dno. Sleduje formu šikany a jej následky. Priamo ukazuje svet, ktorý nechceme vidieť a teda nám dovoľuje pozrieť sa na udalosti zhora a zamyslieť sa nad vlastným správaním.
Hra bola zaujímavá nielen svojou témou, ale aj prevedením, keďže naši žiaci boli priamo účastníkmi hry. Po skončení predstavenia bol priestor na analýzu a rozhovor so samotným režisérom hry.
Divadelné predstavenie je podporované projektom Umenie pre školy. Sme radi, že sme boli jeho súčasťou
Dňa 19. 9. 2024 sa na účelovom cvičení zúčastnilo 87% žiakov II. ročníka. Žiaci sa postupne vystriedali na jednotlivých stanovištiach. Zdravotná príprava bola zameraná na prvú pomoc a znehybnenie končatín pri zlomeninách. Orientáciu v teréne a prácu s mapou im ponúklo stanovište topografie. Medzi tie technickejšie disciplíny patrila streľba zo vzduchovky a hod granátom na cieľ. Najväčšia zábava bola pri slackline, kde sa žiaci v krkolomných polohách snažili zdolať napnutý pás. Veľmi zaujímavou aktivitou kde sa chlapci aj dievčatá tak trochu zahrali na skautov a osvojili si techniku viazania uzlov ako napr. líščia slučka, osmičkový uzol, či ambulantný uzol. Okrem nadobudnutých vedomostí a zručností si žiaci utužili vzťahy v triedach aj rovesníckych skupinách a prežili pekný deň v prírode.
Dňa 25. septembra 2024 sme sa so žiakmi našej školy vybrali na exkurziu do výrobnej fabriky REGADA v Prešove. Tento podnik je významným výrobcom pneumatických a hydraulických zariadení, ktoré sa používajú v rôznych odvetviach priemyslu, ako napríklad v strojárstve, stavebníctve či automobilovom priemysle.
Naša cesta začala v ranných hodinách, keď sme sa autobusom presunuli do Prešova. Po príchode nás srdečne privítal manažér marketingu prevádzky a predstavil nám program exkurzie. Najprv sme si vypočuli krátku prednášku o histórii a vývoji fabriky. Dozvedeli sme sa, že REGADA bola založená v roku 1998 a od svojho vzniku sa neustále rozvíja. Dnes je to jedna z popredných spoločností v regióne, ktorá dodáva svoje výrobky nielen na Slovensko, ale aj do zahraničia.
Po úvodnej prezentácii sme sa presunuli priamo do výrobnej haly. Tam sme mohli na vlastné oči vidieť, ako prebieha proces výroby rôznych komponentov. Videli sme rôzne stroje a technológie, ktoré pracovníci používajú na presné spracovanie kovov a ďalších materiálov. Najviac nás zaujala moderná CNC technológia, ktorá dokáže vykonávať veľmi presné úpravy s minimálnou chybovosťou. Sprievodca nám tiež vysvetlil, ako dôležitá je kontrola kvality, ktorá zabezpečuje, aby boli všetky produkty v súlade s prísnymi normami.
Pod vedením odborníkov sme sa naučili, ako sa pracuje s pneumatickými valcami a aký význam majú tieto zariadenia v priemysle.
Na záver exkurzie sme mali možnosť položiť otázky, na ktoré nám zástupcovia fabriky ochotne odpovedali. Dozvedeli sme sa viac o možnostiach zamestnania vo fabrike a o tom, aké zručnosti a vzdelanie sú potrebné pre prácu v tomto odvetví. Pre mnohých z nás to bola inšpirácia na ďalšie štúdium technických odborov.
Exkurzia do REGADY bola nielen zaujímavá, ale aj veľmi poučná. Spoznali sme, ako funguje moderná výroba a aký význam má pre hospodárstvo nášho regiónu. Ďakujeme vedeniu fabriky za ich ochotu a čas, ktorý nám venovali. Sme radi, že sme mali možnosť vidieť, ako teória zo školy funguje v praxi, a odnášame si množstvo nových vedomostí a skúseností.
Školské kolo TECHNICKEJ SÚŤAŽE MLADÝCH ELEKTRONIKOV – TSME 2024 a testovanie 1. a 2. ročníka z teoretických vedomostí pre súťaž SME 2024. Teoretický test prebehol 25. 9. 2024 a praktická časť 27. 9. a 30. 9. 2024.
TSME je súťažou pre žiakov ZŠ a prvých ročníkov stredných škôl alebo reálnych gymnázií do kvinty. V škole sme pripravili odborný test pre žiakov 1. a 2. ročníka. Obsahoval otázky aj z oblastí, ktoré ešte žiaci na vyučovaní nepreberali. Z celkového počtu 347 odoslaných testov cez Edupage sme dostali 313 odpovedí na 45 otázok s maximálnym počtom bodov 48.
Na základe výsledkov z 1. ročníka sme mali základný prehľad o vedomostiach, ale dodatočne sme zisťovali, kto má predpoklady pre praktickú časť. Slovenská spoločnosť elektronikov nám vopred poslala stavebnice elektronického výrobku – hra na postreh. Vybraným žiakom sme dali možnosť ukázať, čo dokážu. Z celkových výsledkov sme vybrali troch žiakov 1. ročníka – V. Vaščák, I. A, O. Fučo a M. Kuzmiak z I.B, ktorí postúpili na celoslovenské finále do Trenčína. Každému, kto sa zúčastnil testovania aj praktickej časti ďakujeme a dúfame, že sa niečo naučil.
Výsledky testov z druhého ročníka ukazujú rozdiel medzi ročníkmi v prospech 2. ročníka, aj keď na prvom mieste to vyzerá rovnako. Najlepší z druhého ročníka a možno aj z prvého sa zúčastnia súťaže SME v Žiline.